NightBlackRose Postad 12 november 2007 Postad 12 november 2007 Jag står nu inför projektet att göra min första film (om man inte räknar flummfilmen om hur några köttbullar blev brutalt knivhuggna). Filmen blir väl en 8 minuter och handlar om hur några ungdomar bestämmer sig för att ha en sista fest på en olycksdrabbad och nu rivningsklar festplats. Föga överraskande blir dom mördade... En person ramlar ner från scenen och får ett spett eller likande genom magen... Någon som har tips på hur man kan göra detta på ett bra och hyfsat verklighetstroget sätt? 0 Citera
Eibon Postad 12 november 2007 Postad 12 november 2007 tja vet inte riktigt va du ska använda för att det ska se bäst ut då spettet går in/komme ut. men det vanligaste sättet är väl supersnabbt klipp på spettet i närbild som går in, snabbt klipp på spettet som går ut..sen större bild då personen ligger spetsad (ta toppen av spetsen och fäst på kroppen på bra sätt). tja, det är väl som enklast och kan funka bäst...ska man se personen falla och bli spetsad allt i samma bild blir det genast väldigt avancerat :) 0 Citera
SPNKr Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 Beroende på hur bra kamera du har så kanske det skulle funka ifall kompisen landar brevid spettet? Sedan kan ni ju snabbt klippa till en närbild där ni stoppad fast spettet med blod och allt på personen som föll. =) 0 Citera
NightBlackRose Postad 13 november 2007 Författare Postad 13 november 2007 Kameran är fortfarande osäker... :/ Tänkte kolla om det finns någon möjlighet att hyra en... Jag funderar på att filma personen som närmar sig scenens kant, klipp till bild på spettet/liknande, klipp till personen som ramlar baklänges (med madrass på landningsstället och spettet på säkert avstånd), klipp så att man får se kompisarnas skräckslagna ansikten och sen klipp till hur personen har spettet igenom magen med sådär mysigt mycket blod på och omkring sig... Kan det funka? Tack för era andra ideer! :) Övriga tips? 0 Citera
Eibon Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 beror ju lite på hur du vill göra. går ju att göra det jävligt oskönt genom att inte visa värst mycket...rätt ljud osv. ska du ha gore o spetsning i bild så tappar det ju ofta mycke effekt o det blir tja, en effekt! personlingen skulle jag nog gjort det trashigt och oldschool och visa då personen ramlar, sen en SNABB inzoom på spettet sen då han landar på nåt sätt...tja jag vet inte, möjligheterna är många. Men som sagt, ska du visa penetrering så hitta nåt material som ser bra ut bakom en t-shirt du kan spetsa i närbild 0 Citera
precision motion Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 Kameran är fortfarande osäker... :/ Tänkte kolla om det finns någon möjlighet att hyra en... Jag funderar på att filma personen som närmar sig scenens kant, klipp till bild på spettet/liknande, klipp till personen som ramlar baklänges (med madrass på landningsstället och spettet på säkert avstånd), klipp så att man får se kompisarnas skräckslagna ansikten och sen klipp till hur personen har spettet igenom magen med sådär mysigt mycket blod på och omkring sig... Kan det funka? Tack för era andra ideer! :) Övriga tips? det blir nog kanon. Du har, som många nybörjare inte har, förståt att klippning är möjligheternas land. Så du har fattat grunden och har redan tänkt igenom hur det ska gå till. Så det är bara att filma på. Lycka till PS. Ta gärna till dig andra tips i tråden. 0 Citera
Kim-O Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Håller med alla andra, om man ska göra de där bör man ha klipp när han faller, kanske en nrbild eller något, sedan en ljudeffekt och plötsligt nytt klipp på honom med spettet utstickande ur magen eller nåt =) 0 Citera
Mega99 Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 Ja, typ, han faller, en massa människor springer fram till kanten för att se ner. Kameran följer människorna och sen ser man hur personen ligger där nere, spetsad i magen. Jag tror faktiskt det skulle sett rätt fult ut om man sett fallet och när han blir spetsad. 0 Citera
auric Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 låt en person som du inte gilar spela "killen på spettet" inen större förlust att han dör du får din scen och kan göra färdigt filmen (obs gör denna scenen till sist ifall polisen kommer på dig innan filmen blir klar) 0 Citera
megawatti Postad 5 december 2007 Postad 5 december 2007 låt en person som du inte gilar spela "killen på spettet" inen större förlust att han dör du får din scen och kan göra färdigt filmen (obs gör denna scenen till sist ifall polisen kommer på dig innan filmen blir klar) Kreativft. Nej men filma nerifrån, sminka å håll på så de ser ut som han har sjutet igenom magen, sen filma där upifrån han föll och snabb ner på sjutet.. De bildas lite blurr medans du drar, med lite ljudeffekter så blir de kanon 0 Citera
Mats Öhlund Postad 21 mars 2008 Postad 21 mars 2008 Studera Tom Savinis grjer han har gjort mycket 80-talet som man kan klassa som enkla lösningar. Behöver du material: http://www.maskspecilisten.se 0 Citera
daarco Postad 22 mars 2008 Postad 22 mars 2008 Kameran är fortfarande osäker... :/ Tänkte kolla om det finns någon möjlighet att hyra en... Jag funderar på att filma personen som närmar sig scenens kant, klipp till bild på spettet/liknande, klipp till personen som ramlar baklänges (med madrass på landningsstället och spettet på säkert avstånd), klipp så att man får se kompisarnas skräckslagna ansikten och sen klipp till hur personen har spettet igenom magen med sådär mysigt mycket blod på och omkring sig... Kan det funka? Tack för era andra ideer! :) Övriga tips? Med en smaskig ljudeffekt och lite blod/kött/tyg som "stänker" upp i bild, så blir det ju kanon. Ingen idé att visa sekunden då spettet tränger igenom kroppen om man inte har budget för det. Lika bra att låta publiken föreställa sig det värsta. 0 Citera
hampusforev Postad 22 mars 2008 Postad 22 mars 2008 Det blir nog jäkligt bra. För extra dramatisk och verklighetstrogen effekt så tycker jag att du ska ha personen levande ett tag efter han blivit spetsad. Då man oftast inte dör direkt när man blir spetsad av något trubbigt föremål (beror givetvis på hur högt fallet är osv). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.