Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Början på filmen Järnkorset ( med bland annat idolen James Coburn ^^)

Är i mitt tycke genialisk. Dom börjar hela filmen med att visa tyska propaganda filmer.( orginal klipp) Med medryckande nationalistisk musik. Mer o Mer mot slutet ser man hur propaganda filmens klipp byts ut mot film klipp som visar den hemska sidan av krig.

Och sen blixtrar klipp till från den riktiga filmen i svartvit som sen samtidigt som musiken tonar bort så kommer färgen tillbaka. Vips ärru ute i en tysk spaningspatrull som ska tillientgöra en rysk granatkastar enhet ^^

Tror denna början dock e svår o göra. hmmm..

den här kanske

Filma miljön. öppna fält o grejor med mkt snö ( då jag gissar det är ditt Finska vinter krigs sak det handlar om?) Naturen helt enkelt. Och sen helt plötsligt kan man bli avbryten av att en soldat går förbi och så vips är man ute i en finsk patrull tillbaka mot basen elr nåt ^^

Postad

Så här är det just nu planerat. Vi ser soldater packa och röka etc vid ett läger. De sitter och skrattar och ser ut att vara bra vänner.

Sedan kommern en text upp där det står en månad tidiagre. Vi ser ett hus. en brevbärare knackar på dörren och lämanr ett brev till Simo. HAn läser brevet och lutar sg sedna bakåt i stolen och srer bekymrad ut. Vi ser han packa och vi följer han på en vandring längs vägen. HAn somnar under en stubbe.

Sedan kommer en text upp där det står fakta och datum. HEsling fors bombas och vi ser hur ryska styrkor väller in över gränsen och hur intensiva granatanfall drabbar landsbygden. Sedan är vi tillbaka till lägret.

Postad

Ja, det är ju skillnad på krigsfilm och krigsfilm...

Men en sak jag ogillar generellt är när inledningen till en bombastisk film ska vara jättebombastisk, när man kan göra tvärtom.

Ett exempel på en film med sån trist öppning är Twister, där det var förödande vindar med skräp och titelbokstäver som flög omkring mot kameran... Jag skulle hellre ha visat löv som vispade omkring i en vacker dans. Förstår du hur jag menar?

Vore jag du, skulle jag ha visat en stillsam man som lungt och metodiskt sitter och rengör sitt vapen - som en kontrast mot förestående krigsaction. Fokusera på den lilla människan, vardagslivet, innan man fokuserar på att det är KRIG, och att döden lurar bakom hörnet. Detta kan ju också vara en bra introduktion av en karaktär, som gör en mer känslomässigt involverad.

Att det är krig kan man ju visa utan sekvenser med framryckande trupper, minor som sprängs och luftvärnseld.

EDIT: läste nu ditt ovanstående inlägg, och du verkar vara inne på samma spår som jag. ;)

Postad

Då an jag ju beskriva hur scenen ser ut lite mer specifikt:p Vi ser en person gå längs vägen. HAn bär ett gevär på ryggen. Han svänger in på en åker förbi en lada. Han sätter sig ner på ett jorbruksredskap och tar fram något att äta. HAn tittar sig omkring. Det är alldeles tyst. HAn ställer sig upp igen och fortsätter gå. När han kommr över en åker går ha ut på bägen igen. HAn tar sina egna små stigar genom landskapet. Han kommer ut på ett öppet fält. Där lägger han sig att sova. När han vaknar är han på ett läger där de tränas. Eller så klipper jag direkt till en march eller något.

Den här scenen jag beskrev är i alla fall 5 min. Sen kan jag ju göra Som Simon W sa och Klippa till där han sitter i sin snökåpa och putsar geväret. Det kan komma förbi en soldat som dunkar han vänskapligt i ryggen och räcker honom en tidning.

HAn kan säga något som.

Nu börjar Allvaret. Ryssen är här. Sedan komer bilder på bombningarna av Heslingfors.

Postad

Du vill ju fånga publikens intresse direkt, så därför skulle jag rekommendera att börja mitt i en krigsscen. Kanske börja filmen med skott och explosioner, en soldat som slänger sig ner i en skyttegrav följd av en annan som blir skjuten innan han hinner slänga sig och bara rullar ner bredvid soldaten.

Detta fångar iaf publikens intresse, sen kan det ju visa sig att scenen var en flashback eller en dröm som en annan soldat hade eller så, men då har du redan publiken i ett fisknät.

Postad

Anslaget skall ju inte enbart vara fångande, utan även anknyta på något sätt till resten av berättelsen. För att kunna skriva ett rikigt bra anslag måste man veta vad som skall hända senare i filmen.

Så vad kommer hända och hur slutar det? Vem är huvudkaraktären och vad känner han?

Postad

Huvudkaraktären är en helt vanlig bonde från Karelen. HAn är fredlig och snäll men dras in i kriget OBS, Hans förhistoria är inte med i filmen. Det där är bara nödvändigt att veta för hans personlighet. Från frdlig man till Den vita döden som ryssarna kallar honom. Han blir den mest framgångsrike skarpskytten i världshistorien. HAn dödar sammanlagt 700 ryssar. När alla hans vänner dör deltar han i slutstriderna under den ryska storoffensiven däör han träffas av en explosiv kula i käken och hamnar i koma. 7 dagar senare har fredens slutits till rysk fördel och hans hem hamnar bakom den nya ryska gränsen. Så han kan inte återvända till sitt hem... Denska sluta lite sorgligt. Att han får reda på det på sjukhuset och sedan tittar upp itaket för han ak ninte prata. hans käke är ju bortsprängd;) JAg tänkte att det slutar med att han tänker tillbaka på kriget och sitt hem sedan slutar det väl med någon nedtoning och sorglig musik:)

Postad
Det var j jsut en sådan början jag inte ville ha. En som börjar så plötsligt;)

Vet du varför det finns så många filmer som börjar plötsligt?

- För att det fungerar!

:D

Postad

Jag kunde tänka mig börja med en scen från sjukhuset där han ligger och en uppslagen tidning med KRIGET SLUT på första sidan och en så glad man som möjligt med tanke på omständigheterna som liksom visar att han inte stridit i onödan.

Sedan tänker han tillbaka på några tillfällen när han gjort bra ifrån sig och haft ihjäl många ryssar.Massor av snö, lera och elände som ett krig ju faktiskt är.

Skapa den hjälte av våran soldat som han är,han kan gärna "rädda några kompisar " också, fram till skottet i käken.

Svart.

Tilbaka till sjukhuset där han öppnar tidningen och ser att hans hem hamnat bakom ryska gränsen. Som den stenhård man han är märks det inte att han blir ledsen.

Det kan sluta med att han blir utskriven från sjukhuset och reser till gränsen för att på håll se sitt forna hem. Fast nu har det blivit sommar.

Bild på hans hem över axeln, han går därifrån och kameran ligger kvar länge medan eftertexten rullar.

ett förslag

Music

Postad

Bond-filmerna i början gillar nog tittaren liksom snygga örnnästet i början, filmen i sin helhet börjar bli gammaldags. Det jävulska avbrottet och övergången i deer hunter kan ju vara en början. Liksom inflygningen över Tyskland i rädda menige Ryan.

/nils

Postad

Music, du är en vis man;) Jag kör på det. Lite sorglig, lite ynkli sdom en vanlig människa får man känslan avv itället för en krigshjälte. Att jag inte tänkte på det. :) Tackar. JAg tror heööer inte att folk blir uttråkade då utan mer intresserade av vad som hänt den stackars soldaten som kanppt synd bakom bandagen runt skallen:)

MEn jag är fortfarande öppen för tips på en bra början början;) Får se om något kan toppa det här :)

Postad

Jo jag ska ha med det men inte i början tror jag. Finska armén var ju noga med sådant så jag ska försöka få in det någonstans:)

HAr jag förstått det rätt så är arkebusering avrättning, eller har jag fel?

Postad

JAg har bestämt mig för en början. Det börjar p åsjukhuset där den yre Simo Häyhä tittar fram bakom lagrena av bandage som håller ihop hans sprängda käke. HAn tittar runt i sjukhuset och tror att han ska vakna på slagfältet. HAn har legat i koma i 7 dagar. På sängen ligger en tidning. HAn försöker greppa den men det går inte. Kameran sveper upp över tidningen och man ser nu att det står "Kriget slut efter nära 100 dagars strid" HAn ger upp om att kunna nå tidningen. Nu börjar det ploppa upp en massa bilder med flashbacks och vi ser små korta bilder av krigssituationer med ett irriterande högljutt svochljud. Eller någon bra musik. Nu börjar historien.

Postad

Fär er som vill se hur det blev och kritisera kan läsa mansuet från del 1 som jag lagt upp nu:)

Skriv gjärna där eller här om det är en bra början jag valde och om det intresserar er :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...