Martin Öberg Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Hejsan, Det är ju så att en film ska spelas in i slutet av den här månaden, och vi har allting utom musiken...Så därför ska vi liksom "stjäla" musiken så att säga. Musiken kommer från sajten http://www.immediatemusic.com. Och det är inte många som kommer känner igen den musik som jag tänkt att ha...Om jag nu använder musiken härofrån och sätter på min film som inte ska användas för kommersiellt bruk, vad är risken för att nåt ska hända...Kommer det poliser till mig eller vaddå? Har ju sett människor som använder jättevanlig musik och kommer undan med det så att säga? Så hur är det, hur känsligt är det med skyddad musik egentligen? Hade tänkt kontakta dom, då dom inte tar emot brev från gratissidor såsom gmail, hotmail etcetera...När jag ändo har betalmail så kan jag alltid försöka ju, typ säga att jag ska använda det till icke-kommersiellt bruk och så...Alltså inte tjäna pengar på det, bara visa. Hur är det? 0 Quote
gorse Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Skall du bara spela hemma är det inte ens olagligt att lägga vilken musik som helst. Skall du visa för någon är det väl samma risktagande som vid alla upphovsrättsbrott. Sen spelar det ingen roll om det är komersiellt eller inte. Det som avgör är spridningen, dvs att visa. 0 Quote
Martin Öberg Posted May 6, 2008 Author Posted May 6, 2008 Okej, men det är väl värre om man tjänar mycket pengar på det än om man inte gör det väl? 0 Quote
Luzer Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Rent teoretiskt är det ingen skillnad, men det är klart att upphovsmännen som väljer att stämma dig kanske hellre gör det om du tjänar massa pengar lite på deras bekostnad. Men de flesta stämmer inte någon rätt av utan att varna först, så man får en chans att ta bort och byta ut musiken. Men har man tänkt visa sin film utanför stängda dörrar så är det lika bra att cleara all musik med en gång så är det klart, gött meckigt och dyrt att behöva gå tillbaka och fixa ny musik så...gör rätt från början är mitt tips :) Finns många duktiga musiker här på forumet som gladeligen specialskriver musik till endast er film skulle jag kunna tro. 0 Quote
Martin Öberg Posted May 6, 2008 Author Posted May 6, 2008 Jo, det är nog så att dom bara varnar än om dom märker liksom. Och ja, ska höra lite med några om nån vill göra musik:) 0 Quote
gorse Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Jag tror inte det kommer någon varning. Med ny systemkamera kollar jag in fotoforum och exakt samma fråga dyker upp fast tvärtom, dvs medlemar hittar sina bilder i broshyrer och lite var som helst. De fakturerar enligt taxa direkt. Ingen stämning, utan faktura utan förvarning. 0 Quote
Martin Öberg Posted May 6, 2008 Author Posted May 6, 2008 Så du menar allt helt plötsligt så kan det dyka upp en räkning som jag måste betala för att jag använt deras musik? 0 Quote
jimboyummin Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Jag skulle inte skicka nåt mail och fråga om jag fick låna musiken utan att betala, jag skulle "låna" musiken och hoppas på det bästa. Tror inte dem är så pigga på att låta folk ta musiken utan att betala, affärsidén verkar ju gå ut på att man ska just betala. Kör på, inget lär ju hände så länge du inte har tänkt visa det på TV :) 0 Quote
StenR Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Det är farligt att bli förtjust i musik man inte ar rättighet att använda, jag har gjort det när jag klippt film och det är en plåga att byta sen. Försök helst att från början hitta musik som du faktiskt får använda, t ex Fredrik Blom här på Voodoo har ju några gratisspår som är fria att använda: http://fredrikblom.com/ 0 Quote
gorse Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Så du menar allt helt plötsligt så kan det dyka upp en räkning som jag måste betala för att jag använt deras musik? Ingen aning. Men antagligen inte så osannolikt. Som sagt, beror på hur du tänkt dig. Att filma lite för hemmabruk och visa polarna hemma på teven är rätt ofarligt och till och med lagligt. Men att köra filmen i aulan på skolan är rött kort direkt. Jag skulle tro att det vore bra idé att redan från början ha gott rättsmedvetande för senare blir det krångligt att plötsligt försöka vara laglig när man vant sig vid tillgängligheten. Men det är min humla. 0 Quote
Martin Öberg Posted May 6, 2008 Author Posted May 6, 2008 Jag ska nog göra som ni säger, ska inte vänja mig med musik som jag inte får använda. Ska försöka skaffa musik jag kan använda. Fredrik blom hade ju väldigt bra musik annars:) 0 Quote
Max_H Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Skillnad men ändå relaterat: Polarn upptäckte för ett tag sen att ett företag använt ett antal av hans bilder för marknadsföring, efter att först ha tackat nej och i ett mail sagt: "Vi lät jobbet gå till en annan fotograf". Han kontaktade en advokat som sa: "Piece of cake - vi skickar en faktura så får vi se om dom betalar. Annars går vi vidare... " /Max 0 Quote
Martin Öberg Posted May 7, 2008 Author Posted May 7, 2008 Skillnad men ändå relaterat: Polarn upptäckte för ett tag sen att ett företag använt ett antal av hans bilder för marknadsföring, efter att först ha tackat nej och i ett mail sagt: "Vi lät jobbet gå till en annan fotograf". Han kontaktade en advokat som sa: "Piece of cake - vi skickar en faktura så får vi se om dom betalar. Annars går vi vidare... " /Max Jo det skulle jag också göra om mina bilder skulle bli tagna nång gång, inte för att dom bilderna jag har nu på min hemsida skulle sättas nån annastans men ändo liksom. 0 Quote
Johankan Posted May 30, 2008 Posted May 30, 2008 Känner du inte någon som spelar i band? Måste finnas något bra som görs i alla dessa demo-cds som trycks upp överallt. Johan 0 Quote
Johankan Posted May 30, 2008 Posted May 30, 2008 Hittade denna precis. Kanske bara skräp vem vet, men jag tror du kan hitta en del trevligheter. Lyder under Creative Common licens så det går att använda fritt, bara man listar vem man tagit det ifrån (jag tror att det är det hela i korthet). http://www.ccmixter.org/ eller denna, men den innehåller mest tramp foley ljud (har själv hittat en del godbitar här): http://freesound.iua.upf.edu/ Mvh Johan 0 Quote
Recommended Posts