Gå till innehåll

Synopsis: Harald


jazze

Recommended Posts

En kortfilm som vi har valt att kalla "Harald" tills vidare.

 

Harald är en före detta schackmästare, han lever ett ensamt liv, utan vänner eller familj. Det enda han lever för är minnena från sin tid som schackspelare. En dag får han ett maskinskrivet brev på posten som innehöll schackkoordinaterna för att flytta en bonde, dvs. B2-B4.

Det hela mynnar ut i en djup diskussion och ett jämt parti schack som blir Haralds enda egentliga nöje i livet.

Han märker också stora likheter mellan deras åsikter vilket han skildrar i sin dagbok.

Det hela visar sig att han är dement och har skickat brev till sig själv och diskuterar med sig själv.

Han vaknar upp dagen efter och fortsätter skicka breven, eftersom han då har glömt att han skickade till sig själv

 

Detta är en väldigt snabbt ihopskriven synopsis och vi håller på att sammanställa manuset och sånt, vi ville bara veta vad ni tyckte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte det lät som en väldigt bra ide! Jag får nästan känslan av att hela filmen ska vara så tragisk som möjlig (svart vit film för att framhäva tristhet, samt att shackbrädet redan är i de färgerna?)

 

Ja, tragik har varit vad vi har sökt, kul att du tyckte om idén!

Länk till kommentar
Share on other sites

Memento var ju lyckad, så varför inte.

Är filmen bunden till rummet i ett demensboende, eller har ni

tänkt er irrfärder till brevlådan, kvartersbutiken, bussturer etc.?

Är han så dement att han skickar brev till sig själv, hur djupa

diskussioner tror ni då han kan ha?

Fortsätter han kanske med ett brev som alltid blir liggandes...

Ta reda på mycket om skjukdomen & skildra en varm & humoristisk film

med respekt för personen så blir detta bra.

 

MVH / Jonsson

Extraknäcka på ett gruppboende för dementa så får ni många uppslag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kommer bli en och annan tur till brevlådan men främst i hans lägenhet på demensboendet.

Han har ju fortfarande sina åsikter i styr bara det att han har riktigt dåligt närtidsminne.

Vi har en del smågrejer som liknar brevet som blir liggandes. Han öppnar t.ex. ett brev han inte ens har skickat än etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite Lite inspirerat av Tordyveln flyger i skymningen? (radioteater som jag hörde när jag var liten) Men jag tror att det kan blir bra, men just nu känns det lite platt..? Vad kommer att hända förutom att de spelar schack? En historia måste väl utveckla sig av spelet?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...