Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har tänkt på en sak. Sånt där äckligt slem som man vaknar upp med i ögonen efter en god natts sömn; vad fasen är det för nåt? Varför skapas det bara när man sover? Vad fyller det för funktion? Innehåller det nåt nyttigt?

Nån som har en aning?

Postad

varje gång du blinkar så tvättas ju ögonen. När du sover så blinkar du inte en enda gång. Därför samlas allt smusts där! Jag får likadant, de flesta jag känner får de också. Ingen aning om vad de är, men fick berättat för mig så som jag skrev.

Postad
varje gång du blinkar så tvättas ju ögonen. När du sover så blinkar du inte en enda gång. Därför samlas allt smusts där! Jag får likadant, de flesta jag känner får de också. Ingen aning om vad de är, men fick berättat för mig så som jag skrev.

åfan... där ser man. låter rimligt.

men göööuuuu va äckligt mycket smuts som smalas på bara några timmar. tänk vad mycket klegg typ björnar och andra djur som går i ide måste ha när de vaknar efter månaders sömn... disskästing!

Postad
aldrig hört talas om Sandman?

hmm, mina Marvel-skillz är för begränsade för att riktigt kunna fatta den referensen, även om den säkert var mycket rolig. Skäms lite.

För du menar han som slåss med Spindelmannen, myes?

edit: MOT Spindelmannen gadd däm itt!

Postad
hmm, mina Marvel-skillz är för begränsade för att riktigt kunna fatta den referensen, även om den säkert var mycket rolig. Skäms lite.

För du menar han som slåss med Spindelmannen, myes?

edit: MOT Spindelmannen gadd däm itt!

Nej jag menar Sandman, eller "jon blund" som han heter på svenska. mytologisk figur som häller sand i barnens ögon under natten så de somnar. Mer likt DC comics Sandman än Marvels, som inte har nåt alls med honom att göra.

Postad
det är ju "sömnsanden" som du pillar bort på morgonen. föräldrarna måste ju ha nått att förklara varför det är "sand" i ögat när man vankar. alltså Sandman eller John Blund.

Men hur gör björnarna då?

Postad
Men hur gör björnarna då?

Jag det är en bra fråga...

Jag TROR att det inte är skräpet från natten som man har i ögan på morgonen utan det skräp som har kommit in i ögat under dagen. större föremål (hårstrån) blinkar man oftast ut på en gång men annat (pollen) ränsas ut under natten. MEN jag har inte läst något om detta eller försökt forska om det... detta är ändas mina spekulationer. OM nu det skulle vara så som jag tror så skulle det innebära att det inte är så mycket gägg i ögat hos björnarna när det vaknar.

Postad
Jag det är en bra fråga...

Jag TROR att det inte är skräpet från natten som man har i ögan på morgonen utan det skräp som har kommit in i ögat under dagen. större föremål (hårstrån) blinkar man oftast ut på en gång men annat (pollen) ränsas ut under natten. MEN jag har inte läst något om detta eller försökt forska om det... detta är ändas mina spekulationer. OM nu det skulle vara så som jag tror så skulle det innebära att det inte är så mycket gägg i ögat hos björnarna när det vaknar.

men vadå, om små saker rensas ut under natten så borde ju björnarna ha klägg i ögonen när de vaknar. De blinkar ju inte när de sover. Eller har jag missförstått? Vad är det för skillnad mellan björnarna och människorna liksom?

Postad
men vadå, om små saker rensas ut under natten så borde ju björnarna ha klägg i ögonen när de vaknar. De blinkar ju inte när de sover. Eller har jag missförstått? Vad är det för skillnad mellan björnarna och människorna liksom?

som sagt så är jag lång ifrån säker... men det jag menar är att det klägg som kommer in i ögat under dagen för oss ränsas ut under natten. alltså det som kommer in i ögat den/de sista dagarna för björnen innan den går i ide kommer ränsas ut men det kommer alltså "bara" vara i mängde med vad vi har... typ...

edit:

det är ju inte så att de inte sover under det halvåret som de är vakna ur sitt ide.

Postad

Jag tror attt forskare kommit fram till att det är en skillnad mellan människor och björnar. :D

För oss är det också lätt att peta bort det - med nageln lirkar vi bort det bort det med lätthet ochprecision. Har björnar samma finmotorik, eller är det risk för deras syn varenda vår när de vaknar och vill bli av med ögongrållet? Eller går stackarna alltid omkring de första vakna månaderna med gul sörja i ögona? Eller kommer nån sorts putsarfåglar och knaprar bort det, i en fin symbios? Eller gråter björnarna bort det, i förtvivlan över hur fult och annoying det är med senap i ögat.

Vår kisse har grejs i ögat ibland på morgonen. Det ser ju fan inte bra ut, asså, så det vill vi peta bort. Han blir alltid skitsur när vi fixerar skallen med vänsterhanden och gräver med nageln (med väldigt precisa, finmotoriska rörelser) i hans lilla öga. Stackarn. Men fin blir han!

Postad
Vår kisse har grejs i ögat ibland på morgonen. Det ser ju fan inte bra ut, asså, så det vill vi peta bort. Han blir alltid skitsur när vi fixerar skallen med vänsterhanden och gräver med nageln (med väldigt precisa, finmotoriska rörelser) i hans lilla öga. Stackarn. Men fin blir han!

haha... ursäkta, men om man tittar på din persentationsbild och sedan läser texten så får man väldigt underliga bilder...

nu behöver väll inte björnen (eller katten) krafsa med klona... de kan nog "gnugga" bort det med ramen/tassen om det är irriterande.

Postad
haha... ursäkta, men om man tittar på din persentationsbild och sedan läser texten så får man väldigt underliga bilder...

Hehe. Vår katt är svart/vit dock.

Den där katten vet jag inte vad den varit med om. Ser ut som den just läppjat på en pepparfrukt.

nu behöver väll inte björnen (eller katten) krafsa med klona... de kan nog "gnugga" bort det med ramen/tassen om det är irriterande.

Aaah...

(Ramen?)

Postad

Vilket jäkla jobb John Blund måste ha om han ska kasta skit i alla människors ögon OCH alla djurs ögon. Det är ju nästan mer imponerande än när jultomten delar ut julklappar till alla jordens barn. Han behöver ju i alla fall bara jobba en dag om året.

Aha. "Ramma ner demonstranterna", eller "Ram it down" med Judas Priest. En koppling till björntass, får man förmoda.

Man får förmoda att Judas Priest är lika irriterade som björnarna på allt ögonslem då...

Postad
hahaha... jo så kan man också tolka det... :)

Jag tycker det är en självklar koppling. "Ramma" - kraftfullt knuffa omkull något. "Björntass (som ju är kraftfull)" - ram.

Hur logiskt som helst. :)

Postad

Under en spanskalektion i högstadiet så hittade vi en översättning av grums i ögat. Vem säger egentligen grums i ögat? Och vad är det för typer som skriver in det i ett lexikon?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...