Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Beror ju också på vilken kurs du vill gå, men generellt skulle jag svara; väldigt svårt.

Har för mig att det är 4 stycken som kommer in på ex. fotograf- och regikurserna varje år. En del undantag antagligen, men med tanke på att det är ett antal hundra som söker så.. ja, svårt.. helt enkelt.

Postad

Team fagott

tack för hjälpen eftersom hag är trött så kommer jag inte att kunna koncentrera mig på det som jag läser så jag får läsa det i moron.

Men jag ville fråga en sak till och det är angående uttrycket (Sticka ut) det är första gången jag hör en sådan uttryckt vad betyder det?

tack ennu en gång för hjälpen

Postad

Daniel Wallentin är den yngsta som kommit in på DI (19 år). Han var och föreläste på min skola och berättade om sin filmresa. Han åkte dit första gången och fick gå fram till en jury, i den satt bland annat Kjell Sundvall. Han blev rådissad första gången och fick en svår fråga där han skulle veta betydelsen på ett svårt ord. Han kunde inte ordet men fick ändå åka dit en andra gång. Denna gång hade han tagit en ordbok med sig och när han fick frågan igen så tog han fram ordboken och leta på svaret. Efter det berättade han hur han ridit på Kjell Sundvalls rygg under intervjun. Det gick faktiskt hem hos juryn och han blev den yngsta att komma in på DI! Han har nu regiserat bland annat "ett öga rött" som gjort succé. Så om du kommer på intervju så råder jag dig att ta med dig en ordbok och ett ess i rockärmen ;)

Postad

På de historier man hört så verkar det som om antagningen till DI är värsta lekstugan. Kollar de över huvud taget inte upp om man verkar vara en bra filmare?

Postad

Som trådens skapare "INTAGEN" tycker ja är ett bra ord. Då så få blir intagna till regilinjen är ju inte DI något att ha. Skulle därför ge höga betyg till det tekniska DI kan erbjuda.

Om man tycks veta sin förmåga att göra jävligt bra film ska man söka sej ut i Europa, t.e.x Italien. Då satsar man på film, helt klart.

Har själv aldrig sökt DI, men träffat lärare där senare tid. Föregår som negativa exemplar av filmskapare.

Lycka till utomlands, slår högre, GER MER. Sverige är ju litet.

/nils

Postad
På de historier man hört så verkar det som om antagningen till DI är värsta lekstugan. Kollar de över huvud taget inte upp om man verkar vara en bra filmare?

Skulle gärna höra några av historierna över en öl ;)

Postad
Som trådens skapare "INTAGEN" tycker ja är ett bra ord. Då så få blir intagna till regilinjen är ju inte DI något att ha. Skulle därför ge höga betyg till det tekniska DI kan erbjuda.

Om man tycks veta sin förmåga att göra jävligt bra film ska man söka sej ut i Europa, t.e.x Italien. Då satsar man på film, helt klart.

Har själv aldrig sökt DI, men träffat lärare där senare tid. Föregår som negativa exemplar av filmskapare.

Lycka till utomlands, slår högre, GER MER. Sverige är ju litet.

/nils

JAg sökte till DI till tv producent linjen faktiskt men kom inte ens med. Men jag har funderat som du gör och ska kanske bege mig till Kuba..

Postad
JAg sökte till DI till tv producent linjen faktiskt men kom inte ens med. Men jag har funderat som du gör och ska kanske bege mig till Kuba..

Nej, Kuba, DI, SF och Kriminalvårdstyrelsen går under samma tak. Olof Palmes beundrande påfund. Intagen kan man bli, inte antagen ;) Kubas Castro är väl jordnötter i sammanhanget.

/nils

• 3 veckor senare...
Postad

Det är mycket möjligt att DI inte passar alla. Men om det passar än så innebär DI feta kontakter in i filmindustrin. Vet inte om de som gått DI alltid gör så bra film men många som gått där har gjort filmer som visats på bio osv.. Som sagt inte alltid världens bästa filmer men det verkar ju onekligen som studenter på DI har framtidsutsikter inom branchen!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...