Karinska Postad 15 juni 2008 Postad 15 juni 2008 Jag vill kunna filma med kort skärpedjup (35mm objektiv) men samtidigt kunna använda kameran med det vanliga objektivet. Red one kamera verkar fin men långt över min budget. Vilken kamera med tillhörande 35mm adapter ska man satsa på? Jag hade kanske tänkt lägga runt 50 tusen inkl moms för adapter och kamera. objektiv räknar jag inte med. 0 Citera
ODDNAME Postad 15 juni 2008 Postad 15 juni 2008 Såvitt jag vet finns det ingen sådan, det blir en bra kamera + en adapter :) Det är det som är inne just nu. 0 Citera
Karinska Postad 15 juni 2008 Författare Postad 15 juni 2008 Jo, men jag undrar vilken kamera man ska satsa på och vilken adapter? Det finns en massa olika och jag vill att sakerna ska fungera med varandra. 0 Citera
Mediapex Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Här har du en väl fungerande lösning; Sony EX1 + Letus Extreme adapter med Nikon-fattning. Nikon har manuellt justerbar bländarring vilket underlättar ditt val av skärpedjup i bilden. Pris ca 60´ om du köper från t ex UK. Kolla denna länk så förstår du varför jag tipsar om just denna lösning; http://www.philipbloom.net Mvh Lasse 0 Citera
Karinska Postad 3 augusti 2008 Författare Postad 3 augusti 2008 Tack! Ska kolla upp det där lite närmare. 0 Citera
ODDNAME Postad 3 augusti 2008 Postad 3 augusti 2008 Inte att förglömma. X antal tusen för optik med :) Om man nu vill ha de riktiga pärlorna. Annars räcken en tusenlapp fint till en 50mm glugg. Värt att tänka på, även om du inte räknar med det i summan. Optiken är ju en viktig del med adaptern 0 Citera
Norbert Postad 3 augusti 2008 Postad 3 augusti 2008 Hade jag de pengarna att lägga på kamera och var tvungen att ha kameran just nu så hade jag tittat efter en begagnad Canon XH-A1 och en ny Letus Extreme. Exempelvideo med den kombinationen: http://www.pinelakefilms.com/ultimate.html Om jag kunde vänta skulle jag väntat på Panasonic HMC150 och till den skaffat en SGpro utan flippmodul. HMC150 verkar kunna flippa bilden på egen hand, åtminstone i displayen. Man slipper på så vis köpa en flippmodul till adaptern om man inte har pengarna och är villig att flippa bilden i redigeringen. Allt ovan i det här inlägget är förstås baserat på personliga preferenser utifrån vad jag har sett. Själv har jag inte använt prylarna. 0 Citera
dabakos Postad 4 augusti 2008 Postad 4 augusti 2008 Hade jag de pengarna att lägga på kamera och var tvungen att ha kameran just nu så hade jag tittat efter en begagnad Canon XH-A1 och en ny Letus Extreme. Exempelvideo med den kombinationen: http://www.pinelakefilms.com/ultimate.html Om jag kunde vänta skulle jag väntat på Panasonic HMC150 och till den skaffat en SGpro utan flippmodul. HMC150 verkar kunna flippa bilden på egen hand, åtminstone i displayen. Man slipper på så vis köpa en flippmodul till adaptern om man inte har pengarna och är villig att flippa bilden i redigeringen. Allt ovan i det här inlägget är förstås baserat på personliga preferenser utifrån vad jag har sett. Själv har jag inte använt prylarna. Den videon är sjukt snygg. men det användes en Letus Ultimate, inte extreme ;) 0 Citera
Norbert Postad 5 augusti 2008 Postad 5 augusti 2008 Den videon är sjukt snygg. men det användes en Letus Ultimate, inte extreme ;)Gash, naturligtvis. Jag menade rätt men skrev fel. :P 0 Citera
Cherry Postad 5 augusti 2008 Postad 5 augusti 2008 "Här har du en väl fungerande lösning; Sony EX1 + Letus Extreme adapter med Nikon-fattning. Nikon har manuellt justerbar bländarring vilket underlättar ditt val av skärpedjup i bilden." hehe tyckte nog att det luktade Philip Bloom :D men det är en bra kombination och det går inte göra mycket än att hålla med om att det är en grym setup. För 50k får du nog en HVX200a med adapter, glugg och allt. Inte från Sverige då tyvärr ;) 0 Citera
Tomtebo Postad 5 augusti 2008 Postad 5 augusti 2008 En annan lösning är att helt enkelt vänta till Scarlet kommer ut till våren och köpa den för 18tusen och spara resterade pengar. Med den kommer du få ett Bra DOF och dessutom kommer alla andra fördelar att väga upp. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.