Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ser "Flykten från Alcatraz" på TV4. Kommer då på att tänka på en film jag har sett som handlar om Alcatraz. Men kommer inte på namnet på filmen. Det är då ni kommer in.

Tror att handligen var något som detta: Alcatraz har varit stängt ett bra tag. Tror att det var terrorister som tog över ön o Alcatraz. Då ska nån sorts insatsstyrka försöka ta sig in i fängelset med hjälp av en ex fånge som hade brutit sig ut ur fängelset en gång i tiden. Jag är inte riktigt säker om handligen är exakt som jag beskriver den men vad ska man göra när minnet sviker en... Nån som vet namnet på filmen?

Postad

HAHAHAHAHHAHA,

Ursäkta, bara väldigt roligt att du efterlyser en av 90-talets svulstigaste, mest pompösa Hollywood-filmer som i princip alla sett och känner till som om det vore nån gammal klassiker från 40-talet ingen hört talas om... I alla fall, filmen du söker efter är "The Rock". :D

Postad

Tänk att det kunde vara så roligt. Har väl aldrig sagt att det är nån klassiker från 40 talet. Det enda jag kan säga är att jag har ett fruktansvärt dåligt minne. Men tack för hjälpen.

Postad

En del människor som till och med har bra minne behöver tänka några varv för att orka komma ihåg en film som The Rock. Bl a jag. Såg inte heller komiken i det hela. The Rock är Die Hard i Alcatraz med Robert Wells och Joe Labero i registolen. Båda på valium.

Postad

Jag tycker den är rätt härlig. Hjärndöd, visst, men riktigt underhållande. Cage var skoj, och det var lite ballt att ha original-James Bond i samma roll igen, så att säga. Ed Harris är alltid sevärd.

Postad

Visst filmen är inte bra, men den är bättre än 95% av den skiten som visas på bästa sändningstid i TV i alla fall. Sååå trött på alla idolprogram och galor, spyr snart.

/KN

Postad

The Rock i sig är ingen dålig film. Gillar man inte den genren kan den anses som dålig. Jag gillar lite meningslös underhållning så jag gillar de 2 timmar den ibland upptar av mitt liv.

"do you wanna know who killed JFK"

Postad

Kan någon säga varför den är så ofantligt dålig och spyframkallande? Är den usel på ALLA punkter? Har den inget värde alls?

Eller är det så att man måste hata Michael Bay för att vara någorlunda "seriös" filmare/filmintresserad?

Postad
The Rock i sig är ingen dålig film. Gillar man inte den genren kan den anses som dålig. Jag gillar lite meningslös underhållning så jag gillar de 2 timmar den ibland upptar av mitt liv.

"do you wanna know who killed JFK"

Och vilken genre är det? Joe Labero-action?

Som conoisseur av actionfilm tycker jag att The Rock tillhör det absoluta bottenskrapet i genren. Andra är fria att tycka som dom vill. :) Att man inte skulle gilla actionfilm för att man inte gillar The Rock tror jag inte på.

Postad
Kan någon säga varför den är så ofantligt dålig och spyframkallande? Är den usel på ALLA punkter? Har den inget värde alls?

Eller är det så att man måste hata Michael Bay för att vara någorlunda "seriös" filmare/filmintresserad?

Jag hatar inte Michael Bay. Hans senaste filmer tycker jag är ett rejält lyft mot hans tidigare karriär som gjort för actionfilmen vad schlagern gjort för radioutbudet.

Självklart har den ett värde för folk som gillar den. Vilket gör att den har ett värde.

Postad

Sorry. Jag missade:

... Sååå trött på alla idolprogram och galor, spyr snart.

Så kan det gå.

Och jag håller med, för övrigt. ;)

Jag hatar inte Michael Bay. Hans senaste filmer tycker jag är ett rejält lyft mot hans tidigare karriär som gjort för actionfilmen vad schlagern gjort för radioutbudet.

Självklart har den ett värde för folk som gillar den. Vilket gör att den har ett värde.

Mitt inlägg (nr 11) baserades på ett missförstånd. Men samtidigt undrar jag liksom vad som gör The Rock till ett bottenskrap.

Transformers (hans senaste) tyckte jag var riktigt bullrig, ofokuserad och allmänt ganska virrig. Ja se vad olika folk kan tycka! ;)

Postad

The Rock är ju skitrolig ju, kanske inte ett engagerande drama som får mig att börja gråta men ack så underhållande! Underbar svulstig musik till helt orealistiska , totalt överdrivna och väldigt machomaskulina actionscener med snabba bilar, brinnande människor och en ytterst omotiverad sexscen!^^

Tveklöst den ultimata filmen för hjärndöd lördagsunderhållning.

Bad boys, pearl harbour och the island är väl okej men...inget jag känner för att se igen. Transformers hade coola effekter.

Postad

Jag minns den som totalt våldsbefriad. Och med våld menar jag actionvåld (Hardboiled, John Rambo, Die Hard, Commando, The Getaway, De Sju Samurajerna, Last Man Standing osv). Dom springer lite i tunnlar, boxas lite och skjuter raketer. Det brukar Steven Seagal också göra. Men han har iallafal den goda smaken att varva det med att bryta armar och ben av folk i hyffsat jämna intervaller.

Nick-Glennie Smith (vilket jävla namn) som komponerat musiken brukar normalt sett lappa ihop panflöjtstyskarna Hans Zimmer och Klaus Badelt när han jobbar som just "ihoplappare" på deras filmer och musiken till The Rock är just ett smetigt lappverk av Zimmer/Badeldts trista och förutsägbara hejaklacks-teman. Disgusting.

Postad
Och vilken genre är det? Joe Labero-action?

Som conoisseur av actionfilm tycker jag att The Rock tillhör det absoluta bottenskrapet i genren. Andra är fria att tycka som dom vill. :) Att man inte skulle gilla actionfilm för att man inte gillar The Rock tror jag inte på.

För att du ska förstå mig bättre låt mig klargöra att jag först och främst gillar Sci/Fi. Jag är en hängiven Trekker som även gillar mycket av det utbud som ingen annan gillar.

Jag älskar att ibland sitta i soffan och bli sinneslöst underhållen. Därför finns massor av ointelligenta filmer i min hylla. Jag har sett Hackers, Ecks vs Sever, Darakarnas rike, Running man etc flera gånger för att det är jävligt bra underhållning. Jag tror inte att många av er ens skulle fundera på att köpa liknande filmer.

Å andra sidan kan jag bara inte hålla mig vaken genom en Bergman-film. Jag försöker vara så bred som möjligt men ibland går det inte.

Postad

Star Trek känns inte direkt smalt.

Varför är det sinneslöst att bli underhållen? Är underhållningsfilm ointelligent? Jag hänger inte med. Rod Serling lekte med många intressanta vetenskapliga teorier i Star Trek. Några av världens mest intelligenta filmer är i grunden rena underhållningsfilmer och Bergman var som bäst när han släppte lite på pretentionerna och gjorde vågade underhållningsfilmer som Jungfrukällan (förlaga till t ex Wes Cravens Last House on the Left).

Jag har inte sett Ballistic: Ecks vs Sever eller Hackers men Drakarnas Rike och Running Man står redan i min hylla. Running Man såg jag på premiären. Nu tycker jag iofs att det är en svag film i sin genre och från sin era och den är väldigt TV-mässig i produktionen men visst har den ett underhållningsvärde. Robotjox är fräckare.

Postad

Det finns inget självändamål i att bara gilla filmer som är svåra, svarta, inne, speciella. Lika lite som man äter sin favoritmat varje dag. Olika filmer har olika "användningsområden". När man är bakis och riskerar att somna funkar vissa, på en filmfestival andra. Och det varierar från person till person.

Det finns filmer som får ögonen att blöda på 95% av befolkningen på jorden men det betyder inte att de andra 5% (ca 250000000 pers) åsikter inte är viktiga. Det kallas marknad och om filmen existerar där så har den existens berättigande. Och ja, ibland är det orättvist.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...