Jump to content

Hur kan man bli filmregissör på ett eget hand


Lucio Fulci

Recommended Posts

Tjena tjena allihoppa

 

jag bor i irak och när det gäller film i detta land då är det riktigt uselt, så för mig enda sättet att lära mig film är genom att kolla på filmer och försöka att förstå dom har filmat denna scen och försöka att lösa den osv osv och från voodoofilm/forum. Det finns inga riktiga dvd filmer som innehåller extramatrial som man kan ha nytta till och ingen bra utbildningar häller alltså det är totalt katastrof när det gäller film i Irak, som sakt bara från tv och voodoofilm kan jag ha nytta till.

 

så jag frågar er : vad är det för en metod eller metoder som man ska gå efter på ett allmänt sätt för att kunna bli en regissör? och vad ska man alltid experimentera genom filmning för att kunna förbättra sig genom tiden?

 

 

Personligen så tror jag att om jag vill bli en regissör på egen hand så måste jag först komma till en nivå där jag kan regissera scener utan problem, inte bry mig om ljussättning eller någonting annat, alltså jag vill först kunna veta hur man filmar en Pratscen (som jag har tjatat om i en lång tid här och lyckat utföradet till slut), Biljaktscen, fight scen alla typer av scener då när jag har kunnat detta då kan jag vända mig till ljussättning mm

 

 

Men jag kanske har fel kanske angående min teori. Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Min teori är att man först måste veta vad en historia är... Och det är inte så lätt som det låter. Sen är det ju bra om man kan prata med alla inblandade (tec, skådisar,foto m.m.) och få dem att utgå ifrån din vision.. Men först och främst så tror jag att man måste veta vad det lustiga ordet, historia innebär, och då hellst intressant historia.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att man måste lära sig allting steg för steg för att bli en bra regisör. Du behöver inte kunna göra biljakten i Matrix innan du går vidare till ljussättning. Det finns hur många guider som helst på internet angående grundläggande ljussättning och vill du lära dig filma olika sorts scener; kolla på hur andra har gjort det. Hyr en rulle och härma sedan deras dialogscener, actionscener, kärleksscener. Det kanske låter torftigt, men det enda sättet att lära sig är att pröva själv. Visa dina filmer för andra och be om feedback, så får du ju veta vad som funkar och vad som inte gör det. Jag tror att det är väldigt viktigt att man som amatörfilmare är djärv och inte är rädd för att pröva på olika trick. Testa åkningar, olika lustiga och olustiga vinklar, testa att köra med stativ och utan, pröva att klippa på olika sätt osv. Det kan ju inte bli annat än dåligt.

 

/Petter

Link to comment
Share on other sites

Nej, inte kunna historien, utan veta vad en historia är, vilka byggstenar den bygger på... Vad som är rätt och fel för just den historien, Regin ser ju aningens olika ut i en komedi och en thriller, och de riktigt stora, kan klämma ur känslor ur en sten...

Det jag menar är man måste veta vad det är som driver historien och dess karaktärer framåt, och inte bara hela historien, utan också historien i just den scenen som spelas in nu och där.. för att kunna förmedla det med antingen bilder eller som skådespelare..

Det är ju upp till dig som regissör att berätta den här historien så att människor känner och förstår den.

Så därför så kan man inte säga Tex, börja med en Helbild gå över till en Närbild tex, för att det skiljer sig från scen till scen och film till film... Allt för att få ut det man vill av filmen och dess historia...

Hoppas du förstår vad jag bubblar om..

Link to comment
Share on other sites

(Mega99)

Tackar dig väldigt mycket för det tipset

 

 

(Podukshunz)

Jag bor i hjärtat av bagdad och därför så får jag inte gå ut för att många vet att vi är från Svärige och det är ett stort problem, så många kidnappas p.g.a det. Men det får mig inte att glömma att jag vill bli en regissör i framtiden, så jag gör alla filmerna hemma och jag har inga skådisar så i bland brukar jag spela två roller och det hjälper mig mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jäklar, verkar vara en knepig situation för att underdriva. Det är nog svårt för oss som inte har varit där att förstå hur det är. Men det är som sagt beundransvärt att du trots allt håller flamman uppe. Man tar ju vad man har och vem har sagt att man inte kan göra bra filmer hemma?

 

Keep it up mayne, väntar med spänning att få se något från dig.

 

/Petter

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer till Svärige om typ två månader och ska så klart ta med mina projekt som jag har gjort och ser värkligen fram e mot att träffa er och lära mig från er. Men som tur så har jag det bästa av vad jag har gjort eftersom jag vart häktad av Amerikanerna i 10 dagar och en många sakerna som dom tog var min 1100 dollars dator som jag hade allt där och alla mina skivor så klart och min UBS som jag inte förstog varför dom tog den. Men efter att jag vart fri så fick jag en liten del av vad dom tog alltså bara skivorna så en av skivorna innehöll mitt bästa av det bästa.

 

Så som sakt jag ser värklgen fram e mot att visa er mitt job och få veta hur jag kan bli bättre.

 

 

 

å ä ö

Link to comment
Share on other sites

Läs igenom de artiklar som finns om manusskrivande, dramaturgi, och annat sådant som finns här på sidan och skriv ett manus enligt alla konstens regler, eller, skriv så många du kan få ur dig, de behöver inte vara långa, eller bra på något sätt häller för den delen, bara du får in vanan att få fram en berättelse och i huvudet se hur du vill ha den berättad... Som John antydde så skall förmågan att berätta en historia ligga i grunden

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det jag kan rekomendera är att du börjar med att göra bildmanus och försök att organisera scenen så mycket som möjligt.

 

Du kan också kolla på youtube efter tutorials, har för mig att det funnits en tutorial om hur man organiserar en fightscene..ska se om jag kan hitta den.

 

Här är den; http://www.youtube.com/watch?v=aCjAbcRjdZU

 

Hoppas det hjälper dig :)

Link to comment
Share on other sites

(Mega99)

Tackar dig väldigt mycket för det tipset

 

 

(Podukshunz)

Jag bor i hjärtat av bagdad och därför så får jag inte gå ut för att många vet att vi är från Svärige och det är ett stort problem, så många kidnappas p.g.a det. Men det får mig inte att glömma att jag vill bli en regissör i framtiden, så jag gör alla filmerna hemma och jag har inga skådisar så i bland brukar jag spela två roller och det hjälper mig mycket.

 

Fyfan vad jobbigt, jag beundrar dig, häftigt att ha en sådan drivkraft och verkligen försöka i sådana situationer!

Link to comment
Share on other sites

Min teori är att man först måste veta vad en historia är... Och det är inte så lätt som det låter. Sen är det ju bra om man kan prata med alla inblandade (tec, skådisar,foto m.m.) och få dem att utgå ifrån din vision.. Men först och främst så tror jag att man måste veta vad det lustiga ordet, historia innebär, och då hellst intressant historia.

Historia dit och historia dit, det centrala med att skapa film ligger i känslan och att en film förmedlar en sådan: en känsla. En atmosfär, en stämning. Något som finns där, men som man inte riktigt kan sätta fingret på vad: då har man lyckats.

 

Som tips till den som startade denna tråden:

 

-fokusera på det lilla filmrummet. du kommer ha lättare att lyckas om du håller dig till ett trångt filmrum, dvs inga stora ytor. på detta sätt undviker du att få med saker i bilden du inte vill ha där, utan några större ansträngningar.

 

-filma utomhus! det finns inget som är så tacksamt om man inte gillar eller kan ljussätta.

 

-se film, inspireras! hur det är med filmutbudet från Irak vet jag inte, men det stämmer säkert det du säger. men Iransk film då? där har vi massor! Makhmalbaf, Kiarostami! en bra början!

 

så, nu måste jag sova. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Några ödmjuka förslag,

 

1. Lär dig att SE en film. (Analysera struktur och innehåll, vad som är bra och dåligt)

 

2. Retorik - Öva på att berätta. (Lyssna på bra berättare och olika upplägg) Berätta sedan en historia för andra på ett sätt, nästa gång ett annat och ta till dig responsen. Pröva på alla sätt, muntligt, skriftligt, film... Slå upp på wikipedia om någon aspekt är oklar, man ska aldrig vara rädd för att ställa frågor även om man känner sig dum.

 

3. För att lära dig att göra film, måste du göra film. Fixa kamera, ragga likasinnade - filma!

 

4. KRITIK! Självkritik, du måste själv se vad som är dåligt i dina filmer för att göra en bättre film nästa gång. Du måste vara öppen och verkligen lyssna på kritik, oavsett hövligt eller hur ohövligt den än framförs så är rätt svar alltid ödmjukt och ett tack! Du sållar alltid själv ut ensam efteråt vad du tycker är vettigt eller inte, och på detta sätt gör du aldrig kardinalfelet att skrämma bort nästa person som kanske skulle ha gett dig en kritik, eller det rätta svaret du söker för att bli bra på din uppgift.

 

5. Ljus. Allt som fastnar på film är faktiskt ljus, du måste ha förståelse och så bra kontroll du kan på detta för att modellera fram det du vill visa.

 

6. Genvägar, det finns en orsak att 93% av filmregissörerna på listan över världens 100 högst inkomstbringande regissörer började sin karriär med skräckfilmer. Du har ungefär samma aspekter som andra genreer har, m e n du är gravt beroende av att kunna fånga stämningar samt en fungerande helhet. En intensivkurs i visuell dramatisering om du så vill...

 

7. Du gör film, inte radio. Med detta menar jag att du m å s t e lära dig att berätta i bilder. Filma några korta "stumfilmer", lek med bilderna och tänk på ljudsättningen. Slå upp ordet Abstraktion på wikipedia - lista ut olika sätt att applicera termen i ditt bildberättande, lista ut så många varianter du kan. (Eyescan, skärpa, symbolik, rörelse, läsning och så vidare...) Ta en titt här,

 

Det här blev fasligt långt för att vara mig, jag har alldeles för många funderingar om detta ämne. Som avslutning vill jag definiera en filmregissörs uppgift - du ska koordinera samtliga människor på din arbetsplats, teamet, övriga funktioner, rollbesättningen samt andra.

Du skall kunna säga till varje individ vad du vill ha, du ska kunna diskutera detta på ett förnuftigt sätt, och om du ska kunna sköta ditt jobb bra bör du veta mer än personen som utför uppgiften utan att för den skull "glänsa" vilket vore självdestruktivt. (ointelligent)

 

Detta är mitt ödmjuka sätt att bli lite bättre varje dag på mina uppgifter.

Om du tyckte att det var värt något och har frågor så är du mer än välkommen att skicka mig ett PM med dina funderingar.

 

/Cerberus

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i hjärtat av bagdad och därför så får jag inte gå ut för att många vet att vi är från Svärige och det är ett stort problem, så många kidnappas p.g.a det. Men det får mig inte att glömma att jag vill bli en regissör i framtiden, så jag gör alla filmerna hemma och jag har inga skådisar så i bland brukar jag spela två roller och det hjälper mig mycket.

 

Oj oj, riktigt beundransvärt! Kan dock bli lite krångligt med olika kameravinklar, kamera som rör sig om du är själv. Men det kanske inte är något du bryr dig om. Keep up the good work! Skulle va grymt coolt att se lite filmer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...