jmalmsten Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 Som titeln antyder... Jag undrar om någon stött på ett sätt att hacka Draft-mode i premiere pro cs3... Jag är nämligen lite irriterad över att det knappt är någon synbar skillnad mellan draft och best. Och jag hittar ingen inställning där jag skulle kunna ändra just hur mycket lägre bildkvalitet som jag vill ha när jag kör draft. När jag kör AE så kan jag ju lätt ställa in att endast visa kanske varannan till var åttonde pixel... i en riktigt krävande situation körde jag full 720p men visade bara var 16e pixel för att få upp preview-renderings-hastigheten (snacka om pixelgröt). Bildkvaliteten var inte så noga då, jag behövde synka med musiken. Så jag vill alltså hitta ett sätt att ändra draft-kvaliteen helt enkelt. Jag är helt nöjd om jag måste in i nån okänd .ini-fil och pilla. För då kan jag köra urusel draft-kvalitet när jag behöver tempo-exakthet och best när jag behöver fulla upplösningen men playbacken kanske inte är så noga. 0 Citera
High1ander Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 Hack beror mer pa hur snabbt din HD kan skicka filer, for HDn spelar det ingen roll vilken upplosning (draft/icke draft) du kor for den maste skicka hela filen anda. Jag har dock for mig att ProRes codec dock funkar sa att kor man draft/lower quality sa behovs inte allt skickas fran HDn (bara en anekdot). Draft ar helt enkelt mer for "rendering". Edit: Draft ar for att avlasta CPU/GPU/RAM-minne Jag antar att du streamar nagot fran din HD och att du inte skapar nagot i sjalva programmet sa det da inte bheover accessa HDn. Summa sumarum, HDn ar din flaskhals. 0 Citera
Max_H Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 Så vitt jag vet går det inte... men jag ska fråga lite för skojs skull (men programmerarna är tyvärr ovilliga att dela ut såna tips då dom snabbt sprider sig och sen får supporten mer jobb). Jag kan dessutom tänka mig att det är lurigare då inte Adobe gör MPEG dekodern själva (om det nu är HDV du kör). /Max 0 Citera
jmalmsten Postad 8 maj 2008 Författare Postad 8 maj 2008 Hack beror mer pa hur snabbt din HD kan skicka filer, for HDn spelar det ingen roll vilken upplosning (draft/icke draft) du kor for den maste skicka hela filen anda. Jag har dock for mig att ProRes codec dock funkar sa att kor man draft/lower quality sa behovs inte allt skickas fran HDn (bara en anekdot). Draft ar helt enkelt mer for "rendering". Edit: Draft ar for att avlasta CPU/GPU/RAM-minne Jag antar att du streamar nagot fran din HD och att du inte skapar nagot i sjalva programmet sa det da inte bheover accessa HDn. Summa sumarum, HDn ar din flaskhals. ok... ordvalet var väl inte det bästa... med "hacka" menade jag att hacka själva draft-inställningen... ni vet... som Haxxa, tweaka, bakåtingenjörning... Jag har full förståelse för varför det "hackar" (som i hackigt, ojämnt, stötigt) som det är just nu. Och rent ordmärkningsmässigt... menar du HD som i Hårddisk? eller HD som i High Definition?(Hårddisk förkortas vanligtvis HDD, Hard Disc Drive;)) I sammanhanget låter det som att du menar HD som i Hårddisk (Harley Davidsson uteslöts också i sammanhanget). Vilket låter lite nedslående och onödigt svårarbetat... men men... HDV är ju mpeg och mpeg är ju inte det lättaste att bara plocka små-delar av antar jag... Rent spontant så antar jag ju att det borde finnas ett sätt att köra HDV-strömmen och bara plocka ett visst intervall av pixlar... lite som när man spolar bandet i kameran och en lågupplöst version visas i displayen. Jag tycker därför det ska gå... Dessutom har jag ju inga problem att visa flera HDV-filer i VLC samtidigt utan att det laggar sönder. Men som sagt, om draft bara är för renderingen och inte påverkar alls hur mycket av videon som läses in så är det ju inte så konstigt att Draft känts så meningslöst lite användbar sedan jag började använda HDV. Så vitt jag vet går det inte... men jag ska fråga lite för skojs skull (men programmerarna är tyvärr ovilliga att dela ut såna tips då dom snabbt sprider sig och sen får supporten mer jobb). Jag kan dessutom tänka mig att det är lurigare då inte Adobe gör MPEG dekodern själva (om det nu är HDV du kör). /Max Ja, som sagt... det jag hoppats på är att hitta kanske nån inställning i nån DLL-fil som jag kan gå in på med valfri redigerare och skriva om en siffra. Jag kan ju iochförsig förstå att AdobeProgrammerarna kanske förbisett detta eftersom antalet användare som efterfrågar pixelgrötig bild istället för att springa iväg och köpa SCSI-hårddiskar eller en RAID-lösning är förhållandevis liten. Jag har RAM och Processorkraft som behövs... och Hårddisken är normalstor och nästan tom. Men är den för seg i sig själv då är det ju inte så mycket att göra åt än att återigen titta igenom lösningarna för proxy-/offline-redigering (som adobe helt förbisett i premiere men implementerat så bra i AE) 0 Citera
High1ander Postad 8 maj 2008 Postad 8 maj 2008 ok... ordvalet var väl inte det bästa... med "hacka" menade jag att hacka själva draft-inställningen... ni vet... som Haxxa, tweaka, bakåtingenjörning... Jag har full förståelse för varför det "hackar" (som i hackigt, ojämnt, stötigt) som det är just nu. Och rent ordmärkningsmässigt... menar du HD som i Hårddisk? eller HD som i High Definition?(Hårddisk förkortas vanligtvis HDD, Hard Disc Drive;)) I sammanhanget låter det som att du menar HD som i Hårddisk (Harley Davidsson uteslöts också i sammanhanget). Vilket låter lite nedslående och onödigt svårarbetat... men men... HDV är ju mpeg och mpeg är ju inte det lättaste att bara plocka små-delar av antar jag... Rent spontant så antar jag ju att det borde finnas ett sätt att köra HDV-strömmen och bara plocka ett visst intervall av pixlar... lite som när man spolar bandet i kameran och en lågupplöst version visas i displayen. Jag tycker därför det ska gå... Dessutom har jag ju inga problem att visa flera HDV-filer i VLC samtidigt utan att det laggar sönder. Men som sagt, om draft bara är för renderingen och inte påverkar alls hur mycket av videon som läses in så är det ju inte så konstigt att Draft känts så meningslöst lite användbar sedan jag började använda HDV. Du har ratt med att jag inte menar MCs med HDs, utan det ar sjalvklart HDDs :) Sen totallt missuppfatta jag just "hacka" :) HDV ar ju dock max 25mbps, vilket ar som DV, sa da ar det CPU eller HDDn som avgor hur manga du kan spela samtidigt. Kan du kora 5 DV-strommar fran samma HDD sa klarar den 5 HDV-strommar ocksa, men inte sakert att CPUn pallar 5 HDV-strommar det dock. Sorry for att jag off-topickar din trad :D 0 Citera
jmalmsten Postad 17 maj 2008 Författare Postad 17 maj 2008 Ok, nu blir jag lite gramse... för nu är det så att det inte ens hackar när jag trycker på mellanslaget. previewen uppdateras inte alls då! oavsett om det är grönrenderat eller inte. Det som stör mig mest med det hela är att jag kan utan problem scrubba genom videon. Det går hur bra som helst och jag undrar därmed lite varifrån den får mpeg-strömmen om hårddisken nu är för seg för att kunna ge så bra preview-respons... o.O??? Inga effekter ligger på klippen (förutom några additive dissolves), ljudet är bortplockat, och hårddisken är i princip tom... 0 Citera
Max_H Postad 17 maj 2008 Postad 17 maj 2008 1. Om du växlar displaymode i playback settings? 2. Gör kopia på en fil, till en annan mapp. Byt namn på den. Importera den (då borde den göra om indexeringen). Funkar den? /Max 0 Citera
jmalmsten Postad 17 maj 2008 Författare Postad 17 maj 2008 1. Om du växlar displaymode i playback settings? 2. Gör kopia på en fil, till en annan mapp. Byt namn på den. Importera den (då borde den göra om indexeringen). Funkar den? /Max 1. nope 2. nada Har provat att rensa renderings-filerna, rensa disk-cachen, bytt från optimize for memory till performance och tillbaka igen... jag trycker på mellanslaget. tidslinjeindikatorn rör sig, men preview-monitorn står stilla. jag trycker på mellanslaget igen och tidslinjeindikatorn stannar och preview-monitorn uppdateras till rätt bild. Jag skrubbar tidslinjeindikatorn och bilden hänger med finfint... Slängde på en rullande title ovanpå... ingen förändring... EDIT: Nä vänta nu... nu är jag något på spåren... När jag skapade en ny sequence så fick jag tillbaka min vanliga (om än urusla) preview-playback Men det förklarar fortfarande inte varför jag för snart ett år sedan hade så mycket bättre performance ur min premiere pro. nu är det knappt en bildruta per sekund med oklippt rå-video utan ljudspår... då kunde jag klippa i nästan full fps utan rendering... med massor av ljudklipp och diverse olika effekter igång. Och sedan dess har jag ju ändå tryckt in 2 gig ram extra... och jag har rensat ut allt onödigt på video-disken... o.Õ Det är ju tamefan omöjligt att få någon som helst känning på klipptempot som det är nu... 0 Citera
Max_H Postad 17 maj 2008 Postad 17 maj 2008 Har du bytt ngt annat? Grafikkortet ex? Eller uppdaterat graffekortsrutinen? /Max 0 Citera
Rogge Postad 17 maj 2008 Postad 17 maj 2008 oklippt rå-video utan ljudspår... Vad är rå-video? Hur skapade du det Project du jobbar med, valde du ett Preset eller skapade du ett via Custom-tabben själv? Det skulle behövas detaljer: Vad för videoformat/vad för Project Settings/vad för dator använder du/var pekar *samtliga* dina Scratch Disk-inställningar. 0 Citera
jmalmsten Postad 17 maj 2008 Författare Postad 17 maj 2008 Vad är rå-video? Hur skapade du det Project du jobbar med, valde du ett Preset eller skapade du ett via Custom-tabben själv? Det skulle behövas detaljer: Vad för videoformat/vad för Project Settings/vad för dator använder du/var pekar *samtliga* dina Scratch Disk-inställningar. med rå-video menar jag o-bearbetade videofiler direkt från kameran utan effekter eller animationer. M2T-filer helt enkelt... alltså inte raw som med RED-one/-epic/-scarlet;) Det är bara ett uttryck som jag haft med mig sedan långt innan Red och andra kameror med äkta raw fanns... nu är det kanske lite missvisande dock... Jag valde denna gång att använda vanlig HDV1080p25 standard-projekt-preset... något som som sagt har fungerat problemfritt för snart ett år sedan... Jag har provat med 50i-presets och egna custom-presets... videon är intankad med HDV-split från min HV20-kamera för att få tillgång till automatisk klipp-igenkänning. Med andra ord, korta klipp på 1080p i 50i-HDV-ström (har som sagt fungerat förut med 25p-preseten i PPro) Datorn är ett hopplock. AMD Athlon 64 3500+ på 2.21 gigHz. 3gig DDR-RAM (två 512megabytes och två 1gigs), grafikkortet är detsamma som då, en ATI Radeon X800 SE. Scratch-disk (alla) är inställd till "D:\Premiere Scratch" som är en 200gig hårddisk med 167 gig ledigt, nyligen defragmenterad. Det är en vanlig IDE-disk på 7200 rpm om jag minns rätt. Det är ingen ultimat redigeringsdator, det är jag helt införstådd på. Men bara jag får tillbaka den perfomance jag hade då så är jag helt och hållet nöjd... EDIT: Jahapp... efter alla dessa om-renderingar och om-starter så verkar jag fått tillbaka den performance jag saknade... Jag har bannemig inte haft så mycket problem sedan jag försökte redigera med FCP sist... jaja... PPro sabbar iallafall inte mina klippningar och tids-angivelser... Nu vill man bara att adobe ska bygga in proxy-användning i nästa utgåva:( 0 Citera
Max_H Postad 17 maj 2008 Postad 17 maj 2008 Funkar fortfarande inte just den sequencen? If not - me want it... /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.