Gå till innehåll

Greenscreen/Bluescreen, på ett vanligt tyg?


gogg

Recommended Posts

Det gäller att du riktar in dig på att belysa duken och inte skådespelaren. Det är det som är viktigast för då får man inte med/bort skuggor och duken får en jämn färg :)

 

Hur du ska placera dem mer exakt får du testa dig fram själv, det är itne så svårt om mab bara har lite tid och tålamod ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte blå lakansväv i Tygaffären... 49:- m^2

Har gjort lite tester än så länge bara. det är mycket viktigt att belysa den jämnt. och att man har en bra Khroma key plug.

 

Jag har inte lyckats få en ordenlig belysnong ännu. (saknar både kompetens och bra lampor :)) men jag lajjade mycket med Hue/Saturation i AE för att få en jämn blå färg och med hjälp av det fick jag till det riktigt bra till slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena, jag har testat en del med tyg och det är ganska svårt att få det perfekt pga alla små skuggor osv. Jag tog istället och köpte mig en stor spånskiva, ca 2,5 * 1,5 m (kostade 100:-) och målade den blå.. sen har jag en liten skiva i samma färg som jag står på om det behövs.. Detta fungerar riktigt bra faktiskt..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wombator]Tjena, jag har testat en del med tyg och det är ganska svårt att få det perfekt pga alla små skuggor osv. Jag tog istället och köpte mig en stor spånskiva, ca 2,5 * 1,5 m (kostade 100:-) och målade den blå.. sen har jag en liten skiva i samma färg som jag står på om det behövs.. Detta fungerar riktigt bra faktiskt..[/citat]

 

Låter riktigt bra

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, spånskiva fungerar för mindre saker, men ska man vara lite flera personer så blir skivan väldigt otymplig för den blir så stor och man inte kan vika ihop den...

 

Men om man inte behöver vara flera fungerar det utmärkt, som Wowbator skrev :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sydde i somras ihop tyg så att ytan blev 7 x 5 meter. Köpte färg som innehöll så mycket grönt som det bara gick. Gjorde jämförelse med "riktiga" färgerna/dukarna som man sett på TV/nätet. Målade ytan och det blev riktigt bra förutom att jag hade valt ett tyg som var lite för tunt (IKEA, 19/meter), det blev lite rynkigt här och där. Hade tillgång till en stor scen där jag hängde upp tyget i ett rå. Belyste med 1000 watts fresneller med en så jämn yta som möjligt. Provade med att sätta personer ca tre meter framför duken för att inte få skuggor och sedan belysa dem separat. Viktigt att spänna upp det så bra som möjligt.

Hur fungerade nu detta?

Jag redigerar i Final Cut Express (uppdaterar snart) och efter inte en allt för lång stunds pillande så fungerade det helt ok. Lite svårt att bli av med det spill som är runt kroppen men med en bättre kamera (har Sony trv-80) så blir kontrasterna bättre och troligtvis resultatet. Kostnad ca 1200:- för tyg och färg, och några timmars syarbete.

 

Kommer att fortsätta att experimentera under hösten.

 

 

Pelle P

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyg är som sagt bättre till stora grejer då det är lättare att flytta än en gigantisk spånskiva, dessutom går det ju lättare att tvätta.

Och när du skall ha med hela kroppen i bild (ink. fötter) så har tyg en stor fördel då du kan hänga det så att det inte ligger hela vägen in till skarven mellan vägg och golv utan bildar en fin båge. Mycket lättare att keya bort det då.

 

Jag hoppas ni förstår vad jag menar ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

vårat gäng ska investera i en blue/green screen och vi funderar på papp, såg nån länk till en sida som sålde bla detta, har tappat bort adressen, men men.

har för mig att det var nån slags greenscreen papp som var typ 2,75x 7 m för typ en fem hundring, för oss låter detta vettigt, men är det nån som har någe erfarenhet av detta och kan berätta hur bra det funkar, känns som det är kört om man råkar vika pappen en gång :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo ni gör nog helt rätt i att välja greenscreen om nu inte skådespelaren absolut måste ha en grön tröja.

 

Anledningen till att greenscreen enligt mig är bättre är för att det "lyser" mer än blått. Då blått är mörkare blir det inte lika stor kontrast mot huden som grönt blir, även fast blått fungerar bra...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använde en blå pressenning jag köpte på ÖB för 95:- 3x5 meter.

Tillsammans med Adobe Premiere Pro:s bluescreen effect och en effect som heter shadow/highlight fungerar det nästan perfekt och absolut inget spill runt kroppen. Bra om man har möjlighet att hänga den ute i molnigt väder.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Bra tips Santafantasma...

 

 

Om du vill göra cromakey bra:

 

1. Kör inte Avid... Adobe After Effects är lysande bra...

 

2. Jämn bakgrund (som är nämnt tidigare)

 

3. Vitbalansera kameran noga... autowhite är DUMT val... den balanserar ju ut key-färgen. (inte bra)

 

4. Stå tillräckligt långt från keybakgrunden för att slippa skuggor. (OCH för att slippa få "grönstänk" på aktörerna)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

jo nu har jag varit i bauhaus, vi åkte förbi där när vi hade varit på Väla.

Jag köpte en liten bit av ett grönt tyg, men icke! Det funka inte

(tur att man inte köpte för mkt!) men det var billigt.

Jag ska nog köpa en spånskiva och måla den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...