vesslan Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Hej! Nu är jag här igen med mina fundersamheter. Det är så att i min krigsfilm ska ett träd sprängas på mitten av skott. Ett litet träd alltås typ 5 cm i diameter. Hur kan man göra det på ett snyggt sätt. JAg vill inte syssla med smällare. KAn man kanske kapa trädet på mitten och sedan hålla upp det och sedan släppa det. Om man har kameran på static skulle man kanske kunna hugga av det och ställa dit det och sätta igång kameran igen. Det går ju så fort så det borde ju gå. Sen lägga dit lite rök i efterearbetet. Finns det något annat sett. TAcksam för svar! 0 Citera
vilcans Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Det beror ju lite på vilket utsnitt man skulle välja. Jag skulle testa att filma trädet helt, sedan såga av det precis som du säger, hålla i det i toppen nånstans och släppa eller kasta undan det. Sen är det "bara" att klippa och lägga på lite rök och splitter. 0 Citera
GodeDoktorn Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Varför fixar du inte någon jägare som kan skjuta av trädet med ett riktigt gevär och filma det, istället? Eller hur ser scenariot ut - ska skådespelare befinna sig i närheten av trädet samtidigt, eller? Är det vid en skog och ingen står inom riskzonen för att bli skjuten så är det ju lugnt. Annars blir det nog svårt att få till en snygg effekt utan pyrotekniska tillbehör, om du verkligen vill att det ska se ut som att trädet sprängs av. Det måste ju fortfarande komma lite rök och kanske damm från där smällen sker, och så måste ju själva barken fläkas upp på rätt sätt osv.. Har inga andra idéer. :x 0 Citera
Martin Öberg Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Antar att du ska mixa digitalt och verklighet...Eller? 0 Citera
gorse Postad 23 april 2008 Postad 23 april 2008 Vems är trädet? Växer det bara i skogen så där utan vidare får du inte så mycket som bryta en gren på trädet. Är det ditt träd, go ahead. 0 Citera
jernby film Postad 23 april 2008 Postad 23 april 2008 Om du inte kan trixa till det som andra sagt, enligt ovan. Vilket du ska göra, tycker ja. Filmer ur Finska vinterkriget, realistiska avskjutningar av träd, har du väl sett. I militärövning gjorde vi avverkning skog genom att vi lindade sprängtråd runt varje träd. Seriekopplade allt till varje mellan träd. Ett slags sprängdeg 2cm diameter. Sprängdeg jobbar ju så att den exploderar mot det den är fäst på. Inte uttåt alltså. Skulle tänka mej att realistiska långfilmer är gjorda på detta sett. Men nu är ja inne på saker som du måste ha tillstånd att göra ;) /nils 0 Citera
vesslan Postad 24 april 2008 Författare Postad 24 april 2008 Jag har tyvärr inte tillgång till pyrotekniksa grejer. JAg har inte tillstånd och jag är bara tillräckligt gammal för att köra moppe (15 alltså;)) JAg vet att det krävs tillsåtnd. MEn det är ett litet träsk mitt in en snårskog vid en vik. Trädet är inte tjockare än 4 cm. 0 Citera
gorse Postad 26 april 2008 Postad 26 april 2008 Spelar ingen roll, du får inte förstöra trädet var det än växer om det inte är ditt träd. Å andra sidan kanske ingen kommer att sakna trädet, men se till att ingen ser det. Det dumma är att din film blir även utmärkt bevismatrial... 0 Citera
vesslan Postad 26 april 2008 Författare Postad 26 april 2008 Du hare rätt, kanske ska prata med ägaren. MEn de brukar vara där och hugga för att öpnna upp terrängen så det inte ska bli så sumpig mark. Jag har iaf listat ut hur jag akn göra det. Nu vet jag bara inte om jag gör det. 0 Citera
gorse Postad 27 april 2008 Postad 27 april 2008 I så fall är det nog inga problem att få lov att spränag trädet. Eller så bär man dit ett eget träd och spränger. Man köper en björkslana av en bonde som har en okapad vedhög och pangar sönder den i skogen. Bara man inte gör åverkar på befintlig växtlighet. 0 Citera
Fürni Postad 27 april 2008 Postad 27 april 2008 Kan ju säga att jag personligen aldrig har haft problem att få tillstånd av markägare att ha ihjäl små björkar eller annan sly. Oavsett ändamål. :) 0 Citera
Johnkii Postad 20 november 2009 Postad 20 november 2009 för bästa effekt ska man göra så här: kapa av trädet på mitten borra ett litet hål i toppendelen ta i en liten, MYCKET LITEN sprängladdning sätta i någon typ av sladd sätta på delen igen på något sätt och när aktören skjuter sitter en bakom kameran och ger sprängladdningen en stöt. 0 Citera
Raw Postad 21 november 2009 Postad 21 november 2009 den bästa effekten får du om du kapar ett snitt (ganska djupt) på baksidan av trädet så man inte ser det å sen sjuter du av trädet med ett hagelgevär :birp Kommer se snyggt ut! Har själv testat sjuta av ett litet träd och det krävs nästan mins 5-6 skott innan trädet faller ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.