Gå till innehåll

Kasta en person genom vägg...


frostic

Recommended Posts

Ja... en person ska alltså flyga "genom" en vägg... eller snarare, kastas mot väggen så att den 'faller in' och personen ligger kvar i bråtet.

 

Skådisen är alltså tänkt att lägga sig mot väggen och att den på så sätt faller in på ett "realistiskt" sett.

 

Vi har, i princip, ingen budget för filmen, så enkla metoder vore att föredra. Jag tänkte först på frigolit, men när det faller sönder så blir ju allting rimligtivs vitt... vilket inte funkar. Finns det någon extra 'sårbar' träsort som man kan ta en tunn träskiva och bara tapistera över? Eller liksom... jag har ingen aning om hur vi ska göra detta.

 

Vad är balsaträ? Har aldrig fattat. Dyrt? Vart köpa?

 

Största orosfaktorn för min del är att personen som faller ska få flisor eller än värre en träplanka uppkörd i ryggen eller sidan och skada sig.

 

Alla tips är bra tips :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Prova att bygga väggen med 6mm reparationsgips. Den är busenkel att kasta sig genom om man i bara snålar lite med skruvarna. Dessutom dammar gips rätt skönt. Se bara till att skådisen är helt täckt av kläder. Vill du göra väggen än skörare kan du snitta pappen på baksidan när väggen är på plats men snitta absolut inte så att det finns trianglar med spetsar på i snittmönstret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den kallas för reparationsgips för att den är så tunn att den inte duger till annat än att klä redan befintliga väggar för att ge dem en slät yta. Du finner dem i närmaste bygghandel för ca 75-150 kr skivan. Då reparationsgipsen bara är 90cm bred kan du behöva 2 skivor om du inte hittar en bra vinkel att filma från. Ett par 44x44 läkt som du behöver för att fästa den i kan du få tokbilligt om de är vridna och krokiga, de duger inte på ett bygge men din vägg behöver antagligen inte vara spikrak.

 

Glömde ju nästan: Fråga om de har fuktskadade eller kantstötta skivor, de får du tokbilligt, särkilt om du berättar vad du ska använda dem till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den kallas för reparationsgips för att den är så tunn att den inte duger till annat än att klä redan befintliga väggar för att ge dem en slät yta. Du finner dem i närmaste bygghandel för ca 75-150 kr skivan. Då reparationsgipsen bara är 90cm bred kan du behöva 2 skivor om du inte hittar en bra vinkel att filma från. Ett par 44x44 läkt som du behöver för att fästa den i kan du få tokbilligt om de är vridna och krokiga, de duger inte på ett bygge men din vägg behöver antagligen inte vara spikrak.

 

Glömde ju nästan: Fråga om de har fuktskadade eller kantstötta skivor, de får du tokbilligt, särkilt om du berättar vad du ska använda dem till.

Vad heter ett byggvaruhus som säljer reparationsgips? Har kollat på Byggmax men dem verkar inte ha :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Vid namnet gips skulle jag tro :) Eftersom jag sökte vidare på internet och hittade gipsväggar som var 12mm tunna och 90cm breda, så jag tror det är de så kallade reparationsgips ;)?

 

De finns som 6mm, Jag är ju för sjutton utbildad snickare men en del har hänt sedan 1995 då 9 mm var den tunnaste gipsen. Då standarden för gips är 13 mm är jag riktigt överraskad att du lyckades hitta skivor på 12 mm. Men mycket kan ske i en gammal snickares liv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska man trilla igenom en 90 cm bred gipsvägg är det nog bäst om man är grym på att pricka mitten av skivan så man inte dundrar rätt in i regeln i skarven. De går inte sönder lika lätt. Ute-gips brukar vara 9mm tjock och 120 cm bred, inga problem att hoppa igenom en sån. Sen kan du ju förenkla det ytterligare genom att göra som DDeridex sa, att du skär ett snitt genom pappen på baksidan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska man trilla igenom en 90 cm bred gipsvägg är det nog bäst om man är grym på att pricka mitten av skivan så man inte dundrar rätt in i regeln i skarven. De går inte sönder lika lätt. Ute-gips brukar vara 9mm tjock och 120 cm bred, inga problem att hoppa igenom en sån. Sen kan du ju förenkla det ytterligare genom att göra som DDeridex sa, att du skär ett snitt genom pappen på baksidan.

 

Gips för utomhusbruk är mycket hårdare så risken för skada är större. Fäster man reglarna med en bit spikband på baksidan så även de kan ge med sig om man sågar nästan hela vägen när de är på plats så är den faran borta. Enda faran som återstår är ögonen men om personen blundar eller korsar armarna framför ansiktet är även det löst. En liten extra detalj kan vara om man tejpar fast en påse skräp på baksidan som faller ner på personen som kastas genom väggen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Det finns asfaltboard också så sprött att man kan bryta det med fingrarna. Köps också på bygghandeln. Kostar lite mer men ger inga hängande gipsbitar i pappers strimmor. Är svart till färgen, i och utanpå. Ta gärna in någon stuntsnubbe eller gymnast som kan hjälpa er med falltekniken. Du anar inte hur illa det kan gå med otränade skådespelare som har för höga tankar om sin förmåga.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...