Gå till innehåll

Feedback: Nya regler för kolla mitt manus.


jonkanon

Recommended Posts

SENASTE FÖRSLAGET Regelförslag 2 : http://forum.voodoofilm.org/showpost.php?p=126350&postcount=20

 

-------------------------------------------------------

Det är dags att baka om reglerna för kolla mitt manus. Vi har nu provat att ha det som det är nu men det kan bli bättre. I detta inlägg tänkte jag skriva de nya reglerna och allteftersom feedback kommer så ändrar vi dem och ser vad ni säger.

 

Att få bort förmoderering är ett mål. Dock så kom den till för att det vart kaos i upplagda arbeten. Så det gäller att göra det lite genomtänkt i alla fall :)

 

Att få en tråd per story oavsett antal versioner är också ett mål. Men hur vill ni att de ska läggas, i senaste inlägget? Då kan det bli jobbigt att hitta dem efter ett tag. Eller ska alla läggas i första inlägget. Eller ska man lägga länkar i första inlägget till de inläggen som där nya versionerna finns? Och hur beskriver man detta lätt.

 

Utkast och manus anser jag är en bra indelning. För ett manus vet man vad det är och resten kan vara vad fanken som helst. För börja man bryta ner det kan man komma hur långt som helst. Så vad anser ni om namngivning av dokument. Spelar det roll?

 

Att skriva många regler är enkelt. Att skriva få som gör nytta och fungerar är lite bökigare. Men manusfolk tenderar att slänga sig med citat så -"Keep it simple"

 

Vid sidan av att låta manusforumet fungera utan moderation, kan man säga så?, så kommer också avsteg från reglerna att resultera i straffpoäng direkt. Så att reglerna faktiskt följs är av största vikt. Så se till att hjälpa till och utforma reglerna så att de är lätta och möjliga att följa. Men också håller en viss ordning som gör det lätt för de som läser era alster.

 

Förslag till nya regler för 'Kolla mitt manus!'

 

För att lägga upp ett manus/manusprojekt så gör du följande. Skapa ett nytt ämne och bifoga en fil med ditt arbete.

 

En story per ämne. Senare versioner lägger du i senare inlägg så kommer allt i kronologisk ordning.

 

Länka till de inlägg med nya versioner. Annars kan de lätt försvinna i mängden av feedback du får. Och är det rörigt är det färre som orkar bry sig om att läsa det så det ligger i ditt eget intresse att sälja in projektet till dina medforumister på ett presentabelt sätt.

 

Kalla det vad du vill (synopis, treatment, TV-pjäs) men kalla det inte manus om det inte är det. Ett manus ska vara korrekt formaterat, utan regianvisningar, sidnumrerat och i pdf (pdf garanterar att den korrekta formateringen fortsätter vara korrekt). Scennumrering är inte vackert, men praktiskt i syfte att lätt kunna peka på vilken scen feedbacken gäller, så det är valfritt.

 

Alternativt kan man tillåta regianvisningar om det tydligt står en liten varning om det så det går att undvika för de som önskar det.

 

Nu är det lätt att följa reglerna, vid misslyckande att göra så delas straffpoäng ut men möjlighet ges att rätta till felaktigheter. Vid upprepade regelbrott delas fler straffpoäng ut så se till att få det rätt när chansen ges.

 

Ni som läser manus

När någon kallar något ett manus som inte är manus så rapportera det gärna, det gynnar den allmäna kvaliteten. Använd funktionen med betygsättning och gör det lättare för andra att se var sin tid är värd att lägga.

 

Allmänt

Ett manus måste inte vara bra, bara väl presenterat. En komplett historia med början, mitt och ett slut (fast inte nödvändigtvis i den ordningen). Rätt formaterat och upplagt i pdf. Arbeten kan vara små idéer till nästan färdiga manus med mycket hög kvalitet, det är bara inte manus och ska därför heller inte kallas det.

------------------------------------------------

 

SENASTE FÖRSLAGET Regelförslag 2 : http://forum.voodoofilm.org/showpost.php?p=126350&postcount=20

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra med strävan att få bort "moderationen".

 

När det gäller var versionerna ska ligga så tror jag mer på första inlägget. Detta för att jag inte vill bläddra genom några sidor med möjliga spoilers för att hitta senaste versionen.

 

När det gäller indelningen så har jag rent spontant saknat ett steg mellan manus och utkast: manusutdrag (eller liknande namn). Alltså där dokumentet följer alla regler för ett manus men inte innehåller manuset i sin helhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst vore det skönt med moderering av inlägg där rubriken säger att det är ett synopsis, men sen visar det sig att det bara beskriver första akten? Och vore det inte suveränt om felformaterade och felstavade manus kom med en varning? Eller varför inte låta moderatorerna helt sonika ta bort alla dåliga manus?

 

Men jag tycker det är viktigare att vi har en levande diskussion här på forumet, där alla känner sig välkomna.

 

Jag har aldrig tyckt att mängden manus som läggs upp här har varit särskilt ohanterlig. Därför tror jag på att ha färre regler än nu. Man behöver ju inte ha en massa byråkrati i onödan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att få en tråd per story oavsett antal versioner är också ett mål. Men hur vill ni att de ska läggas, i senaste inlägget? Då kan det bli jobbigt att hitta dem efter ett tag. Eller ska alla läggas i första inlägget. Eller ska man lägga länkar i första inlägget till de inläggen som där nya versionerna finns? Och hur beskriver man detta lätt.

 

Visst kan man lägga upp alla versioner i det första inlägget, förutsatt att kronologin blir tydlig. Annars kan man i det första inlägget skriva typ "Ny version - se inlägg 41" (inläggen numreras ju). Då blir allt kronologiskt också i tråden, kommentarerna flödar logiskt.

 

Men en hänvisning till nya versioner bör ligga i första inlägget - eller att man har samtliga versioner där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att lägga till en länk är svårare än att inte göra det ;) Med tanke på hur många som inte kunde länka till en annan tråd så anar jag att folk låter bli. Människor är som vatten, det spelar ingen roll vilka fina vägar/diken man gräver. Är det mer naturligt/lättare så tar vatten en annan väg än vad som avsågs.

 

Det finns även mer saker som spelar roll så som sagt är allt fortfarande öppet för diskussion.

 

Nu ska jag sova, ska la upp 7 imorrnbitti :(

Länk till kommentar
Share on other sites

En story per ämne. Senare versioner lägger du i senare inlägg så kommer allt i kronologisk ordning.

Med risk för att vara lite jobbig: Blir det inte lite bökigt för en ny läsare av en tråd/ett manus att behöva leta sig ner i inläggen för att hitta senaste versionen? Och dessutom då med risk för att råka läsa spoilers på vägen?

 

Man kan så klart editera första inlägget med en länk till det nya inlägget med den nya versionen men det känns struligare än att bara editera första inlägget med nya versionen och sedan skriva ett vanligt inlägg där man säger att det nu finns en ny version i första inlägget (för att bibehålla kronologin).

 

Kalla det vad du vill (synopis, treatment, TV-pjäs) men kalla det inte manus om det inte är det.

Så "manusutdrag" är okej om det är ett, öh, utdrag ur ett manus?

Länk till kommentar
Share on other sites

Manusutdrag blir ju utrdrag ur manus. Och då krävs väl pdf och rätt formatering även där. :)

 

Det finns begränsningar på hur många bilagor man kan bifoga ett inlägg, så det skulle snabbt bli ohållbart att låta alla bilagor ligga i första inlägget.

 

Men precis som du nämner så är det ju författaren som får fixa länkar direkt till inläggen i fråga. Då kommer ju inläggen med filen i en popup utan andra inlägg med eventuella spoilers.

 

Exempel

http://forum.voodoofilm.org/showpost.php?p=125618&postcount=14

 

Jobbet och friheten ligger nu på den som lägger upp sitt arbete. Förmodereringen kom till för att det blev kaos och rent ut sagt så postades det mycket av mycket inte så himla intressant kvalitet. Tyvärr så tenderade också en del bra att drunkna i mängden.

 

Nu är det dags att försöka hitta ett mellanting, där jobbet ligger på användaren som då dessutom slipper vänta på en moderator som måste dubbelkolla innan. Boll roll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menar inte att man i första inlägget länkar till nya versioner senare i tråden, utan att man rätt och slätt informerar, typ "ny version - inlägg 32", och sedan får folk scrolla sig dit. Det är väl inte så svårt? Och den senaste versionen kan man ha med fet stil. Ungefär:

 

Pelles Nya Byxor. Utdrag. 1 sid.

Pelles Nya Byxor. Utdrag. 3 sid - inlägg 12

Pelles Nya Byxor. Manus. 25 sid - inlägg 23

Länk till kommentar
Share on other sites

Manusutdrag blir ju utrdrag ur manus. Och då krävs väl pdf och rätt formatering även där. :)

Givetvis. Ett manusutdrag ser ut som ett manus, går som ett manus och låter som ett manus det är bara det att det inte är ett komplett manus. Tycker således att det förtjänar en lite mer precis benämning än dagens utkast.

 

Det finns begränsningar på hur många bilagor man kan bifoga ett inlägg, så det skulle snabbt bli ohållbart att låta alla bilagor ligga i första inlägget.

Ah, visste inte det. Nå, då är väl länkar -- faktiska sådana som ger en spoiler-fri popup -- bästa sättet.

 

Nu är det dags att försöka hitta ett mellanting, där jobbet ligger på användaren som då dessutom slipper vänta på en moderator som måste dubbelkolla innan. Boll roll.

Låt oss hoppas att uppläggarna sköter sig, för att slippa moderering känns som en av de viktigaste fördelarna. (Okej, jag kanske är lite partisk åt det just nu eftersom jag efter tre dagar fortfarande väntar på att få se min nya version komma upp.).

 

Finns det någon uppskattning om när de nya reglerna ska träda i kraft?

Länk till kommentar
Share on other sites

När vi kommit överens om bra första utkast på regler får vi väl sjösätta dem. Jag tror att första versionen har en klausul som tillåter att nya regler tillkommer och gamla justeras och tas bort i ett snabbare tempo, än vad voodoofilms regler som man godkänner vid registrering säger. Men inga sjövilda ändringar.

 

Jag tolkar att man borde ha ett minsta möjliga nivå på inläggen, där en viss standard bör upprätthållas. Sen kan man skriva så som Simon W föreslår.

 

Att sen göra ett inlägg fet stil eller lägga länk är väl något som höjer nivån på det hela men alla ska inte tvingas till det. Jag misstänker att bättre struktur i inläggen också gör det mer inbjudande :)

 

Jag ska fila på ett ordentligt utkast och dubbelkolla det med pace så det inte innehåller rena tokerier. Sen lägger jag upp det här och ni får säga vad ni tycker. Och innan septembers utgång borde det väl kunna vara en verklighet, med reservation för trög process :) Inget löfte, bara ett önskemål från min sida!

 

/Jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Nytt regelförslag!

 

------------------------------------------------------------------

 

NI SOM SKA LÄGGA UPP MATERIAL I "KOLLA MITT MANUS".

 

När du ska lägga upp ditt manus/"word in progress " ska du tänka på följande.

 

Skapa ett nytt ämne och bifoga filen du vill att andra ska läsa.

 

REGEL: En story per ämne, dvs dina efterföljande versioner ska vara i samma ämne som du först startade. Skapa ett nytt inlägg senare i tråden och bifoga filen för nästa version. Var konsekvent i versionerna så du följer din egen standard.

 

Du kan kan kalla ditt arbete vad du vill. (Synposis, Treatment, Utkast, Pjäs, Arbete… osv.) Men...

 

REGEL: Men kallar du det manus måste det vara ett manus!!!

Ett manus ska vara korrekt formaterat, utan regianvisningar, sidnumrerat och upplagt som pdf (pdf garanterar att den korrekta formateringen fortsätter vara korrekt). Scennumrering är inte vackert, men praktiskt i syfte att lätt kunna peka på vilken scen feedbacken gäller, så det är valfritt.

 

TIPS: Du kan länka till inlägget i fråga från första inlägget så är det lättare för läsarna att hitta den nya versionen. Antingen skriver du vilket nummer inlägget har, strå uppe till höger i inlägget. Eller om du klickar inläggsnummret så öppnas inlägget upp i ett nytt fönster. Kopiera koden och lägg länken i första inlägget, då kommer läsaren direkt till nya inlägget i eget fönster och det finns ingen risk att läsaren ser en massa spoilers på vägen till inlägget.

 

Ju bättre du presenterar ditt arbete och desto lättare det är för läsaren, desto större är chansen att locka till sig fler läsare. Hur många sidor är det? t.ex.

 

Mer än så var det inte :)

 

 

 

NI SOM SKA LÄSA MATERIAL SOM ÄR UPPLAGT I "KOLLA MITT MANUS".

 

Använd betygsfunktionen som ger en fingervisning till andra läsare.

 

När någon kallar något ett manus som inte är manus så rapportera det gärna, det gynnar den allmäna kvaliteten. Använd funktionen med betygsättning och gör det lättare för andra att se var sin tid är värd att lägga.

 

ALLMÄNT.

Ett manus måste inte vara bra, bara väl presenterat. En komplett historia med början, mitt och ett slut (fast inte nödvändigtvis i den ordningen). Rätt formaterat och upplagt i pdf. Arbeten kan vara små idéer till nästan färdiga manus med mycket hög kvalitet, det är bara inte manus och ska därför heller inte kallas det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker dessa regler låter sunda. Och som sagt - om man märker att det blir knas kan ni ju alltid göra tillägg eller ändringar.

 

 

REGEL: Ett ämne per story, dvs dina efterföljande versioner ska vara i samma ämne som du först startade.

 

Du menar alltså att man har en story per tråd?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, båda varianter betyder väl samma sak?

;)

Nä, jämför "flera trådar per story" och "flera storysar per tråd". Inte för att jag tror att någon skulle få för sig att posta helt olika manus i en och samma tråd, men men...

 

/Jakob - viktigpetter med glimten i ögat

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...