Jump to content

Gitarr inspelad till reklamfilm. Fråga om STIM.

Graar

Recommended Posts

Hej!

Jag har spelat in gitarrerna till den här reklamfilmen:

Den vivas bl.a. på MTV. Kan man stimma "musiken" så att man får pengar när den spelas, eller räknas det inte som musik?

Tacksam för svar /Lucas

STIM hanterar betalningar till personen/personerna som har skrivit låten. Om du är text- eller musikförfattare kan du kontakta dem för att se vad de kan göra. De borde kunna hjälpa till. Det är liksom det de är till för. Frågan är om ditt gitarrspel i den där reklamen uppnår verkshöjd, alltså kan anses vara ett musikaliskt "verk".

Sen vad gäller ersättning till musiker (d.v.s. inte de som skrivit låten, utan de som framför den) så har inte STIM med det att göra. Jag tror det är NCB som är motsvarande organisation för musiker.

Vill minnas det är SAMI som har hand om musiker.

Var flera år sen jag jobba de med sånt nu, men vad jag kan minnas så borde både SAMI & STIM vara på din sida för det där.

Varför ringer du inte upp dom direkt? Forum är bra för tips, men sånna här allvarligare saker lönar det sig att söka upp vad du misstänker är berörda organisationer direkt.

Skulle du ringa fel så får du endå GARANTERAT hjälp vart du ska vända dig :-)

• 1 month later...
  • 5 weeks later...

Lucas (Graar) är nära vän till mig så jag kan svara åt honom på ett ungefär. Jag tror de gjorde en deal så han fick varor från wesc för x kkr. Båda parter nöjda vad jag vet.

Hur han fick jobbet var genom kontakter, från början var det inte meningen att det skulle läggas till någon gitarr, men när reklamen klipptes var det någon som fick idén. Här låg Lucas nära till hands och han fixade själv inspelningarna på några timmar.

• 5 weeks later...