K1dding Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Hejsan Voodoofilm-folk! Jag började på John Bauer gymnasiet IT-Media i höstas och IGÅR fick vi reda på att det fanns tungt material att låna utav skolan. Jag och några polare tänkte ungefär; vadå tungt material? ofta dom har typ massa imba kameror osv? Och fy fan va vi blev chockade. Där fanns ALLT, exakt allt, från claffar till värsta steadycam stativen! Så vi bestämde oss för att bara springa ut i det fina vädret och göra en liten film (improvisation). Så igår gjorde vi detta och alla älskade de! Vi gick runt i stan och filmade olika scener och kände oss almänt grymma med all utrustning! höhö ;) Men nu kommer vi till vårt problem... Alla 9 vill göra långfilm. Eller, prova på. Så jag sov ut idag vaknade klockan 10. Åt en sund frukost och satte mig vid datorn för att börja fila ihop en idé! Men ack, mina fantasier stog helt stilla... Har suttit sedan halv 12 och brainstormat. Men de enda jag kan tänka på är massa andra manus som jag läst här på voodoofilm. Snälla! Vad gör ni när ni skriver manus? Sitter ni på något speciellt ställe när ni gör det? Kan verkligen inte koncentrera mig och släppa låss min fantasi! Help me obi-voodoofilmy, your my only hope! //Simon 0 Citera
16kolon9 Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Ett förslag är att du tar med dig tio blanka papper, timer och penna till ett studierum på närmaste bibliotek. Starta timerna på 80 minuter. Fråga inte varför just 80 minuter utan lita på mig. Börja skriva (med dubbelt radavstånd för framtida kommentarer) och rita på ett papper, tills det är fyllt. Lägg sedan pappret uppochner vid sidan om. Tag nästa papper och fortsätt med idéer och korta skisser. Det kan vara dialoger, scener, stämningar, flöden. Kort sagt vad du ser och hör. Lägg sedan det pappret uppochner vid sidan om. Tag nästa papper. Det gör ingenting och du upprepar dig, men fortsätt skrivandet. När du är klar med det tionde och sista pappret stänger du av timern. Tar pappren med dig och går hem för rast och avkoppling. Gå gärna en stund runt stan och töm tankarna. Under kvällen kommenterar du dina tio sidor. I morgon, söndag, bantar du ihop de tio sidorna till några få scener med dialog du gillar. På måndag kan du komma till skolan med ett papper med de scener du vill spela in. Att hinna med att göra en långfilm nu på vårterminen är inte riktigt aktuellt. Men ett par scener kan vara roliga att spela in och redigera. Det blir mer än skoj, det blir dubbelt så kul att lyckas med det lilla än att misslyckas med det för stora. 0 Citera
hampusforev Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Som Igor Stravinsky sa, "Konst föds ur struktur." Det kan låta jäkligt trist och som "skapare" har man alltid en dröm om att det ska komma helt metafysiskt och utan någon som helst rutin. Och visst, så fungerar det till viss del. Idéer är jäkligt härliga och abstrakta och poppar upp helt (i alla fall till ytan) sporadiskt och kaotiskt. Nu gäller det bara att plocka ner idén, få den strukturerad och sedan göra något av det. Jag lovar dig att alla människor har idéer, de kan vara jäkligt dumma eller larviga. Men det gäller att översätta idén till film, musik, målande, poesi eller vad det än är du vill skapa. Så en bra start är att ha ett blädderblock med sig hela tiden där man bara skriver ner idéer, hur idiotiska eller oväsentliga de kan tyckas. Sen kommer processen där man verkligen måste ta sig tid, och det är i det strukturerande planerandet av själva filmen eller vad det nu är du ska skapa. Jag kan självklart bara utgå från mig själv och har upptäckt att jag absolut INTE kan koncentrera mig hemma, det är för mycket andra saker som kan distrahera mig. T.ex. att så fort jag fastnar lite så sätter jag mig framför pianot eller gitarren och plinkar, det är helt tanklöst och hjälper inte ett dugg. Eller så ifall jag sitter framför datorn och försöker skriva så börjar jag surfa in på Youtube eller här på voodoofilm och klickar omkring helt hjärndött. Så jag sätter mig ofta på Stadsbiblioteket, med mitt idéblock, massa papper, flera pennor, voodoofilm:s bildmanus-grunder och skrider till verket. Vissa dagar får jag INGET gjort, men jag sitter fanemej där ändå och har tråkigt. Detta är ett effektivt sätt för mig att få saker gjort, jag vet inte om det är hjärnan som lär sig att jag inte tänker stimulera den hur tråkigt jag än får, och därav lär mig att fokusera helt på arbetet. De flesta dagarna får jag otroligt mycket gjort, och det är jäkligt kul också. Detta är för att jag sätter mig och tvingar min hjärna att koncentrera sig hur tråkigt den än har. 0 Citera
K1dding Postad 19 april 2008 Författare Postad 19 april 2008 Tack för er hjälp grabbar! :) 16kolon9, filmen ska göras över sommaren är det tänkt. Men inget bestämt eftersom ingen av oss har ett bra manus eller ens en idé ännu. När jag ändå är här nu så har jag en fråga. Nån som har en aning om det finns nån film som heter just "Oskuld"? Edit: Vi kom på en idé här om dagen men den lät lite som om den redan var gjord. Och isåfall tänkte vi använda namnet: Oskuld Därför jag frågar. //Simon 0 Citera
16kolon9 Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Titlar kommer och går och några består. Direktör är en titel och byrådirektör är en annan titel. Det finns gott om direktörer och byrådiektörer. Filmtitlar finns och du kan finna filmer som byter titel mellan biograf, TV, Kabel och DVD. Samma titel kan dyka upp men med olika upphovsmän. Det är inte titeln som är det alena avgörande. Så om du kan nöja dig med en titel som byrådirektör kan byrådirektören fungera som arbetstitel. När det sedan blir dags för premiärvisning på någon filmfestival kan ni ha hittat rätt filmtitel - som ni sedan kan byta tills det blir dags för DVD - och byta igen när den sänds i satelitnätet - och byta igen när den sänds i reklamTV - och igen när den sänds i statsTV - och igen när ni tar samma sväng i varje kommersierbart territorium utomlands. Med färre ord; oskuld duger bra som titel. 0 Citera
gorse Postad 19 april 2008 Postad 19 april 2008 Om man tar ett enda ord och googlar på den, så kommer man alltid hitta en titel som heter just det. På IMDB, hittade jag endas "Jag - en oskuld" vilket jag tycker är en skysst titel. Om man skall ha ett enda ord som titel gäller det att göra den riktigt unik, som tex "Änglagård". Annars tror jag man skall sätta titeln när filmen är klar, så man kan leta i filmen efter nån liten krumelur som sätter an tonen på titeln. En av mina favorittitlar för ögonblicket är "En sång för Martin". Filmen handlar om en dirigent som får alzheimer. Jag som har dålig fantasi hade antagligen försökt ha ordet alzheimer i titeln, om det vore jag som hittar på. 0 Citera
K1dding Postad 20 april 2008 Författare Postad 20 april 2008 Smart folk här på voodoofilm! :) Får nog bättra på min ordlista och en del inom min filmkunskap! Tack för svaren voodoofolk ;) 0 Citera
vilcans Postad 21 april 2008 Postad 21 april 2008 Hejsan Voodoofilm-folk! Jag började på John Bauer gymnasiet IT-Media i höstas och IGÅR fick vi reda på att det fanns tungt material att låna utav skolan. Jag och några polare tänkte ungefär; vadå tungt material? ofta dom har typ massa imba kameror osv? Och fy fan va vi blev chockade. Där fanns ALLT, exakt allt, från claffar till värsta steadycam stativen! Så vi bestämde oss för att bara springa ut i det fina vädret och göra en liten film (improvisation). Så igår gjorde vi detta och alla älskade de! Vi gick runt i stan och filmade olika scener och kände oss almänt grymma med all utrustning! höhö ;) Men nu kommer vi till vårt problem... Alla 9 vill göra långfilm. Eller, prova på. Så jag sov ut idag vaknade klockan 10. Åt en sund frukost och satte mig vid datorn för att börja fila ihop en idé! Men ack, mina fantasier stog helt stilla... Har suttit sedan halv 12 och brainstormat. Men de enda jag kan tänka på är massa andra manus som jag läst här på voodoofilm. Snälla! Vad gör ni när ni skriver manus? Sitter ni på något speciellt ställe när ni gör det? Kan verkligen inte koncentrera mig och släppa låss min fantasi! Help me obi-voodoofilmy, your my only hope! //Simon Det är kul med bra utrustning! Och det är kul med bra manus! Det bästa är om man har båda två samtidigt. Nu har ni det ena, så ni gör rätt i att försöka få till det andra! Det kan vara svårt när man är pressad (vilket ni ungdomar alltid verkar vara, ni ska ha så bråttom jämt, hå hå ja ja). Men jag har en idé: Om du hela tiden kommer att tänka på manus du har läst här på Voodoofilm, varför tar du inte och kontaktar den som skrivit något av dem och frågar om du får filma det? Man måste inte skriva manus själv alltid! 0 Citera
K1dding Postad 21 april 2008 Författare Postad 21 april 2008 @up Jo, kan ju kolla't! Håller med dig på punkten att de flesta ungdomar är allt för stressade, men det är för att dom inte har tålamod till att få en film BRA gjord. Dom tror att man bara kan gå ut och improvisera en långfilm på en dag. Plus att dom är aldeles för fjantiga, så de hade aldrig funkat ha dom som regissör. Jag är väldigt moget själv när jag kommer in på film-sektorn. Men det finns ju folk som tyvärr inte är det... *himlar med ögonen* T.ex. idag... Vi har precis börjat på ett filmprojekt i skolan där vi ska göra antingen en egen reklamfilm eller en parodi på en reklam/trailer. Vi (min grupp) valde att göra en parodi på 'Beck - Pojken I Glaskulan-trailern'. Vi var sex stycken i gruppen, varav 2 av oss var aktiva och jobbade (jag och en killpolare). Dom andra fyra sprang runt och fjantade. Sen en halvtimme innan vi skulle lämna in jobbet (vi var nästan klara) så börjar dom sitta och klaga på att vi fick för lite tid osv. Så vi började argumentera emot och sa: Men om ni gör de ni ska på lektionen så får ni tid till det och de blir inte så jävla stressigt. Och efter att man säger något sånt så får man fanimej endast omogna jävla 12åringar mot sig... Dom sa bl.a.: "Ooo, wannabe lärare!" "Känns de coolt att vara så mogen?" osv. Fan va less jag blir. Men ska ta ditt råd och höra med lite moget folk ifrån voodoofilm!:D Tack! 0 Citera
vilcans Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Ja, det är ett problem när andra inte har samma ambitionsnivå som man själv. Det är vanligt även utanför skolmiljö, men i skolan är det nog värst för att där är det på något sätt okej att vara oengagerad. I arbetslivet försöker folk dölja mer att de inte bryr sig. :-) 0 Citera
Sommarkatze Postad 23 april 2008 Postad 23 april 2008 Jag gör så här när jag har tomt på ideér. Jag sätter på musik passande till den genre jag vill göra. Automatiskt byggs scener upp i huvudet som passar till musiken. Sen är det bara o få ihop allt. En låt som hjälpt mig många gånger är denna. http://www.youtube.com/watch?v=mz4dpbk8YBs Används i bland annat Filmen Gallipoli. Går o få många ideér av ^^ Va dock lite försiktig med det hela då du oftast tänker dig scenen med just den musiken då och du kanske inte har rätt o använda all musik så tänk på det ^^ 0 Citera
stewallin Postad 7 maj 2008 Postad 7 maj 2008 Det kan bli ganska svårt att göra en långfilm, eller en film av något slag om minst halva gruppen inte är ambitiösa och saknar viljan och prestandan att film seriöst och ordentligt. Hursomhelst, ett bra sätt att skriva manus på, som jag oftast brukar göra när jag saknar fantasi, är att jag först väljer en genre. Thriller/Drama/Sci-fi (brukar dock ibland hoppa över detta ibland eftersom det kommer efter sin egna tid). Sen väljer jag att skapa karaktärerna. Hur dom är som personer, vilka unika drag dom har osv. Sedan kommer miljöplaceringen, var dom befinner sig. Sen funderar jag på vilka konflikter dom har och vad dom strävar efter. När man kommit så långt så kommer budskapet och berättelsen automatiskt. När det är klart behövs bara lite struktur, som tex vändningar och händelser som är viktiga för att uppmärksamma antingen budskapet, karaktärerna och deras utveckling eller både och. Sen är musik också en VÄLDIGT stark komponent. Att lyssna till tex, lugn eller intensiv musik har hjälpt mig väldigt mycket när jag brainstormar eller skriver händelser i manuset. Var dock noga med att välja rätt musik till kategorin. Jag skulle tex inte komma någonvart om jag lyssnade till Techno och skrev en Drama. Märk också att vissa personer är väldigt känsliga för att skriva/läsa saker, så att jag skulle rekommendera att när du skriver och/eller lyssnar till musik så gör du det i ett lugnt och ensamt ställe där du kan ha det fritt fram till att "leva" dig in i berättelsen. Än en gång, musiken har hjälpt mig väldigt mycket md att göra detta. Det finns i alla fall tusentals olika sätt till att komma med idéer och skriva manus. Att skriva är något man gör personligen, efter sin egna känsla. Detta var bara ett vanligt sätt jag brukar gå efter när jag skriver manus, och det har visats sig vara ganska effektivt för min del. En annan viktig sak är att också konsultera med dina vänner och få deras synpunkter och idéer, detta kanske låter oproffsigt, men det kan ibland visa sig vara väldigt effektivt. Jag gjorde det tex när jag skulle skriva manus till en skräckis, vilket jag verkligen inte var bra på med tanke på att Skräckis är inte precis mitt ämne och inget jag funnit intressant. Hoppas det går bra med filmen. Lycka till! 0 Citera
jonkanon Postad 7 maj 2008 Postad 7 maj 2008 Tänk om... Tänk om gud fader slutade sitt allsmäktiga jobb och flyttade till säffle, för lugnare ställe får man leta efter. Tänk om apoteket är en front för ryskt spioneri. Tänk om datorn tvingar dig att skriva, du tror du själv skriver men det gör du inte utan du gör precis som datorn vill. Tänk om resonemang är lätta att häva ur sig, och de i sig kan föda många idéer. I slutändan kanske hela idéen är förändrad men det är i alla fall ett sätt att börja på. Sen måste det inte vara högkoncept utan det kan vare mer jordnära. Tänk om Lisas alkoholiserade pappa bestämmer sig för att kamma sig och skaffa jobb. En kamp mot sig själv på bästa sveamanér. /j 0 Citera
Insaniac Postad 12 maj 2008 Postad 12 maj 2008 Hehe, min storyboard-writer bor i Klippan haha!!! ;-P 0 Citera
wibberish Postad 15 juni 2008 Postad 15 juni 2008 För mig kläcks alltid ideérna när jag ska sova. Jag kan planera ett helt filmmanus i skallen på 1,5 timme i sängen. Det viktiga man gör är att man kommer ihåg det. Jag kommer på ideén och sen skriver jag ner den. Eller jag gjorde det i början, nu kommer jag ihåg dem. Nästa kväll så tänkar jag på projektet igen och tänker samma sak. Innan man ska sova börjar man tänka så det knakar. Att göra ett långfilmsmanus är svårt, jobbigt och onödigt om det är eran första film. Förmodligen kommer det inte bli speciellt bra och för att det ska bli bra så måste ni skriva inom vissa ramar vad det gäller kurvor som en långfilm behöver. Personligen tycker jag det är skittrisst att följa ramer. Skriver man en bra berättelse så följer den automatiskt dessa ramer. en riktigt BRA berättelse dvs. En annan idé om du inte kan brainstorma på bibliotek eller innan du ska sova är att låna en novellsamling och ta idéer därifrån. Att göra en film på en novell är lättare än bok för att den är kortare, konkret och ofta genomtänkt. Tänk en gädda, Stor i gapet, fyllig i mitten och har en snärt på slutet. En personlig favorit är Gabriel Garía Marquez. Korta och bra berättelser och kom ihåg att en novell kan man lätt ändra på och tolka. Det är svårare med en bok. kort sagt. 1. Brainstorma 2. Skriv ner berättelsen 3. Funkar det inte, gå mot novellhyllan. 4. Skriv ner en ny idé 5. Skriv om och om och om igen. 6. Skriv manus och storyboard 0 Citera
sitting Postad 21 juni 2008 Postad 21 juni 2008 jag brukar lyssna på musik när jag kommer på saker. vilket brukar leda till att man tänker på scener från andra filmer som man fixa och trixa med. och egna scener ^^ fick själv en ide på att göra en film om en förfallen stad. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.