Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag planerar att inom en inte alltför avlägsen framtid köpa mig en "proffskamera". Det ända jag vet än så länge är att det ska bli en Sony, för det är vad jag använt under min producent-utbildning.

Dock tycker jag det är rätt snurrigt vad för Sony-kameror som gäller för tillfället. Vad jag förstått har de en consumer- och en pro serie, där FX1 och FX7 är topmodellerna i consumer-serien(?).

Jag vill inte lägga mycket mer än 30.000, vilket då alltså sätter mig i toppen på consumer-klassen som jag förstår det. Vad jag gnolar på mest är att kamerorna i FX-serien är ganska gamla för tillfället, och att de endast klarar interlaced HDV. Efter att ha Googlat en del har jag förstått att man i största möjliga mån skall undvika interlaced om man ska vara seriös.

Så min fråga är i princip; kommer Sony snart uppdatera sin FX serie till 1080p? Andra tips, funderingar, etc är välkomna!

Postad

Jag vill nog hävda att valet mellan radsprång och progressiv inspelning idag hänger samma med vad man spelar in.

50i ger ju mycket mjukare bild än 25p när det är snabba rörelser.

sport filmas ju mycket med 720/50p just därför.

När väl 1080/50p kommer så kanske valet är givet, men innan dess tror jag inte helt man ska rata radsprång.

Postad
Jag planerar att inom en inte alltför avlägsen framtid köpa mig en "proffskamera". Det ända jag vet än så länge är att det ska bli en Sony, för det är vad jag använt under min producent-utbildning.

Dock tycker jag det är rätt snurrigt vad för Sony-kameror som gäller för tillfället. Vad jag förstått har de en consumer- och en pro serie, där FX1 och FX7 är topmodellerna i consumer-serien(?).

Jag vill inte lägga mycket mer än 30.000, vilket då alltså sätter mig i toppen på consumer-klassen som jag förstår det. Vad jag gnolar på mest är att kamerorna i FX-serien är ganska gamla för tillfället, och att de endast klarar interlaced HDV. Efter att ha Googlat en del har jag förstått att man i största möjliga mån skall undvika interlaced om man ska vara seriös.

Så min fråga är i princip; kommer Sony snart uppdatera sin FX serie till 1080p? Andra tips, funderingar, etc är välkomna!

En kamera med Interlaced sensor samt endast valmöjlighet av Interlaced bildskanning till inspelningsmedium skulle inte göra kameran mindre användbar eller på något vis sämre än övriga modeller i samma klass.

Precis som redan nämnts, det är slutresultatet som räknas.

Helt beroende på vad som skall filmas / produceras, anpassas därefter de tekniska aspekterna till.

En progressiv sensor som agerar och fullt ut levererar signalen i progressivt läge kan mycket väl ge ett skarpare resultat än om fallet vore Interlaced, på samma kamera.

Sedan har vi motsattsen. En Interlaced sensor som får leverera en interlaced signal hela vägen, kan ge ett bättre resultat än vid progressivt läge på samma kamera.

De flesta high-end konsument kameror, stödjer i dagens läge både Interlaced samt Progressiv inspelning.

Dock som jag ovan nämner, bara för att kameran har möjligheten att leverera både Progressiv / Interlaced signal, innebär det inte att kameran presterar likgiltigt i båda lägena, även om differansen rent kvalitetsmässigt må värka extremt liten i de flesta personers ögon.

Som även också redan nämnts, en Interlaced signal "ser" annorlunda ut än vad en Progressiv signal gör.

De båda lägena används för olika syften och har båda sina goda egenskaper.

När vi kommer till Sony´s FX serie så är det mycket möjligt att både FX1 samt FX7 inte erbjuder Sony´s 25F läge. Vilket låter konstigt, då mindre modeller från Sony tillåter det.

Sist jag använde mig utav Sony, var det en Z1 som däremot hade ett dugligt 25F läge.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...