Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min lokala biograf har en medelstor duk med en digital 1,4K projektor. Tyckte det såg riktigt bra ut faktiskt. MINST lika bra som filmkopia, så en 2K projektor borde funka gott och väl till de riktigt stora salongerna.

Postad

Klarabiografen i Stockholm har en 2k-projektor, alla film där spelas upp digitalt. Får säga att Blade Runner aldrig sett så bra ut på bio i mina ögon...

Postad
Klarabiografen i Stockholm har en 2k-projektor, alla film där spelas upp digitalt. Får säga att Blade Runner aldrig sett så bra ut på bio i mina ögon...

Gillar du också blade runner, det är nämligen min favoritfilm!

Postad
Jag har sett beowulf pa 4K 3D det var nice...

Vad jag har hort/last sa har en vanlig 35mm filmprojektor anda "bara runt" 1500 i upplosning...

Filmprojektorn har samma upplösning som 4K projektorer. 4K kom/ håller på att komma, därför att det är billigare med hårddiskar än med Celluloidfilm.

Postad
Filmprojektorn har samma upplösning som 4K projektorer. 4K kom/ håller på att komma, därför att det är billigare med hårddiskar än med Celluloidfilm.

Nej. En filmprojektor i sig har ju ingen upplösning alls utan kopian. Ett 35mm NEG är jämnförbart med 4K men knappast en biografkopia. Den ligger snarare runt just 1500. Sen har digitalt ett bättre bildstillestånd och blir heller inte slitet efter använding.

Har diskuterats i den här tråden förut

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=9888&highlight=16mm+HD

Citat från tråden:

Sen spelar det som sagt ingen roll för bio kopian har omkring 1600*800 i upplösning max pga generationsförlusterna.

Postad
Gillar du också blade runner, det är nämligen min favoritfilm!

Den visade i Final Cut-version på Stockholms Filmfestival, enda biovisningen och fullsatt var det. Var du där?

Postad
Nej. En filmprojektor i sig har ju ingen upplösning alls utan kopian. Ett 35mm NEG är jämnförbart med 4K men knappast en biografkopia. Den ligger snarare runt just 1500. Sen har digitalt ett bättre bildstillestånd och blir heller inte slitet efter använding.

Har diskuterats i den här tråden förut

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=9888&highlight=16mm+HD

Citat från tråden:

Sen spelar det som sagt ingen roll för bio kopian har omkring 1600*800 i upplösning max pga generationsförlusterna.

Då förstår jag, dock vill jag ha spec på detta.

Runt 1500 på en stor duk eller en liten, blir också en stor skillnad. Klarabiografen har 78 platser har jag för mig. Med en mindre duk, själfallet blir då också bilden skarpare. Men har svårt att tro att det blir skillnad mellan en 2K projektor och en nytryckt 35mm negativ.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...