Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skulle inte klippa 30min HDV med 1Gb ram i något system - med som Martin skriver det går nog, men inte snabbt...

För PPro CS3 är kraven P4 3.4Ghz, 2Gb ram och en separat disk för videofilerna. Och eftersom P4 knappt finns längre så... en Intel Quad-Core Q6600 ligger under 2000 ex moms och lär funka bra. Samma gäller nog Avid också, men jag TROR inte dom har QuadCore support.

/Max

Posted

jag kör på dual core 2 duo 2,4 ghz och 3 gb ram och endast en partionerad 320gb hårddisk + extern för annat skit. Använder premiere cs3

Det funkar... men okej i datorernas värld går det ju aldrig snabt, i alla fall så tycker man inte det.

Abbe

Posted

Jag har en Intel Core 2 Duo, 4gb RAM. Dock väldigt liten hårddisk (får köpa extern), och ett värdelöst grafikkort. Jag vill redigera utan att det ska gå segt. Har också hört om något som heter proxyediting där man redigerar i något annat än full HD men där det slutliga arbetet sparas i full HD.

Posted

Du skriver fortfarande inte vilket program du ska köra... Grafikkortets betydelse är olika mellan olika program och det är även möjligheterna för proxyredigering.

HD-redigering är tungt - oavsett mjukvara (om du inte sitter på en hårdvaru accelererad burk).

/Max

Posted

Vegas behöver inte mycket dator för HDV, funkar bra på en bärbar Dual2Core på 2 Ghz och 2 GB ram har jag erfarit.

Vegas är nog det minst resurskrävande programmet av alla nya versioner på olika redigeringsprogram just nu.

Posted

Ska själv köpa en dator som bland annat ska redigera HD.

Datorn är en HP XW4600 och innehåller:

1 st Processor Intel Core 2 Duo E8400 3.00 6MB/1333 CPU

4 st Internminne 1GB DDR2-800 ECC RAM

3 st Hårddiskar HP 500GB SATA 3Gb/s NCQ 7200 1st HDD

1 st DVD-brännare, HP 16X DVD+-RW SuperMulti SATA

1 st HP 16-In-1 Media Card Reader

1 st Grafikkort NVIDIA Quadro FX570 256MB PCIe

1 st Microsoft Windows XP Pro SP2B

Grafikkortet kommer att bytas ut till ett FX1700.

Enligt dem flesta jag har pratat med så ska denna datorn klara av att redigera HD.

I skolan filmade vi en film (30 minuter lång blev den) i HD (1080i) och redigerade den i HD utan några större problem. Datorn som vi redigerade med tror jag innehöll 3GBram och Pentium fyra processor.

/Jesper