Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur gör ni för att komma på ett bra manus eller en film idé?

Det är så här att jag ska göra ett projekt arbete i skolan, självklart blev valet att göra en film. Fast det måste ju vara en speciell film som är lite extra bra.

Så hur gör ni för att komma på den där extra bra filmen?

Gör du något speciellt?

Är du på ett speciellt ställe?

Eller är det inte något speciellt alls, plötsligt så finns bara en film idé där?

Postad

Jag får intryck från intressanta händelser i vardagen och ibland så bara poppar det upp en idé i huvudet. När jag väl har något jag är intresserad över att göra brukar jag bearbeta idén medan jag försöker sova. Jag tycker att det är det bästa ställat att bearbeta, inte bara filmidér utan vad som helst egentligen, eftersom det är tyst och lungt, det hjälper mig att fokusera.

Sen medföljer ju en del sömnproblem, tyvärr ;)

Sen är det kreativa sinnet en medfödd förmåga kan man väl säg. Jag brukar ibland ställa in mig, när jag är riktigt sugen på att göra film, och studera omgivningen, kollar på tv, läser tidningar osv.

Tillslut poppar det väl upp en idé och då brukar jag skriva ner den, göra ett bildmanus eller vad som helst, inte nödvändigtvis göra något av den. Men jag tror det en bra träning att göra så här om man vill utveckla sitt kreativa tänkade.

Så läs tidningen, kolla på TV och tänk lite innan du somnar på kvällen så kanske det kommer nått bra ;)

Ha de gött

Postad
Jag får intryck från intressanta händelser i vardagen och ibland så bara poppar det upp en idé i huvudet. När jag väl har något jag är intresserad över att göra brukar jag bearbeta idén medan jag försöker sova. Jag tycker att det är det bästa ställat att bearbeta, inte bara filmidér utan vad som helst egentligen, eftersom det är tyst och lungt, det hjälper mig att fokusera.

Sen medföljer ju en del sömnproblem, tyvärr ;)

Sen är det kreativa sinnet en medfödd förmåga kan man väl säg. Jag brukar ibland ställa in mig, när jag är riktigt sugen på att göra film, och studera omgivningen, kollar på tv, läser tidningar osv.

Tillslut poppar det väl upp en idé och då brukar jag skriva ner den, göra ett bildmanus eller vad som helst, inte nödvändigtvis göra något av den. Men jag tror det en bra träning att göra så här om man vill utveckla sitt kreativa tänkade.

Så läs tidningen, kolla på TV och tänk lite innan du somnar på kvällen så kanske det kommer nått bra ;)

Ha de gött

Okej, kanon tips det där med tidningar och TV. Man får helt enkelt söka efter en idé. Ska börja med det på direkten! Tackar!

Postad

Börja med ett problem som huvudkaraktären ska lösa.

Typ: Börje är på fest och råkar skita på sig. Toaletten är trasig och toapappret är slut. Pga olika omständigheter kan han absolut inte gå hem. Vilka följder får det och hur väljer han att lösa problemen som uppstår?

När du har detta klart för dig så kan du börja bena ut olika scener där situationen blir värre och värre fram till klimaxet som i det här fallet kanske blir att han torkar sig med chefens nya kostym och säger upp sig från sitt jobb?

Att bara komma på lite olika scener med osammanhängade saker som händer brukar i mitt tycke sällan resultera i en spännande film.

Postad

Att komma på idéer är lätt, att skriva ett manus (eller en historia) från början till slut är det som är svårt.

Idéer kommer då jag tittar på tv, lyssnar på musik, bilder jag sett, historier man hör av vänner eller folk på bussen, böcker man läser och så vidare... Idéer är lätt men att skapa en hel historia men karaktärer är svårt.

Gör det till en vana att skriva lite varje dag, titta på film och funder vad du gillar (och inte gillar) med historian och karaktärerna. Har hört om man gör det till en vana att skriva varje dag vid samma tid så vänjer sig hjärnan och det blir lättare att skriva. Om det är sant har jag dock ingen aning om.

Postad

Shellys kommentar var bra. Du kommer också att märka att när du väl börjar fundera på möjliga historier så dyker de upp av sig själv, baserade på saker som händer runtomkring dig. Jag menar absolut inte att du ska skriva om din vardag, men ofta ser man saker som händer som skulle kunna bli scener i en film om man förändrar (överdriver!) situationen lite grann.

Postad

Jag har gett upp tanken på orginalitet. Jag gör tvärtom, försöker skapa så enkel idé som möjligt som går att formulera i en enda eller möjligtvis två meningar. Typ, "hjälte skall stoppa bomb som smäller om 10 minuter".

Gärna klyshigt, inga metaberättelser, inga djupa klurigheter, ingen symbolik.

Sen kan man plocka upp idéer enligt föregående inlägg. Varför på detta viset? Tja, jag tycker att en tanke eller liten idé räcker sällan för en hel film som är intressant att titta på. På youtube ser jag kortfilmer som egentligen är enstaka scener.

I så fall tror jag det är bättre att göra en rolig sketch med poäng på 2 minuter, än en gunfight på fem minuter utan handling.

Postad
Börja med ett problem som huvudkaraktären ska lösa.

Typ: Börje är på fest och råkar skita på sig. Toaletten är trasig och toapappret är slut. Pga olika omständigheter kan han absolut inte gå hem. Vilka följder får det och hur väljer han att lösa problemen som uppstår?

När du har detta klart för dig så kan du börja bena ut olika scener där situationen blir värre och värre fram till klimaxet som i det här fallet kanske blir att han torkar sig med chefens nya kostym och säger upp sig från sitt jobb?

Att bara komma på lite olika scener med osammanhängade saker som händer brukar i mitt tycke sällan resultera i en spännande film.

Okej det var ett klockrent förslag, om man bortser från exemplet :P Det är nog nästan steget efter att man har fått insperation från något, man måste ju komma på ett problem sen bygga filmen efter det. Eller har jag fel, tycker du?

Postad
Att komma på idéer är lätt, att skriva ett manus (eller en historia) från början till slut är det som är svårt.

Idéer kommer då jag tittar på tv, lyssnar på musik, bilder jag sett, historier man hör av vänner eller folk på bussen, böcker man läser och så vidare... Idéer är lätt men att skapa en hel historia men karaktärer är svårt.

Gör det till en vana att skriva lite varje dag, titta på film och funder vad du gillar (och inte gillar) med historian och karaktärerna. Har hört om man gör det till en vana att skriva varje dag vid samma tid så vänjer sig hjärnan och det blir lättare att skriva. Om det är sant har jag dock ingen aning om.

Jaa, men vem har tid med det egentligen? Jag menar man har skola och andra sysslor att göra, då har man ju inte tid och sätta sig och skriva en massa i en timme varje dag, inte jag iaf.

Postad

Jag har bara gjort en musikvideo men om man lyssnar på t.ex visor allaer country musik så beskriver dom ofta en händelse eller nåt som nån gjort som är tillräckligt intressant att skriva en låt om. Borde kunna gå att använda som stomme i en kortfilm. Sen är ju ledmotivet givet också om man väljer den varianten. Finns mycket kärlek, olycklig och tillfällig och andra vardagshändelser. Kolla in T.ex Dolly Partons repertoar, massvis med skeenden att ha som stomme eller utgångspunkt.

Music.

Postad
Jaa, men vem har tid med det egentligen? Jag menar man har skola och andra sysslor att göra, då har man ju inte tid och sätta sig och skriva en massa i en timme varje dag, inte jag iaf.

En del tränar fotboll eller ridning flera gånger i veckan, det handlar väl om prioritering. Om man vill skriva och tycker att det är kul så tar man sig tid på ett eller annat sätt. Man kan gå upp en timme tidigare på helgerna, utnyttja tiden du åker till och från skolan eller annan aktivitet. Eller man kan bunkar upp på joltkola och redbull och vara vaken en hel helg och använda var enda timme framför datorn, ingen metod jag rekommenderar men det kanske fungerar för somliga. Att skriva är inget man gör på en kafferast, och sedan då man äntligen skrivit färdigt något så är det dags för omskrivningarna som tar dubbelt så lång tid…

Själv så måste jag skriva så jag finner tid här och där, tycker dessutom att det är väldigt kul och då är det kanske lättare att sätta sig ner vid datorn. Sammanlagt så skriver jag nog minst en timme per dag, brev och historier på datorn samt på blocket som jag ständigt bär med mig. Kan hända att jag är kuf men det bryr jag mig inte om.

Postad

Håller med dom flesta tankar som skrivits innan.

Men asså, jag har motsatsen till ditt problem, jag har för många idéer i huvudet för att kunna göra film. När jag får en idé, får jag det genom att verkligen vara inspirerad av att göra en film, och när jag är det ser jag fler möjligheter.

Om jag till exempel ser en alkis sitta på en bänk, tänker jag på att man skulle kunna göra en film om en välbärgad man som blir osäker i livet och börjar supa, och till slut hamnar på gatan.

Det gäller att se såna här saker, titta runt i omgivningen och tänk bortom det du ser (nu lät det lite poetiskt), men lixom försök tänka ut en historia runt om en person. Tänk på var han kommer ifrån, och vart han ärpåväg, eller om du bara ser en miljö, som du tycker skulle passa i en scen i en film.

Du kan ju prova, sen har du säkert tid att tänka ut en handling på kollektivtrafiken eller liknande.

Postad
Håller med dom flesta tankar som skrivits innan.

Men asså, jag har motsatsen till ditt problem, jag har för många idéer i huvudet för att kunna göra film. När jag får en idé, får jag det genom att verkligen vara inspirerad av att göra en film, och när jag är det ser jag fler möjligheter.

Om jag till exempel ser en alkis sitta på en bänk, tänker jag på att man skulle kunna göra en film om en välbärgad man som blir osäker i livet och börjar supa, och till slut hamnar på gatan.

Det gäller att se såna här saker, titta runt i omgivningen och tänk bortom det du ser (nu lät det lite poetiskt), men lixom försök tänka ut en historia runt om en person. Tänk på var han kommer ifrån, och vart han ärpåväg, eller om du bara ser en miljö, som du tycker skulle passa i en scen i en film.

Du kan ju prova, sen har du säkert tid att tänka ut en handling på kollektivtrafiken eller liknande.

Okej, jag har haft det "problemet" förut, med för många idéer. Men nu när jag ska göra en extra bra film känns det som att ingen idé duger. Fast ditt tips underlätta lite. Bara en fråga, hur vet du att jag åker kollektivtrafik? :P

Postad

Skola!? He he. Vänta tills du har heltidsjobb, fru och barn så ska vi se. :-)

Men förutom skolan, vilka är de andra sysslorna du håller på med? Är det något som går att dra ner på?

Postad
Skola!? He he. Vänta tills du har heltidsjobb, fru och barn så ska vi se. :-)

Men förutom skolan, vilka är de andra sysslorna du håller på med? Är det något som går att dra ner på?

Förutom skolan så jobbar jag helger och lov, tränar 3 gånger i veckan. Det är väl de tre sakerna som tar mest tid, och arbetet behöver jag för att få pengar till bla fillm och träna vill jag för jag vill inte bli slö och ohälsosam pga mitt största intresse. Så kan bli svårt att dra ner.

Postad
och träna vill jag för jag vill inte bli slö och ohälsosam pga mitt största intresse. Så kan bli svårt att dra ner.

Vad är slö och ohälsosam för dig?

Jag tränar inte ett jota.

Att syssla med film måste inte heller innebära att man är slö. En slö person är en som inte gör något vettigt alls, eller ogärna lyfter ett finger om det skulle behövas.

Hälsosam kan man vara utan att träna tre gånger i veckan. Ta en promenad då och då. Ger dig god grundkondition, och kan dessutom vara en tid av effektivt kreativt tänkande.

Tid är inget man får, det är något man tar sig!

Postad

Om man inte gillar eller har tid att skriva manus tycker jag inte man skall skriva manus. Låt någon annan göra det, och filma bara. Finns ju många författare här på forumet tex.

Postad
Låt någon annan göra det, och filma bara. Finns ju många författare här på forumet tex.

Precis. Skicka ut en krok i annonseringsforumet. Nån som sitter med ett spännande manus kanske nappar.

Postad

Man bör ha tid och lust för att skriva, men d allra bästa om man känner sig stressad en period är att ta sig tid och åka tåg nånstans, eller buss en längre sträcka, ensam, kolla ut genom fönstret och bara låta tankarna komma, så har d vart för mina senaste ideer:)

Men d e klart, man kan inte tvinga fram det, alla har sina sätt:)

lycka till!

Postad
Vad är slö och ohälsosam för dig?

Jag tränar inte ett jota.

Att syssla med film måste inte heller innebära att man är slö. En slö person är en som inte gör något vettigt alls, eller ogärna lyfter ett finger om det skulle behövas.

Hälsosam kan man vara utan att träna tre gånger i veckan. Ta en promenad då och då. Ger dig god grundkondition, och kan dessutom vara en tid av effektivt kreativt tänkande.

Tid är inget man får, det är något man tar sig!

Okej, om jag ändrar till: jag vill hålla igång och behålla min kondition och försöka hålla min kropp lagom vältränad. Jag håller helt med om din beskrivning om slö dessutom.

Postad
Man bör ha tid och lust för att skriva, men d allra bästa om man känner sig stressad en period är att ta sig tid och åka tåg nånstans, eller buss en längre sträcka, ensam, kolla ut genom fönstret och bara låta tankarna komma, så har d vart för mina senaste ideer:)

Men d e klart, man kan inte tvinga fram det, alla har sina sätt:)

lycka till!

Jag ska åka bil upp till sälen nästa vecka så då kan jag kanske lyckas tänka ut något bra. Tidseffektivt idé du hade också! :D

Postad
Om man inte gillar eller har tid att skriva manus tycker jag inte man skall skriva manus. Låt någon annan göra det, och filma bara. Finns ju många författare här på forumet tex.

Det hade ju varit helt underbart om man kunde göra så. Men då känns det som att den som skrivet manuset får massa förhoppningar som man kanske inte kan uppfylla. :/

Postad
Det hade ju varit helt underbart om man kunde göra så. Men då känns det som att den som skrivet manuset får massa förhoppningar som man kanske inte kan uppfylla. :/

Inte alls. Du avtalar om rätten att få tröttna på projektet. I gengäld kräver du inte ensamrätt på manuset.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...