Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag sitter och kollar på Michel Gondry's musikvideo The Denial Twist med The White Stripes nästan dagligen nu och undrar hur fan han har gjort den?

det skummaste måste vara när dom sätter sig i bilen och den är helt plötslig inte pytteliten längre. Glöm inte att allt är en enda lång tagning.

Postad

Bra fråga... men det finns massor av ställen dom kan/har klippt i den, framför allt vid passage in/ut ur rummen. Jobbar du i studio med motion control rig kan du göra exakt samma kamerarörelser hela tiden och således klippa på en massa ställen utan det märks. Är det kromakey blir kan du dessutom förvränga varje objekt/person separat.

Men den var rätt cool. Finns den i bättre upplösning tro...?

/Max

Postad

Cool video! Det är lite svårt att avgöra i YouTube-kvalitéten, men jag tror inte det är så mycket digitala effekter i den. Den huvudsakliga effekten är att de ändrar bildens proportioner (aspect ratio). På vissa ställen (när de går från scenen till tv-sofforna och när de är i köket) är bilden förvrängd olika i höger- och vänsterkanten.

Att effekten fungerar så bra beror på att scenen är uppbyggd väldigt speciellt. I slutet av videon då kameran sveper över hela scenen så ser man hur den egentligen ser ut. Trumsettet är tillplattat vertikalt för att det ska se normalt ut när man pressar ihop bilden horisontellt. TV-sofforna är hoptryckta horisontellt för att se normala ut när man pressar ihop bilden vertikalt. Lådan med huvudet är alltså inte en kub, utan avlång. Conans ansikte verkar inte vara förvrängt, antagligen för att han har en mask på sig (svårt att avgöra på YouTube). Conan verkar dessutom ha ett par extra stora skor på sig för att det ska se extra underligt ut.

Personerna som springer utanför svängdörren är barn, och är därför mycket mindre än artisterna. Fotografen och journalisten är dvärgar. Därför ser det extra konstigt ut.

Miljön bakom bilen är en backprojection. Bilen är väldigt liten (de får ju sitta med knäna uppe vid hakan för att få plats). Den kanske verkar växa något eftersom det är filmat med en vidvinkel som förstärker perspektivet.

Fönstret i köket är backprojection. TV:n verkar inte visa samma sak som vi såg i början av videon, så det är inget problem att få in det. I vilket fall kan TV-bilden vara pålagd digitalt (vilket man ofta gör i vilket fall eftersom det är svårt att filma av en TV-bild).

Så tror jag att det är gjort. Andra teorier?

EDIT: Och jag tror att är det är filmat i en tagning eftersom om man gjort som jag tror så är det enklare än att klippa ihop flera tagningar.

Postad

Jag tycker inte att det är så svårt att se hur det mesta är gjort, men det är imponerande att det gjorts så bra. Det är en kombination av att sträcka bilden åt olika håll, kamerarörelser och scenografi med sluttande golv etc.

Ett enkelt exempel är när de befinner sig i rummet med skjutdörrar åt båda håll, typ 1:11. För det första är dörrarna som de kommer in genom lägre än dem de går ut genom. Sedan dras bilden ihop på höjden så att bilden blir "normal". Dessutom går kameran från grodperspektiv till att vara i huvudhöjd samtidigt som de ställer sig upp ordentligt. På så sätt skapas illusionen av att de till en början håller på att slå huvudet i taket när de i själva verket bara står framlutade över kameran.

/Jakob

Postad

tack för alla svar

jag tror att Vilcans har helt rätt, eftersom Gondry har själv sagt att han gärna inte använder sig av digitala effekter utan gör helst effekterna på plats.

men det där att man pressar ihop bilden horisontellt och vertikalt måste väl ändå vara en digital effekt, eller kan man göra det direkt i kameran och byta lätt mellan dom olika perspektiven under filmandet.

edit: om ni inte har sett mycket med Michel Gondry så kan jag tipsa er om att hans musikvideor är riktigt fascinerande.

Postad

Jag har en hypotes hur de växer resp krymper när de går runt i ett rum. Rummet är extremt förskjutet, så att bortre väggen egentligen är i runt 40 graders vinkel och takhöjden är också lutande. Men, eftersom vi har en föreställning om att rummet är fyrkantigt så syns det inte i bild. Men, när gubbarna krymper, så går de bort från kameran, och när de växer går de närmare. Fast eftersom vi tror att de bara går i sidled, så växer de resp krymper.

Det finns en video med Beatles där de gör det tricket.

Postad

Efter att ha kollat igen håller jag med Gorse... i rummet runt 2.00 så blir dom långa som fasen på vä sida medans taklinjen fortfarande är rak.

Helt klart intressant!

/Max

Postad

Väldigt få posteffekter i den där videon (förutom rena ratiovrängningar). Det där med bilen förstår jag inte? Den är ju precis lika liten hela tiden. Jag ser ingen som helst förvrängning förutom den rent optiska som är konstant i hela videon.

Cool video som håller intresset uppe, även om jag börjar bli lite trött på Gondrys stil som är konstant. Han får akta sig lite så att han inte förvandlas till gårdagens nyheter snabbare än Mark Pellington kan säga "light streaks" eller Hype Williams kan säga "fish eye".

Postad

Ja Gondry är fascinerande men han borde försöka utveckla sig själv lite. Jag älskade Eternal Sunshine för att den hade så grymt manus alá Kaufman. Gondry är ju sjukt kreativ och konstnärlig så han kommer säkert på något.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...