revilofoto Postad 22 juni 2008 Postad 22 juni 2008 Hej. Här följer några frågor jag grubblar över och vore tacksam ifall någon kunde besvara... 1. Hur kan man i Premiere gå in i en stillbild, t.ex. zooma sakta in eller panorera i stillbilden? Tråkigt med bara stillbild ibland, vore kul att göra det mer levande. Någon som vet hur, förutom att printa ut bilden i A3 och filma av den? :) 2. Track select tool (M) är ett bra verkyg men jag kan bara flytta ett spår i taget. Hur gör man så att alla spår flyttas i tidslinjen? Detta kunde jag nämligen välja i tidigare versioner av Premiere. 3. Vad ska ljudnivån ligga på, i mätaren hos Premiere, för att t.ex. SVT ska godkänna det? T.ex. en intervju, vad ska den toppa och hålla sig kring? TACK för er tid och kunskap! Vänligen /Oliver 0 Citera
High1ander Postad 22 juni 2008 Postad 22 juni 2008 Hej. Här följer några frågor jag grubblar över och vore tacksam ifall någon kunde besvara... 1. Hur kan man i Premiere gå in i en stillbild, t.ex. zooma sakta in eller panorera i stillbilden? Tråkigt med bara stillbild ibland, vore kul att göra det mer levande. Någon som vet hur, förutom att printa ut bilden i A3 och filma av den? :) 2. Track select tool (M) är ett bra verkyg men jag kan bara flytta ett spår i taget. Hur gör man så att alla spår flyttas i tidslinjen? Detta kunde jag nämligen välja i tidigare versioner av Premiere. 3. Vad ska ljudnivån ligga på, i mätaren hos Premiere, för att t.ex. SVT ska godkänna det? T.ex. en intervju, vad ska den toppa och hålla sig kring? TACK för er tid och kunskap! Vänligen /Oliver 1. Du far satta key-frames pa storleken och positionen. Enkelt satt sa: man gar till fram 1 fixar bilden sa man vill ha den i starten, sen gar man till frame 30 (en sekund senare) och andrar hur man vill ha den i slutet, om man sedan tycker det gar for langt eller snabbt sa flyttar man bara pa key-frames, man skapar inte nya. 2. Vet ej just nu, haller pa o lar mig Premiere (och kan bara FCP) 3. DV ar -12 db, och mer proffsiga saker ligger pa -20 db, basta ar att fraga SVT. 0 Citera
mega_musik Postad 22 juni 2008 Postad 22 juni 2008 Hej. Här följer några frågor jag grubblar över och vore tacksam ifall någon kunde besvara... 2. Track select tool (M) är ett bra verkyg men jag kan bara flytta ett spår i taget. Hur gör man så att alla spår flyttas i tidslinjen? Detta kunde jag nämligen välja i tidigare versioner av Premiere. /Oliver Tryck ctrl+A för att markera alla klippen och sedan är det bara att flytta runt dom. 0 Citera
OlleL Postad 22 juni 2008 Postad 22 juni 2008 jag skulle säga att på fråga 3 är svaret 0dB. Är för övrigt osäker om PP där dB eller dBu... vet att ett klipp med -12 från PP blir -18 i FCP. Åter till varför 0dB; jo. Det är knappast att dom spelar upp något utan att kolla ljudet på det, och jag kan säga att i 9.9 fall av 10 är det roligare att kunna köra en regel på hälften än att behöva gaina upp och få brus. 0 Citera
Rogge Postad 22 juni 2008 Postad 22 juni 2008 2. Track select tool (M) är ett bra verkyg men jag kan bara flytta ett spår i taget. Hur gör man så att alla spår flyttas i tidslinjen? Håll ner Shift så flyttas alla spår. Utan Shift flyttas bara det spår du klickar på med musen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.