Gå till innehåll

M. Night Shyamalan's The Happening


jmalmsten

Recommended Posts

Hmmm... lite brydd att en av de mer intressanta regissörernas senaste rulle inte har en egen tråd än... Bortsett från att hans namn är outtalbart för många så vet jag inte riktigt varför.

 

Men senaste trailern finns uppe på QT's hemsida nu ( http://www.apple.com/trailers/fox/thehappening/ ) och jag måste erkänna att jag är väldigt fascinerad... även om förra trailern var lite mer intressant då den koncentrerade sig mer på spontana mass-självmord... (en teaser som fox nu verkar ha utrotat från internet)

 

Så vad har vi... jo vi har ett datum... Fredag den 13e juni 2008... och snälla... låt den komma på det datumet i sverige också... skulle ju för bövelen ta ifrån den en så stor del av spänningen om dom exempelvis satte den på 8e juli eller nått sånt tråkigt tal. Och vi har en oförklarlig "händelse" ("event", "happening") som verkar döda folk till höger och vänster i äkta terroristattack-skräck-exploateringsstil. Men sedan verkar likheterna med Cloverfield ta slut. För om jag fattat det rätt så är det inte ett monster vi är rädda för, utan mer att folk som drabbas har en tendens att kasta sig från höghustak. Och kameran är stabil och inte en karaktär;)...

 

För mig har den här filmen just blivit jävligt intressant och de enda filmskaparna jag kan relatera denna till är Spielbergs War of the Worlds och Satoshi Kon's senare alster. Speciellt folk som kastar sig från hustak ger mig vibbar från slutet av mästerverket Paprika även om jag misstänker att MNS (jag vet inte vad som är hans tilltalsnamn) inte riktigt tänker gå så långt i surrealismen...

 

Killen är ju ändå en som lyckats ta flera extremt enkla koncept och göra lika extremt spännande filmer av dom. (och ja, jag gillade faktiskt lady in the water även om det inte var direkt ett mästerverk;)). Så jag är intrigued... är ni? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också ett fan av MNS och ser med förtjusning fram emot denna film. Har inte sett Lady in the water än p.g.a. att den fått dålig kritik. Vet inte om signs fick så bra kritik heller iofs men den är ju en höjdare. Hoppas bara att denna är bättre än War of the Worlds som du nämner i jämförelse ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Killen är ju ändå en som lyckats ta flera extremt enkla koncept och göra lika extremt spännande filmer av dom. (och ja, jag gillade faktiskt lady in the water även om det inte var direkt ett mästerverk;)). Så jag är intrigued... är ni? :)

 

Jag är extremt inrigued. M Knight är en av de intressantaste regissörerna som finns idag, och framför allt väldigt annorlunda. Enkla koncept, ofta inte ens speciellt bra koncept, genomförda väldigt väl är hans grej. (På detta sätt liknar han Stephen King väldigt mycket.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också ett fan av MNS och ser med förtjusning fram emot denna film. Har inte sett Lady in the water än p.g.a. att den fått dålig kritik. Vet inte om signs fick så bra kritik heller iofs men den är ju en höjdare. Hoppas bara att denna är bättre än War of the Worlds som du nämner i jämförelse ;)

 

Du gillar alltså Signs mer än War of the Worlds?!! Tja, alla kan ju inte tycka lika men.....

 

Lady in the water är iaf oändligt mycket bättre än Signs eller the Village.

 

Hur som helst såg jag en preview på den här för ett bra tag sedan som var intressantare än den här trailern. Mer mystisk, mindre Marky Mark och fler självmord.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lady in the water är iaf oändligt mycket bättre än Signs eller the Village.

 

Jag kan verkligen inte förstå hur folk kan tycka så! Signs och The Village är bland de vackraste, läskigaste, mest fängslande filmerna jag sett. Lady in the water har jag gett en ny chans om och om igen, men är enligt mig ett stort fiasko

Länk till kommentar
Share on other sites

Mr. M Night Shymanlan’s senaste filmer har fått mig att undra om sjätte sinnet var en ”one hit wonder” – eller, ska vi säga, ”the one hit twist wonder”, eftersom det som gjorde filmen till det den blev var en oerhört effektiv twist, där väl endast ”the usual suspects” kan mäta sig.

 

Sedan har han försökt få till effekten så många gånger att tittarna börjar leta efter ”vad ska det bli för vändningen den här gången då”? Han har målat in sig i ett hörn helt enkelt. Gör han en ”annorlunda Shymanlan-film” kanske fansen blir besvikna och han är bränd som regissör och då skulle heller ingen regissör vilja ta sig an hans manus.

 

Lady in the water är ett ofokuserat pekoral med de ständiga referenserna till berättarteknik som inte skapar någon större mening och The village rymmer övertydliga referenser till hjältens resa.

 

Men, men, man vill väl ändå se vad han har att dra fram ur rockärmen den här gången…

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Signs, lätt den mest spännande filmen jag sett förutom Cloverfield! Och ja, jag tycker så oavsett vad någon säger. Tyckte inte War of the Worlds ens hade en chans jämfört med Signs, om man nu ska jämföra dom två.

 

För övrigt tycker jag den här filmen verkar spännande. Även om jag inte tycker trailern är så jättebra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sjätte Sinnet. Riktigt bra, Hans bästa av de jag sett.

 

Unbreakable. Lite väl tungfotad, men kul idé.

 

Signs var helt ok, bortsett slutet.

 

The Village

 

"överraskningen" i slutet blev ingen överraskning alls. Annars ok

 

Lady in the Water. Ej sett ännu.

 

The happening. Ser fram emot!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är verkligen skumt att det är sånna hata/älska filmer ändå. Det är inte som vanliga filmer att många generellt tycker att den är bra eller dålig, det verkligen 50/50

det är sånna filmer jag gillar... sånna som inte känner sig nödgad att tänka på hela publiken... eller ens halva... därför drar jag mig för att kalla Cloverfield misslyckad även om jag inte gillade den... den har ju sin publik

 

Lady in the Water delade nog publiken mest för att det var lite för långt från hans tidigare filmer... det är en väldigt lös teori från mig... för även om jag inte kände samma jawdrop i den filmen som i andra så är det långt ifrån misslyckat... och historien håller nog för en andra titt också...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag älskar Shyamalans filmer. De håller hela tiden fokus på det okända. Lady in the Water och The Village var ju dock inga höjdare (jämfört med hans andra filmer), så jag hoppas verkligen på att den här kommer hålla samma mått som exempelvis Signs.

 

Och jag älskar att det verkar komma så mycket science-fiction filmer nu. I Am Legend, Cloverfield, Jumper och nu tydligen även den här - om det nu är någonting övernaturligt som filmen kommer handla om. Bra skådespelare också. Håller tummarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

 

Taggad till 100 går jag in och sätter mig i mörkret. Filmen börjar med en vanlig Night-inledning med förtitlar med stämningsfull musik.

 

Vad som sen följer har jag liiite svårt för att bli gripen och fängslad av. Idéen att folk tar livet av sig och att det kan bero på att naturen "rensar upp" bland överbefolkningen är skitbra och skrämmande. Det skulle verkligen kunna ha blivit hur sinnessjukt bra som hellst. Många scener då folk dör är visuellt riktigt häftiga och stämningen höjs till max.

 

Men lika fort tar vissa scener även död på känslan direkt och jag kommer åter tillbaka till verkligheten. Det är synd, för jag tycker att Night faktiskt gör ett riktigt bra jobb med att få denna story som även kunde ha blivit riktigt seg till att bli spännande. Han använder många fina trix för att hålla spänningen uppe och även några mer enkla för att skrämma publiken lite extra. Men den kommer aldrig någon vart, och där faller allt. Bra scener kommer, men de utvecklas inte tillräckligt mycket för att nå sin topp. Jag önskar de hade lagt ner lite mer tid på att utveckla den idé de hade.

 

Det som verkligen fick mig att tillslut känna mig besviken var slutet. Jag kan inte beskriva hur mycket jag HATAR spännande scener som bryts med "Tre månader senare" Verkligen ett fett antiklimax. På ett sätt förstår jag Night lite då alla verkligen försökt sitta och lista ut hans tvist i slutet innan filmen ens kom ut. Vet inte om de någonsin kom på tanken att tvisten var att det inte finns någon tvist.

 

Ändå måste jag säga att jag är svag för Nights filmer och den känsla han levererar. Det är synd att han här drar åt lite olika håll. Ena delen av filmen (den bra) drar år att bli en spännande och djup Nightfilm, och andra drar åt att bli en läskig amerikansk film som ska dra in pengar. Syyyyynd. Men jag kommer se den igen för att ge den en till chans. Helt klart, det är den värd.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

efter en natts sömn har jag kommit fram till att filmen nog vra bra ändå. Jag var nog mest besviken över hur sjukt bra den kunde ha blivit, och att jag hade skyhöga förväntningar innan och under jag såg filmen. Det enda jag verkligen inte gillar är "tre månader senare"

Länk till kommentar
Share on other sites

lady in the water var halvt okej tyckte jag, skönt han gjorde en lite annorlunda film. sjätte sinnet är okej men alla efter den (utom water) var en tama konceptfilmer.

 

ska gå och se denna, ser schysst ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte den var okej. Hade inga större förväntningar efter Lady in the water.

 

Jag tror att Night borde lägga ner hela skriva, producera och regisera själv metoden han kör på. Han är en oerhört skicklig regissör, speciellt vad det gäller att bygga upp spänning. Det är i hans manus som de mesta felen ligger enligt mig.

 

Han borde leta upp bra manus att ta sig an istället för att föröska skriva dem själv!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja det håller jag inte med om. Kolla på manuset till hans tre första filmer: Sjätte sinnet, Unbreakable och Signs. De är sjukt bra skrivna, speciellt Dialogen. Det är i de två senaste manuset har svajat lite, även fast jag tyckte The Happening var stark i dialogerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja det håller jag inte med om. Kolla på manuset till hans tre första filmer: Sjätte sinnet, Unbreakable och Signs. De är sjukt bra skrivna, speciellt Dialogen. Det är i de två senaste manuset har svajat lite, även fast jag tyckte The Happening var stark i dialogerna.

 

Sjätte sinnet är mästerlig men Signs? Njaa... jag tycker hela "Swing away" grejen var rätt fjantig, den är okej men sjukt bra tycker jag nog är en överdrift, och du vet vad jag tycker om Unbreakable^^

 

 

Jag tror absolut Nights starka sida är regibiten, han borde hålla sig till det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...