Graar Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 Hej! Jag har spelat in gitarrerna till den här reklamfilmen: Den vivas bl.a. på MTV. Kan man stimma "musiken" så att man får pengar när den spelas, eller räknas det inte som musik? Tacksam för svar /Lucas 0 Citera
Octavianus Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 har du inte fått betalt på ngt vis, och skrivit ett kontrakt? Bör väll stå i det vad som gäller? 0 Citera
gorse Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 MTV har väl aldrig brytt sig om att betala royaltypengar? I övrigt är det väl avtalet för reklamen som gäller. Spelas det i andra sammanhang än överenskommet är det väl bara att skicka faktura? 0 Citera
vilcans Postad 2 mars 2008 Postad 2 mars 2008 STIM hanterar betalningar till personen/personerna som har skrivit låten. Om du är text- eller musikförfattare kan du kontakta dem för att se vad de kan göra. De borde kunna hjälpa till. Det är liksom det de är till för. Frågan är om ditt gitarrspel i den där reklamen uppnår verkshöjd, alltså kan anses vara ett musikaliskt "verk". Sen vad gäller ersättning till musiker (d.v.s. inte de som skrivit låten, utan de som framför den) så har inte STIM med det att göra. Jag tror det är NCB som är motsvarande organisation för musiker. 0 Citera
Christian van Caine Postad 3 mars 2008 Postad 3 mars 2008 Vill minnas det är SAMI som har hand om musiker. Var flera år sen jag jobba de med sånt nu, men vad jag kan minnas så borde både SAMI & STIM vara på din sida för det där. Varför ringer du inte upp dom direkt? Forum är bra för tips, men sånna här allvarligare saker lönar det sig att söka upp vad du misstänker är berörda organisationer direkt. Skulle du ringa fel så får du endå GARANTERAT hjälp vart du ska vända dig :-) 0 Citera
Axwell Postad 22 april 2008 Postad 22 april 2008 Riktigt kul reklamfilm blev det iaf måste jag bara tillägga! :D 0 Citera
DDeridex Postad 22 maj 2008 Postad 22 maj 2008 Är det meningen att han ska spela så hackigt? Hackigt?? Musik handlar lika mycket om paus som ljud. Det är inte hackigt i mina öron. 0 Citera
vilcans Postad 23 maj 2008 Postad 23 maj 2008 OP verkar ha försvunnit från jordens yta. Eller i alla fall från forumet... Synd, för det hade varit intressant att veta hur det gick till när hans gitarrspel hamnade i reklamfilmen. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 23 maj 2008 Postad 23 maj 2008 Lucas (Graar) är nära vän till mig så jag kan svara åt honom på ett ungefär. Jag tror de gjorde en deal så han fick varor från wesc för x kkr. Båda parter nöjda vad jag vet. Hur han fick jobbet var genom kontakter, från början var det inte meningen att det skulle läggas till någon gitarr, men när reklamen klipptes var det någon som fick idén. Här låg Lucas nära till hands och han fixade själv inspelningarna på några timmar. 0 Citera
HamGamgi Postad 22 juni 2008 Postad 22 juni 2008 Men själva STIM-grejen är det ju kanalen som ska betala, det har ingenting med ersättningen att göra för själva reklamfilmen. Men det är ju om du är medlem i STIM då såklart. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.