Zimonthemovie Postad 16 mars 2008 Postad 16 mars 2008 hej jag har letat jätte länge och inte hittat så nu tar jag er smarta personer har på voodoos film forum till hjälp. Är carmina bourana skyddad av upphovsrätten eller något annat som gör att jag inte kan ha med den i en film utan att bli stämd eller råka ut för några andra tråkigheter? Är i stort behov av svar: Simon 0 Citera
Octavianus Postad 16 mars 2008 Postad 16 mars 2008 är det mer än 75 år, så e det väll bara köra, de där är väll från medeltiden om jag inte har fel? Så kör på ba. 0 Citera
Anders_H Postad 16 mars 2008 Postad 16 mars 2008 Carl Orff dog 1982, och verket är nog skyddat av Schott Musik International. /Anders 0 Citera
Octavianus Postad 16 mars 2008 Postad 16 mars 2008 kollade upp lite, va visst ett nyproducerat stycke också, gjordes 1935 va? Så då kan man nog inte använda det. Sen även om det är äldre än 75 år, så får inspelningen inte vara nyare, för den är det också upphovsrätt till. 0 Citera
jbergman Postad 16 mars 2008 Postad 16 mars 2008 och verket är nog skyddat av Schott Musik International. Verket är skyddat automatiskt, så Schott har egentligen inget med saken att göra. I övrigt helt korrekt. Med nuvarande lagstiftning hamnar verket inte i public domain förrän 2052. För övrigt gäller naturligtvis att även om ett verk är komponerat på medeltiden så har man inte rätt att använda en inspelning hur som helst, eftersom man fortfarande måste betala royalties till de musiker som framför verket. Fullständigt absurda lagar naturligtvis, men tyvärr är det för få som röstar på Piratpartiet... /Jakob 0 Citera
gorse Postad 16 mars 2008 Postad 16 mars 2008 Beror på. Skall du läsa upp texterna är det bara att tuta och köra. Vill du spela musiken så är det Carls Orffs tonsättning och det är upphovsrättsskyddat. Skulle tonsättaren varit död i 70 så spricker det antagligen på att framförandet är upphovsrättsskyddat, dvs orkestens inspelning. Edit: Det var värst. Många svar i samma ögonblick. Jag länkar in http://sv.wikipedia.org/wiki/Carmina_Burana istället för att babbla. 0 Citera
Zimonthemovie Postad 16 mars 2008 Författare Postad 16 mars 2008 okej! tack för alla svar men vet någon någon annan låt som man skulle kunna använda i stället som är i samma "stuk" men inte upphovsskyddat? 0 Citera
Zimonthemovie Postad 16 mars 2008 Författare Postad 16 mars 2008 någon med lite trummor och hälst en kör... 0 Citera
Simon W Postad 16 mars 2008 Postad 16 mars 2008 Ge ett par hundringar till någon någorlunda musikkunnig att tonsätta några liknande strofer. Det är bara att byta och vända på lite takter. Behöver inte vara så svårt om man är lite musikalisk (och kan skriva noter). Applicera lite nonsenslatin (eller riktig) på det. Fråga därefter den lokala kyrkokören om de kan tänka sig att sjunga in det. Eller nån mer proffsig, som kan lära sig en sång från noter på ett ögonblick. Micka upp, spela in. Lägg på lite reverb i efterhand (eller spela in i kyrka). Voilá! 0 Citera
Fredrik Blom Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Här är texten :D http://carmina.ytmnd.com/ /Rico 0 Citera
Octavianus Postad 17 mars 2008 Postad 17 mars 2008 Här är texten :D http://carmina.ytmnd.com/ /Rico Vafan, va ju precis hur roligt som helst, garvade som nästan ihjäl mig. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.