Jump to content

Recommended Posts

Posted

Inte alls särskilt påläst i filmteknik då jag aldrig haft intresse för det. Men när man väl börjat på ett seriöst filmprojekt börjar man fatta intresse för tekniken. Jag vill inte ha

en look som är alltför typisk för svensk film idag, men jag antar att det är det billigaste alternativet. Jag vill ha en mer filmisk och estetiskt tilltalande look, och efter lite efterforskningar antar jag att det är 35mm jag snackar om, men det är väl för dyrt för en amatör, även om man skulle få någon sorts sponsring? Det är väl det man använde mest innan den digitala tekniken slog igenom...?

Som sagt, väldigt lite kunskap inom området, dock redo att lära mig.

Posted

Varför inte testa 16mm? Kanske t.o.m super16mm? Är (var?) vanligt för filmer med lite lägre budget samt mycket naturfilm. Det ger en mycket, mycket fin kontrast och färgrymd.

35mm är väldigt dyrt men lyfter verkligen hela filmen.

Mycket av den "svenska looken" idag har dels med ljusättningen att göra och dels att Sven Nyqvist är död :p, men naturligtvis också mycket på att många filmer vad jag vet av ekonomiska skäl görs på video (vad jag vet, då jag mycket sällan ser svensk nyfilm).

http://www.arri.com/prod/cam/416/416.html kolla här och klicka på "the power of 16 videoclip"

Kolla här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=14078

Posted

Om du planerar att visa filmen offetligt på biograf kan 35mm vara ett allternativ, men om du gör en film som inte skall visas offetligt är 16mm att föredra då detta är betydligt billigare. Då du inte har någon tidigare erfarenhet av filmteknink är det kanske även dumt att lägga mycket pengar i en film som man inte vet om den blir till något i slutändan. Mitt förslag är att börja med ett mindre format, 16 eller 8mm, för att sedan gå över till de proffisionella formaten.

Posted

16 m fungerar utmärkt på bioduk.

s8mm filmat på vision500 film är fan inte fel heller ;) Men den har ju en viss speciell look iof men för rätt syfte är det gudafint det med . Men funkar i rätt syfte (Anvädes mycet i "Alice och jag" b.l.a) på duk (man får beskära och fippla lite i datorn efter scaning dock)

Och som nämdes ovan är 8mm utmärkt att öva på.

Posted

Rätta mig om jag har fel, vilket är ganska troligt. Att öva på 8mm film borde ju inte vara bättre än en video kamera med en 1/3 " bildsensor. I tum 25,4 mm delat på 3 = 8.46666 mm.

Posted

Du kan alltid filma med super16 och printa ut det på 35mm kopia efter DI.

Se räkneexempel för 16mm här:

http://forum.voodoofilm.org/showpost.php?p=115761&postcount=51

Det skulle kunna gå att filma för 300 kr/min råmaterial (exkl moms). Sedan måste du hyra kamera också. Du kan hyra hos Filmcentrum sthlm för 400 kr/helg (gammal, ej super16). Bättre super16 kameror hos uthyrningfirmor kostar minst 5000 kr/dag (inkl linser).

För 35 mm räkna med runt 4ggr högre minutkostnad. Kamerapaket kostar 10000 kr och uppåt per dag.

Posted
Rätta mig om jag har fel, vilket är ganska troligt. Att öva på 8mm film borde ju inte vara bättre än en video kamera med en 1/3 " bildsensor. I tum 25,4 mm delat på 3 = 8.46666 mm.

8mm och 1/3" är väl hyfsat jämförbart i "sensorstorlek"....8 mm har dock bättre upplösning enligt denna sida:

http://www.film.project-consultant.net/html/film_contra_digicam.html

samt alla andra fördelar som film har. Pris är som vanligt till videons fördel.

Posted

Oj då, det blev dyrt. Kommer ihåg nu att jag läst om dessa kostnader för längesen men jag måste tydligen ha förträngt de. Jag vet att den nya svenska vågen brukar filma på DV och blåsa upp det till 35mm men det får ändå inte de proportioner jag eftersträvar, det blir ändå en dokumentär look på det hela.

Posted
Att öva på 8mm film borde ju inte vara bättre än en video kamera med en 1/3 " bildsensor. I tum 25,4 mm delat på 3 = 8.46666 mm.

Det borde vara bättre på att ge övning med att "filma med film", bättre på att ge en speciell look, bättre på att ge en känsla av hur det är att filma med en filmkamera, andra färger än en videokamera, osv.

Men visst, det kommer inte att se ut som 35mm film, och förmodligen inte se bra ut på bio (om det är en bioproduktion), men det kommer att bli mycket billigare än att filma med 35mm film. ;)