anderslu Postad 20 maj 2008 Postad 20 maj 2008 Hej! Har just köpt en Canon HF100, men har stora problem att få till ett smidigt arbetsflöde jämfört med hur jag jobbade med min gamla HV20. Problemet tycks vara att få gratisprogram, konverterare etc verkar stödja AVCHD-formatet fullt ut. Mina önskemål är: 1. Fångst av råmaterial till dator i ett effektivt, framtidssäkert format. Eftersom AVCHD kan läsas av bluray-spelare räknar jag med att bygga mitt arkiv med AVCHD-filer. 2. Bearbetning av klipp (åtminstone grundläggande trimning, fade, extrahera a/V-strömmar, mixa strömmar, mm) helst utan att klippen behöver transkodas. För närvarande använder jag den medföljande programvaran Pixela ImageMixer men kommer överge den så fort jag hittar ett alternativ. 3. Export till målformat, typiskt ca 20 mbit/s mpeg-2 för lagring på DVD eller hårddisk. För närvarande använder jag en kombination av "Convert_AVCHD_v5"-paketet från Soopafresh och konverteraren Super © som inte tycks klara mpeg2 i högre bithastigheter än 9600 kbps (9.6 Mbps). På sikt funderar jag på att acceptera att jag behöver köpa till programvara utöver den som följde med kameran (tycker dock att detta är principiellt fel!) och då sneglar jag på Sony Vegas 8 (ej pro). Har någon provat den med ovanstående arbetsflöde och utrustning? Tacksam för tips! //Anders --- Canon HF100, Transcend 8GB SDHC Class 6 Q6600@2.4GHz, 4 GB RAM, 72GB Raptor (10000rpm) + 500 GB WD (7200rpm), Vista x64 Ultimate 0 Citera
StenR Postad 20 maj 2008 Postad 20 maj 2008 Rätt kul att du kallar HV20 för "gammal", varför bytte du? Tycker att det är lite naivt att tro att gratisprogram eller program som bundlas med kameran ska räcka, tror inte att någon använder kameratillverkarens program om det finns något (vilket som helst!) alternativ. En bra lista på programvaror finns på denna sida: http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD 0 Citera
anderslu Postad 21 maj 2008 Författare Postad 21 maj 2008 Rätt kul att du kallar HV20 för "gammal", varför bytte du? Tycker att det är lite naivt att tro att gratisprogram eller program som bundlas med kameran ska räcka, tror inte att någon använder kameratillverkarens program om det finns något (vilket som helst!) alternativ. En bra lista på programvaror finns på denna sida: http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD Jag bytte av följande orsaker: 1) HF100 ger högre upplösning. HV20 fångar visserligen video i full HD (1920x1080) men lagrar endast 1440x1080 på bandet. HF100 ger äkta full HD. 2) HF100 har bättre inbyggt ljud. Det inbyggda ljudet är dåligt på HV20 (för mycket motorljud tas upp). Jag filmar i första hand min familj, i andra hand olika spelningar/festivaler och i tredje hand tänkte jag göra någon enstaka kortfilm. Mitt arbetssätt förutsätter att jag snabbt kan ta fram kameran och få acceptabelt resultat utan att ansluta extra utrustning såsom mikrofon. HF100 ger tillräckligt bra ljud för familjefilmandet, och när det sedan blir dags att använda extern mikrofon finns fortfarande denna möjlighet. 3) HF100 spelar som bekant in på minneskort i stället för band. Minneskort är snabbare och smidigare att jobba med för mig. Band kan bara användas ett begränsat antal gånger, vilket inte passar med mitt arbetssätt som är att filma korta sekvenser och direkt granska resultatet på dator. Band är också enligt min mening ett mindre lämpligt långtids-lagringsmedium, då de har begränsad livslängd enligt Riksarkivet, dessutom är det omständligt och tidsödande att omkopiera från band till band. SD-kort kan man dessutom numera köpa i stort sett i vilken kiosk som helst. 4) HV20 spelar in i MPEG-2 som är en 13 år gammal codec, HF100 spelar in med en variant av MPEG-4 som har en betydligt högre kvalitet vid en given bithastighet (dock har HF100 något lägre bithastighet i snitt, 17 mbit mot 25 mbit, och om hur stor inverkan detta har på resultatet tvistar som bekant de lärde). Bägge formaten lider av att de egentligen inte är optimala för fångst av råmaterial, pga långa GOP etc, men samma argument som angavs mot MPEG-2 i början används nu mot MPEG-4, och i praktiken tror jag att MPEG-4 kommer få samma acceptans i många sammanhang redan om något år. För den kräsne finns alltid möjligheten att fånga från HDMI-utgången på både HV20 och HF100. Slutligen är det ingen nackdel med en mindre och lättare kamera, eller 12x zoom i stället för 10x. Själv saknar jag inte en lågupplöst sökare ännu, men är såklart missnöjd med att man valt en proprietär tillbehörssko och en ny formfaktor för batteriet, men vad gör man... Vad gäller min önskan att använda medföljande eller gratisprogram för redigering så medger jag att jag är naiv, absolut! :) Det har att göra med att jag tycker en kamera i denna prisklass borde inkludera åtminstone hyfsad programvara så att man kommer igång. Att jag inte får med Premiere/FCP/Vegas/Pinnacle Studio Ultimate kan jag acceptera, problemet är att ingen av dessa programvaror övertygat mig när jag jobbat i tidigare versioner så att slänga ut 1000-tals kronor på ett program som *kanske* kan hantera just min kameras rådata känns inte så lockande, och därav min fråga till forumet! Jag har läst listan över kommersiella alternativ på Wikipedia och även på en hel del andra ställen. men där framgår inte exakt vilka varianter av AVCHD (tex mts, m2ts med eller utan mappstruktur) som stöds eller mer exakt vad man kan göra utan transkodning. Hoppas som sagt på bra tips av er mer erfarna på forumet! 0 Citera
video_sync Postad 10 juni 2008 Postad 10 juni 2008 Jag bytte av följande orsaker: 1) HF100 ger högre upplösning. HV20 fångar visserligen video i full HD (1920x1080) men lagrar endast 1440x1080 på bandet. HF100 ger äkta full HD. Skulle detta ens vara ett lämpligt köpargument ? Att de horisontella linjerna för HDV 1080i/p bandstandarden är lägre än SMPTE standarden för en 1080 signal skapar ingen indirekt skillnad eller något hinder. De vertikala linjerna räknas som nödvändigast i första hand. 1440x1080 sker efter att DSP´n i kameran förfiltrerat signalen innan skrivning till bandet sker. Kamerans sensor har fortfarande prickat signalen som en ren 1920x1080 ström. MPEG-2 MP@H1440 (HDV vid 1440x1080) avkodas av 90% av dagens uppspelningsprogram som en 1920x1080 ström, dvs en uppsampling av de horisontella HDV linjerna sker i de flesta fall ändå. Detta skulle enbart vara ett hinder om du absolut, på studsen vill ha en SMPTE standard inom 1080. En uppsampling av de horisontella linjerna till en fast 1920x1080 ström, hade även vid de mest budgetåtkomliga NLE programmen, varit en enkel process som inte hade påverkat din video kvalitetsmässigt. Har dessutom väldigt svårt att tro, att de interna mikarna på HV20 samt HF100 skiljer sig så pass markant som du anmärker. 0 Citera
adamhaglund Postad 15 februari 2009 Postad 15 februari 2009 Jag lånar den tråden, eftersom jag undrar detsamma som frågeställaren, men som det inte ges något svar på. Jag har just köpt en Panasonic AG-HMC151 som ger AVCHD-filer. Jag skulle gärna vilja få tips på ett arbetsflöde som passar tillsammans med Final Cut Express. Jag använder två datorer: en stationär MacPro på jobbet (jag är frilansstillbildsfotograf) och en MacBook hemma. Båda datorerna är mindre än ett år gamla. Av senaste modell alltså (men jag har inte koll på exakta siffror...). Jag vill kunna flytta videoprojekten mellan datorerna, så att jag kan jobba med samma projekt i båda datorerna. Hur bör jag jobba med filerna från kameran? Importera via log-and-transfer i Final Cut, eller först konvertera filerna med tex VotaicHD? Om jag konverterar filerna, bör jag spara original-AVCHD-filerna? Och hur gör jag för att smidigt kunna flytta projektet fram och tillbaka mellan datorerna? Extern hårddisk måste ju vara inblandad på något sätt, men hur sätter jag lämpligast inställningarna i Final Cut? Vore intressant att höra om någon har några förslag och synpunkter på det här! /Adam 0 Citera
j3n5 Postad 15 februari 2009 Postad 15 februari 2009 Jag sparar filerna från kameran i datorn via två 1Tb-discar i raid 1. Därifrån importerar jag filerna via log and transfer till min scratch-disc som är en LaCie FW800 1Tb. Denna fungerar som hem för alla mina projekt och kan enkelt tas mellan jobb och hem. Gör iof detta i Final Cut Pro, men det borde fungera lika med Express. Vet inte om du tjänar något på Votaic, möjligen lite utrymme på dina hårddiskar. Har också köpt ett riktigt snabbt USB-minne för de dagar jag inte orkar släpa en HD. Detta kommer nog uppgraderas till en snabb liten HD (2,5" 7200 alt SSD eller expresscardHD) för att förstora lagringsutrymme. 0 Citera
Narug Postad 9 april 2009 Postad 9 april 2009 "Därifrån importerar jag filerna via log and transfer till ...." Hur eller vad menar du, vad är log och transfer, Mac eller PC, vilket program? 0 Citera
j3n5 Postad 12 april 2009 Postad 12 april 2009 "Därifrån importerar jag filerna via log and transfer till ...." Hur eller vad menar du, vad är log och transfer, Mac eller PC, vilket program? Log and transfer är final cuts (apple) importerare/konverterare för t ex AVCHD som inte stöds native i programmet. För att få till en smidig redigering av detta material så kodar final cut om det till ProRes eller AIC beroende på pro- eller expressverison. Detta material är mycket snällare mot datorns prestanda än det hårt komprimerade AVCHD-formatet. ted tar iof mer plats men fungerar riktigt smidigt i timelinen. Mycket smidigare än på Cs4 och samma datorprestanda. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.