Jump to content

Panasonic AG-HVX200 32.500:-!

neolit

Recommended Posts

Beställde själv dvx100be därifrån för ett år sedan. Den kostade 18500 på sidan, men slutsumman hamnade på 24 000 :- (varav 995:- frakt)

Men det blev, hur som helst, billigare än i Sverige? Det ligger runt trettio just nu den kamera som du köpt.

Var betalar man den 25%:tliga skatten, i Sverige eller i det land som man importerar kameran ifrån?

Njoa, men det finns en faktor till i bilden.. garanti.. varit inne ett längre tag på att kitta just hvx:en och kikat med spända ögon på global.. Risken finns faktiskt att du först får betala ca 10-15% skatt för landet där den säljs, sen skatt och tull till sverige + frakt..

Dock finns det ju en ny Sony som är några steg proffsigare än denna fast till bättre pris (reletivt sett)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6751006

Det är en fiin manick det där ;)

Beställer man från USA betalar min inget skatt i USA (alltså man betalar det pris + frakt som står), men när paketet kommer till Sverige så tullas det och då lägs det på tullavgifter samt Svenska moms (25%) som man betalar till tullverket (eller till den transportör som leverera varan, som i sin tur betalar tullverket). Har du firma så kan du alltså dra av den moms som lägs på i Sverige.

Men som Chris@SFP skriver så kan det bli "problem" med garanti om fabrikören inte har en generalagent i Sverige, för då borde de kunna (måste, i min mening) ta emot vid fel på varan.

A, det var synd. Men, om man befinner sig i USA, kan man då köpa varan där och säga till tullen att man har haft den med sig från Sverige. Nu är vi på illegal väg men, vad gör man när man så gärna vill ha godiset. :)

Om du köper en vara utomlands och packar upp den, använder den och sedan tar med den så finns det ju inget sätt som kan bevisa att du försöker smuggla in den i landet. Jag har för mig att det även finns en gräns för hur länge du ska ha använt varan innan den här helt fri från att ta in, men packar du den i orginallådan och har den inslagen i plast så kan det nog vara svårt att få in den utan att någon skulle opponera sig.

edit:

25% moms på 32500 blir 8125 någonting (+ tull)... det är det ju nästan värt att åka dit och hämta kameran för.

edit:

25% moms på 32500 blir 8125 någonting (+ tull)... det är det ju nästan värt att åka dit och hämta kameran för.

Vad är det för land som den sidan säljer varor ifrån? USA... vet inte om det stod på hemsidan.

Någon som vet?

Vad är det för land som den sidan säljer varor ifrån? USA... vet inte om det stod på hemsidan.

Någon som vet?

Jag har inget aning... det var du som startade tråden... Jag kanske drog förutfattade meningar om vart ifrån det säljs. Jag trodde att det var från USA, om inte så kan det vara VAT man får betala i det land som kan köper vara från (om de har det, det har inte USA). Om du köper varor (oftas för en vis summa) när du är i ett annat land så kan man oftas dra av den VAT när man ska åka ur landet (så länge varan är för privat bruk), men då ska tull och moms betalas när du anländer Sverige. Beställer du från ett land med VAT så får du oftas (som jag förstått det, rätta min om jag har fel) betala både VAT och svensk moms+tull.

Jag har inget aning... det var du som startade tråden... Jag kanske drog förutfattade meningar om vart ifrån det säljs. Jag trodde att det var från USA, om inte så kan det vara VAT man får betala i det land som kan köper vara från (om de har det, det har inte USA). Om du köper varor (oftas för en vis summa) när du är i ett annat land så kan man oftas dra av den VAT när man ska åka ur landet (så länge varan är för privat bruk), men då ska tull och moms betalas när du anländer Sverige. Beställer du från ett land med VAT så får du oftas (som jag förstått det, rätta min om jag har fel) betala både VAT och svensk moms+tull.

Well, trådskaparen är inte alltid den som vet bäst, kanske därför startar hon/han tråden. Hur som helst, det är nog bra idé att få reda på vad det är för land och kanske "om man råkar resa dit" kunna utnyttja möjligheten och köpa en och annan pryl som i Sverige kostar avskräckande dyrt.

Hur som helst, det är nog bra idé att få reda på vad det är för land och kanske "om man råkar resa dit" kunna utnyttja möjligheten och köpa en och annan pryl som i Sverige kostar avskräckande dyrt.

Japp... det är väldigt bra att ta reda på lite saker innan man far i väg för att handla. JAg hade inte kollat upp så mycket om mickar innan jag drog till Australien, men jag viste att de hade lägre moms så jag skulle kanske kunna hittar en sjysst mick där, när jag ändå bar där för annat. Sagt och gjort trillade jag in i en foto/video butik och pratade lite strunt och där uppenbarade sig en Australisk tillverkad mick som heter Röde. Jag hade aldrig hört talas om den (hmmm... precis, gör lite research PUCKO!), den hade väldigt fina egenskaper och lät som en mick i min smak. Jag köpte den och glad ihågen kommer jag hem till Sverige men en exklusiv mic... trodde jag.. och priset... ja, det var självklart lite dyrare i Australien för att jag inte kunde dra av deras VAT när jag är företagare!

well... micken är fin och gör sitt jobb, så man får väll vara lite glad. :)

Ja, det stämmer.

Jag för något år sedan var i Tyskland på besök, fick jag syn på en sådan där stativ av trä som kostade runt tusen- lappen. Jag tyckte väl att den kanske inte var så värst bra. Väl tillbaka till Sverige fick jag reda på att de ligger mellan 2500- 4000. Hade jag vetat det på plats, hade jag ju snabbt som blixten köpt den.

Men, men... så kan det bli.

Kan bara säga: fortsätt spara, om du har en sådan tajt budget så kanske det inte är läge för en HVX? Eller att du bör kanske vänta en månad ytterligar och jobba in de 4-5 tusen som skiljer köpet i Sverige mm. Och om kameran fuckar sig så kan du ränkna med problem att få den lagad.

Lycka till!