Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det här ser ju hotfullt ut. Eller rättare sagt, artikeln ser kanske inte så farligt ut men mina kära kollegor på mitt jobb tolkar det som att man inte får fotografera folk utan tillåtelse. Jag anser det vara en svårt intrång på grundlagsskyddade yttrandefrihet och rätt att filma och fotografera på offentlig plats. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=714462

När jag googlade efter denna artikel fann jag rätt mycket artiklar som reagerar negativt på lagförslaget och är av samma mening som jag, dvs rätten att filma och fotografera är en grundlagsskyddad rättighet, och inskränkningar i denna får ödestigra konsekvenser. (tex att spaningspolisen måste ha åklagarbeslut på att fotografera spaningsobjekt)

Postad
Jag har hört att det redan finns en lag om att man inte får filma eller fotografera någon utan den personens tillstånd.

inte i sverige!

dessutom sa väll endast lagförslaget att du inte får filma eller fota en människa på ett kränkande sätt och sedan publicera det offentligt utan personen i frågas tillstånd. kan inte detaljerna i det men det var långt ifrån att man inte får fota fritt på allmänna platser.

Postad
Dessutom sa väll endast lagförslaget att du inte får filma eller fota en människa på ett kränkande sätt och sedan publicera det offentligt utan personen i frågas tillstånd. kan inte detaljerna i det men det var långt ifrån att man inte får fota fritt på allmänna platser.

Man behöver inte publicera bilderna eller filmen offentligt för att det skall vara ett lagbrott, och vad som anses "kränkande" är ju helt godtyckligt. Denna grad av godtycke gör också att många kommer att dra sig för att filma och fotografera eftersom risken finns att någon drar en inför rätta, vilket man helst slipper. Lagförslaget är bara skit och jävulskap. Typiskt att politrukerna vill förbjuda medborgarna att fritt dokumentera sin omvärld samtidigt som staten skall få övervaka alla. Jävla arslen som hittar på sånt här.

/Jakob - anarkist

Postad

Blir jäkligt jobbigt om man som jag gillar att fota fria evanemang som tex ett lördagsjippo på stadens torg inte får ha med några personer på bild. Som det är nu får man fota tex ett band som spelar där bilden även innehåller människor i publiken man får även ta rena publikbilder även om en tjej råkar visa brösten. Om man publicerar bilden får man dock inte fokusera på brösten eller nämna namn eller andra uppgifter som kan härleda till personen.

Jag tror att meningen med den nya lagen är att förhindra alla ungjäklar från att publicera bilder de tagit med sin mobil när de smugit in i tjejernas dusch i skolan. Dessutom förekommer en hel del "upskirt"-fotografering med mobiler. Alla dessa idioter gör det omöjligt för oss som vill fotografera på ett seriöst sätt.

Eftersom det kommer att dröja några år innan det finns tydliga prejudikat på den nya lagen kommer vi amatörfotografer leva farligt vilket är förjävligt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...