Kranen Postad 15 juni 2008 Postad 15 juni 2008 Nu ska jag köpa en ny videokamera, men vet inte riktigt vilken kamera och vilket inspelningsformat som ger bäst kvalitet. Somsagt, kom med tips! :) 0 Citera
Kimster Postad 15 juni 2008 Postad 15 juni 2008 För så mycket pengar borde du veta vad du sysslar med och vilken kamera som passar just dina behov. Du har ganska många kameror att välja på framförallt i prosumer-klassen. Antingen köper du en billigare och köper tillbehör för resten eller så köper du en som kostar 100papp och ett objektiv för 50. Men som sagt, lite mycke pengar för att säga "vet inte vilken kamera.... vet inte vilket format..." mina 5ören iaf 0 Citera
Kranen Postad 16 juni 2008 Författare Postad 16 juni 2008 Det jag är ute efter är tips på bra kameror i denna prisklass, så jag omformulerar; Vilka kameror i denna prisklass rekommenderar ni? 0 Citera
Norbert Postad 16 juni 2008 Postad 16 juni 2008 Jag hade också lagt pengarna på utbildning. På utbildning kan man få kontakter, och min teori är att kontakter tar en längre än en kamera. Om jag var miljonär eller företagare och kunde lägga 150 000 kr på en kamera och fortfarande ha många gånger mer pengar kvar att lägga på utbildning och annat så hade jag nog valt en Red med optik, eller en Epic beroende på vad den kommer att kosta. Men det är vad JAG skulle göra. Så länge du inte vet vad du behöver bör du inte slänga bort så mycket pengar anser jag. Det gjorde jag en gång i tiden och insåg den hårda vägen att jag inte behövde allt jag hade betalat för. Å andra sidan, hade jag varit företagare hade jag istället hyrt kamera vid tillfälle så att jag slipper låsa mig på en kamera som förmodligen kommer bli gammal snart, som all annan teknik. 0 Citera
Mediapex Postad 25 juni 2008 Postad 25 juni 2008 Är man helt färsk i branschen är utbildning en vettig grundplåt då det finns ett par personer i detta avlånga land som vill "jobba med film". Beroende på vad du ska göra skulle jag ändå beakta följande; - SD/HD-kompatibel kamera - 35 adapter med tillbehör - Teknikbehov kontra typ av uppdrag mm mm Kolla på Sonys EX1/EX3 med alla tillbehör som ligger under 100´ men med ruskigt bra kvalité i den klassen, alt. Panasonic HPX500 med budgetglugg 150´ och uppåt. Är du osäker är ett billigt alternativ att hyra/låna tänkta kameror först för inspelningstest och efterbearbetning så att du känner dig nöjd med HELA arbetsflödet. Nog så viktigt med tanke på pengarna som ska ut... /Lasse 0 Citera
Cherry Postad 31 juli 2008 Postad 31 juli 2008 Som sagt över, stadig budget där. Jag skulle satsa på HPX500 eller kanske två HVX200a fullutrustade istället. Så mycket coolare. Hehe.. Mvh fo8 0 Citera
Zyx Graphics Postad 31 juli 2008 Postad 31 juli 2008 Kranen har inte frågat er vad ni tycker han ska göra med 150 000:- bara viken kamera ni skulle köpt för de pengarna. Jag är ganska färsk innom film så jag vågar inte säga för mycket om vad du ska köpa men RED verkar vara nått du vill kolla upp o läsa lite mer om. Tänk på att om du köper en RED kamera så kommer du att behöva speciell utrustning för efterbearbetning. Det är vad jag hört iallafall. En valing Data klarar inte att spela upp den upplösningen i realtid. Lycka till 0 Citera
Cherry Postad 31 juli 2008 Postad 31 juli 2008 Zyx, glöm inte att använda quote systemet, annars känns det som du talar till oss alla som har gett killen feedback.. Mvh fo8 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.