Vinterlegend Postad 27 juni 2008 Postad 27 juni 2008 Tjenare. Har köpt en ny kamera ( panasonic ag - dvc30 ) och tänkte att det var dags att ta reda på lite grejjer angående videoredigering och hoppas att någon kan hjälpa mig med ett par frågor. 1. Har förtillfället en pc (funderar på att skaffa mac) , redigerar i Sony vegas 8.0 , är detta ett bra program? 2. När man startar en "ny filmsession" ska man ju välja "template", där standarn är NTSC DV (720x480; 29,970 fps) , vad ska jag välja för att få så bra kvalite som möjligt? finns ntsc PAL dv osv, någon som kan guida mig i djungeln?:) 3.Har köpt ett vanligt firewire kort för några hundra, om jag ska få ut så mkt som möjligt från kameran behöver jag då köpa ett "riktigt" videoredigeringskort, vad är isåfall skillnaden en sista fråga, sen slipper ni mig. Efter jag köpt min nya kamera, som förövrigt fått väldigt bra kritik för bildkvalite så märker jag att klippen jag får ut är betydligt sämre än vad jag fick från min gamla budgetkamera, vad kan det bero på ? tacksam för svar! Kram / A 0 Citera
video_sync Postad 27 juni 2008 Postad 27 juni 2008 1. Absolut, Sony Vegas serien har sedan 5e versionen varit väldigt stabilt, användarvänligt och möjligheterna är mer än vad de flesta vet. 2. Du väljer "Template" utöver hur du vill behandla ditt material. Jag rekommenderar dig att sätta Template anpassat för ditt råmaterial. Dvs. är din kamera köpt i Sverige, är den med all sannolikhet en PAL kamera. Isådanna fall är Template för din DVC-30: PAL DV. Spelar du in i Widescreen (16:9) är den rätta Template: PAL DV Widescreen. Är din Template motsatt inställd för ditt råmaterial från kameran, kan detta leda till, om ingen korrigering av upplösning / fält gjorts för Template, väldigt tråkiga resultat. Är du ny i Vegas och skall materialet endast användas för hemmabruk, skall du hålla dig till en Template som matchar din kameras inspelningsformat. 3. Återigen, är syftet med kameran endast hemmabruk, så räcker gott och väl ett FW400 kort i 2-300 kr klassen. VIA's FW400 kort som ligger i 300 kr klassen, har faktiskt fått mycket bra beröm för stabilitet och stort kompabilitetsomfång. De dyrare FW korten, som bland annat erhåller Texas Instruments chipset, erbjuder lite mer till användare som förväntar sig absolut toppsäker stabilitet vid dataöverföring. De dyrare chipseten har i de flesta fall en lägre felmarginal. Även i de större NLE (redigerings) programmen, såsom Avid Media Composer tillexempelvis, är det starkt rekommenderat att använda sig utav Texas Instruments hårdvara för FW. 0 Citera
Vinterlegend Postad 27 juni 2008 Författare Postad 27 juni 2008 Okej, funderar lite på att köpa en mac för att få tillgång till final cut, är detta något att rekommendera? Är inte ny i vegas , har dock inte använt det för "film"redigering innan, mer dataprojekt. Jag har väl egentligen tänkt lite längre än hemmabruk, blir kvaliten avsevärt sämre med ett sådant "billigt" kort? Tack så jättemycket för ditt ett bra och informativt svar 0 Citera
Max_H Postad 27 juni 2008 Postad 27 juni 2008 Det ska, åtminstone teoretiskt, inte vara ngn som helst skillnad på dataöverföringen med ett firewirekort för 100:- och ett Texas-baserat för 500:-. Men det kan vara betydligt mera strul med kommunikationen mellan kamera och dator. Vilka kameror talar vi om? /Max 0 Citera
Vinterlegend Postad 27 juni 2008 Författare Postad 27 juni 2008 Panasonic ag dvc 30 Mac eller pc?:) vad sägs? 0 Citera
video_sync Postad 28 juni 2008 Postad 28 juni 2008 Det ska, åtminstone teoretiskt, inte vara ngn som helst skillnad på dataöverföringen med ett firewirekort för 100:- och ett Texas-baserat för 500:-. Men det kan vara betydligt mera strul med kommunikationen mellan kamera och dator. Vilka kameror talar vi om? /Max Precis vad jag påpekade, stabiliteten. Överföringen mellan FW kort till / från kamera är annars densamma, datamässigt, från budgetkort till toppkort. 0 Citera
video_sync Postad 28 juni 2008 Postad 28 juni 2008 Panasonic ag dvc 30 Mac eller pc?:) vad sägs? Kör på vad du känner dig bekvämast med. Samt nej, kvalitén bildmässigt blir inte sämre varesig ett kort i toppklass eller budgetklass sköter överföringen då digital data överförs. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.