Jump to content

Sony XDCAM PMW EX1

yooonis

Recommended Posts

Hej!

Den nya XDCAM kameran från sony släpps snart, http://www.dvuser.co.uk/content.php?CID=171 den verkar häftig.

Skriv gärna lite åsikter och info om denna kamera. Är den bättre/sämre än Panasonic HVX 200?

Har själv precis läst lite om kameran. Ehm. Den har long gop mpeg2 codec, är inte det samma skit som hdv kameror har? Sonys hvx 200 har väl inte det? Betyder det att den har sämre bild än hvx 200?

Ha det!

//Yonis

Den filmar på XDCAM ED, har variabel framrate och den filmar i GOP om du inte filmar i studiomiljö via SDI (då inga sonykameror har GOP problemet längre)

Att jämföra bildkvalite med HVX är nog ingen ide, den lär inte vara sämre rent bildmässigt men kan ev vara värt att jämföra med ex hur den är vid slow-motion då den på fält filmar i GOP.

Den har dock en sjuk fördel då den har ett öppet format på minneskorten och inte är låst till ett eget format som Panasonics P2.

Den filmar på XDCAM ED, har variabel framrate och den filmar i GOP om du inte filmar i studiomiljö via SDI (då inga sonykameror har GOP problemet längre)

Att jämföra bildkvalite med HVX är nog ingen ide, den lär inte vara sämre rent bildmässigt men kan ev vara värt att jämföra med ex hur den är vid slow-motion då den på fält filmar i GOP.

Den har dock en sjuk fördel då den har ett öppet format på minneskorten och inte är låst till ett eget format som Panasonics P2.

Mmm, det är ju ett stort plus då går ju priserna ner!

• 3 months later...

Det känns ju lite lovande.

Jag var igår och pratade med en kille som jobbar med att hyra ut filmutrustning och frågade vad han tyckte om den nya EX1. Han sa att han inte alls gillade den p.g.a. long GOP-formatet som körs och att man borde köra med Panasonics HVX istället och filma med P2. Jag blev lite förvånad att han var så emot EX1 eftersom jag hört så mycket bra om den. Han syftade mycket på att HVX kör 100mbps och 4:2:2 och att EX1 bara kör i 35mbps och 4:2:0.

Att EX1 bara kör i 4:2:0 medan HVX kör i 4:2:2 är ju tråkigt för det blir finare färger i HVX, men när det kommer till bitraten så är jag delad. Visst är det bra att ha så hög som möjligt och det är lite tråkigt med long GOP, fast när jag suttit och läst så är det flera som tycker att det t.o.m. är bra. Det går smidigare o redigera, kräver betydligt mindre lagring, När man måste köpa ett 16gig minne för att få plats med 16 minuter istället för 50 minuter känns det lite jobbigt.

Och sen hittade jag dessa sidor: http://www.pairofhands.net/Ex1%20vs%20HVX%20Shootout.html och http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ja&u=www.genkosha.co.jp/vs/sp/200712/ Efter att dett de testerna så är jag rätt övertygad. Trots att HVX ser bättre ut på pappret är EX1 en mycket bättre kamera. På de punkter HVX skulle varit bättre ser du ingen skillnad knappt, medan EX1 skiner mycket starkare i resten av sakerna. Det blir trots allt en EX1.

Den ser onekligen lovande ut... men jag har inte testat ett enda program som redigerar long-gop material bättre/enklare/snabbare än I-frameonly (ex DVC PRO HD). Riktigt segt blir det så fort man ska compa lite i AE/Fusion eller liknande. (Om man inte konverterar till ngn intermediate codec).

Men visst, baserat på dumparna ser den riktigt lovande ut.

/Max

Vet inte.... :) - i alla fall inte utan att ha provat. Nu ska ju iofs Cineform klara den så vitt jag vet, men du har ju haft dina beskärda problem med Cineform... nu slipper man iofs "capture" trubblet eftersom filerna redan är filer. Å andra sidan klarar Aspect HD bara 1440 x 1080. Annars måste man upp på Prospect som är dyrare.

Men det är svårt, det är som du säger, man har läst MYCKET gott om kameran.

PM on the way...

Edit: Svårt att avgöra på stillbilder... men visst ser EX1 märkbart skarpare ut (kan ju vara focus också). Men Pana pixelshiftar ju en massa

hit och dit - men jag undrar fortfarande om den "fuskar" med SDI:n.

/Max

EX1 kommer säkerligen vara utmärkt som filmkamera.

Men jag måste bara säga att borde inte färgåtergivning stå högre upp än skärpa? Jag kan inte uttala mig om HVX utan att ha använt den, men EX1 använder 4:2:0 medan HVX har 4:2:2. Borde då inte HVX vara med i toppen bland 50k kamerorna?

Därför? (Inget negativt alls, är intresserad av vad du tycker är kass och varför.)

/Max

Kass skärpa, kassa färger, kass lcd-skärm, klumpig, kass med mxf-filer eller vaffan dom nu heter som man måste ha nåt speciellt program för att konvertera(kanske funkar i PPro och FCP nu men då jag använde den så gick det inte) om man jämför bilderna på dom olika kamerorna här i tråden så ser man vad kass den e. På pappret ser den bra ut men min erfarenhet av den är kass, men sen e jag inte professionell fotograf heller men jag kör hellre med xl h1an eller till och med xl2:an än hvx:en. Men som sagt det är bara min personliga åsikt som amatörfotograf och det kan ha berott på att jag va kass med med och inte kunde hantera den, men då vinner ändå xl h1:an i smidighet för amatörer. Ex1:an kan jag itne uttala mej om hur smidig elelr bra den är men den lär va bättre än hvx:en trots 4:2:0

Alla dessa inlägg på att EX1 är kass eller dålig visar bara på att ingen av er någonsin sett eller använt Videokameran. Jag är Videofotograf sedan 11år tillbaka och EX1 är en av de mest användbara kameror jag någonsin haft. Om man bara bemödar sig att lära sig använda alla funktioner kan man få ut precis allt. Om vi talar om skärpa så slår den det mesta, så sluta snacka skit om den kameran jämför gärna men utala er bara om ni själva använder den.

Ja det varierar väääldigt i om den är bra eller inte. Det roliga är att det nästan alltid är ett hata/älska-läge. Kommer filma med EX1 på våran nästa film, så det blir väldigt spännande o se vad den går för. Den har i alla fall impat väldigt mycket på mig!:)

Alla dessa inlägg på att EX1 är kass eller dålig visar bara på att ingen av er någonsin sett eller använt Videokameran. Jag är Videofotograf sedan 11år tillbaka och EX1 är en av de mest användbara kameror jag någonsin haft. Om man bara bemödar sig att lära sig använda alla funktioner kan man få ut precis allt. Om vi talar om skärpa så slår den det mesta, så sluta snacka skit om den kameran jämför gärna men utala er bara om ni själva använder den.

Om du syftar på mej så är det inte EX1:an jag snackar illa om utan HVX:en

Och jag snackade egentligen inte heller illa om den... Tycker ser synnerligen intressant ut, men för mig är det MYCKET viktigt att den inte sopar sönder SDI-signalen med 4:2:2 > 4:2:0 > 4:2:2 konvertering som de stora XDCAM HD kamerorna gör.

Sen är det förvisso en svaghet att den inte kan filma ALLS i SD (för så är det väl)?!?

/Max

Way to go Mr. insn'o'ad! Jag ser da ingen som snackat skit om den, jag har dock sett kommentarer som snackar skit om HVX.

Hur bra ar da Sonyn pa compositing om man inte kor HD-SDI? Jag hoppas du testat for annars maste du vara tyst (right?).

Angaende 4:2:0 eller 4:2:2 sa kan det anda vara sa att en 4:2:0-kamera har battre "perceived color."

De tester jag sett pa Sonyn ar bra som "stillbilder" (jamfort med HVX) men jag har inte sett nagra videos som jag kan jamfora kameror med.

• 3 weeks later...
för mig är det MYCKET viktigt att den inte sopar sönder SDI-signalen med 4:2:2 > 4:2:0 > 4:2:2 konvertering som de stora XDCAM HD kamerorna gör.

vad gör de "stora" XDCAM HD kamerorna med HD-SDI signalen menar du ?

förklara, känner inte till, vet du vilka kameror som har en "ren" hd-sdi signal ut isåfall ?

några konsumentkameror alls ?