joliam Postad 14 augusti 2007 Postad 14 augusti 2007 Hittade ingen tråd som var lämplig, ingen relativt ny tråd i alla fall. Ektachrome ska ersätta Kodachrome, man kommer kunna framkalla filmen hemma med "E-6" metoden. Man när man ska låta den torka kommer det bli väldigt mycket film att hänga upp. Är det någon som har någon idé på hur man kan hänga all film till att torka? // Jonas 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 14 augusti 2007 Postad 14 augusti 2007 Ektachrome 64t har redan ersatt Kodachrome 40. Att Framkalla färg film hemma är väldigt svårt och tidskrävande, skulle nog inte ens försöka göra det. Framkallar ibland svartvitt film hemma och det är jobbigt. Det tar ungefär 2 timmar att bara blanda ihop kemikalierna och framkalla en film. Annars finns det ryska super 8 tork maskin man kan köpa någonstans för att torka filmen. /Jan 0 Citera
Team_fagott Postad 14 augusti 2007 Postad 14 augusti 2007 Hittade ingen tråd som var lämplig, ingen relativt ny tråd i alla fall. Ektachrome ska ersätta Kodachrome, man kommer kunna framkalla filmen hemma med "E-6" metoden. Man när man ska låta den torka kommer det bli väldigt mycket film att hänga upp. Är det någon som har någon idé på hur man kan hänga all film till att torka? // Jonas Det finns minst 25 bra labb som frakallar E6. Kodachrome försvann för flera år sedan. Det är sjukt lätt att repa filmen när man framkallar själv, repor syns exremt tydligt när 8mm förstoras. Vill du endå prova så kan du ju alltid klippa flmen (15m) i mindre bitar och skarva ihop efteråt, vissa firmor som scanar/framkallar skarvar även ihop film om man vill. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 14 augusti 2007 Postad 14 augusti 2007 Vill du endå prova så kan du ju alltid klippa flmen (15m) i mindre bitar och skarva ihop efteråt, vissa firmor som scanar/framkallar skarvar även ihop film om man vill. Du menar företag som skulle scanna hans film? För skälet till att han skulle klippa det i bitar är ju att han skulle framkalla filmen själv... Så gott som alla som scannar film tar extra betalt för skarvningen, vilket kan vara värt att tänka på. Uppsala Bildteknik tar normalt inte betalt för gamla skarvar som går upp eller film som går av, men skickar man in film som man har klippt i korta bitar och skickar in snuttarna utan att de någonsin har varit skarvade, ja då tar vi också betalt för skarvningen. Det är ju massor med extrajobb som man ordnar med på det här "smidiga" sättet att stympa filmen i småbitar, om filmen går av eller gamla skarvar går upp är det en sak om vi bjuder på skarvningen, men att planera att skicka in korta stumpar är något helt annat tycker jag. Så summa summarum, vill man experimentera med att framkalla filmen själv och klipper i filmen så bör man definitivt kunna skarva ihop stumparna efteråt. 0 Citera
Team_fagott Postad 14 augusti 2007 Postad 14 augusti 2007 Antingen uttryckte jag mig slarvigt eller så läste du slarvigt ;) Som vanligt, så hänvisar jag till senaste nummret av super8today http://www.super8today.com (Näe, jag får inte betalt), där är en artikle om hur man framkallar själv, krångligt , och resultatet blir väl snarare av det exprimentellt/artistiskt/surelistiskt slaget änn bra. 0 Citera
marty_feldman Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Tjena! Nu när ni ändå diskuterar framkallning kan jag passa på att fråga en grej. Om jag ändå vill framkalla en "kodachrome 40"-film trots att den har ersatts, kan jag då göra det? Finns det något lab i världen som fortfarande gör det? Har för mig att någon fågel viskat nåt om USA men jag är inte säker. Har nämligen en gammal film som gick ut 1989 och jag är nyfiken på hur tidens tand skulle påverka resultatet om jag filmade upp den och framkallade den idag. Ha de! 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 framkalla k40 själv, är i princip omöjligt, men dwaynes photo i USA framkallar filmen fortfarande. Förvänta dig bara inte några magiska färger eller någon bild alls i vissa fall. /Jan 0 Citera
marty_feldman Postad 22 augusti 2007 Postad 22 augusti 2007 Jaså? Ingen bild alltså, pga åldern på filmen då alltså? Hmmm... kan va värt att testa ändå. Finns det nån hemsideadress till Dwaynes photo? 0 Citera
Jonsson Postad 26 september 2007 Postad 26 september 2007 marty: 10 år på nacken är ingenting för en kodakrulle. Jag framkallade en kodachrome som legat till sig exponerad 10 år i en byrå, där blev färgerna lidande. Men oexponerat... tuta & kör bara! MVH / Jonsson 0 Citera
marty_feldman Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Ha! Jag har inte varit inne på forumet på ett tag. Såg ditt inlägg först nu Jonsson, Tack för stödet! Känns viktigt att åtminstone ha försökt med K40 även om framkallningen kommer att bli dyr. 0 Citera
nilavs Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Ett allternativ är att du vänder dig till http://www.wittner-kinotechnik.de där kan du köpa framkallningspåsar för K40 S-8 (12.85 EUR), + portot för dessa till Sverige. Framkallningen sker även här hos Dwaynes Photo i USA, porto tillkommer självklart för filmen till USA. Jag har nyttjat dessa påsar vid några tillfällen, du får räkna med en framkallningstid på 1 till 3 månader, detta pga att Dwaynes framkallar först då man har ett antal filmer att prosessa. Fördelen-nackdelen med detta förfarande gentemot att sända själv direkt till Dwaynes kan diskuteras, men då jag beställt annat från Wittners har några av dessa påsar slunkit med. 0 Citera
marty_feldman Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 OK, om jag förstår dig rätt så beställer jag en framkallningspåse och har därmed betalat för framkallningen redan förutom portot till USA. Men vad kostar framkallningen utan framkallningspåse? Det måste ju vara det som är den potentiella för- alternativt nackdelen. Har du framkallat utan framkallningspåse hos Dwaynes? Blir det billigare med påsen är det naturligtvis ett bättre alternativ. Tack för tipset, måste kollas upp! 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Kan det verkligen finnas fördelar med dylika framkallningspåsar? Jag menar... det blir ju ytterligare en mellanhand som ska ha betalt. Påsen borde väl bara göra det hela dyrare? 0 Citera
Dario Postad 5 november 2007 Postad 5 november 2007 Nu när dollarn kostar 6.4 kr så låter det som en bra affär att skicka direkt till Dwaynes och betala 10$ per rulle. 0 Citera
marty_feldman Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Jo ni har nog rätt, Så får det bli. Kent Förresten, vad har du för leveranstid på scanning i dagsläget? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 6 november 2007 Postad 6 november 2007 Medlemmar från Voodoofilm får förtur, så kanske en veckas leveranstid? (beror väl lite på hur helger kommer in i postens leveranstider, osv). Dessutom får medlemmar från Voodoo rabatt, eftersom Ni vill ha de råa "grundscannade" filerna. Ni vill ju själva få full kontroll över färger osv, till skillnad mot familjefilmer som vi bearbetar en extra gång i redigeringsprogram. Så vi sparar lite tid, och då skär vi ner lite på priset också. :) 0 Citera
marty_feldman Postad 7 november 2007 Postad 7 november 2007 Kent: Grymt! Jag har en rulle som är på framkallning hos Andec. Än så länge handlar det mest om att testa lite olika kameror så det är kanske inte aktuellt just precis nu. Jag ska precis börja filma med min "nya" Beaulieu 4008 ZM II i dagarna så jag väntar nog tills jag framkallat lite av det materialet. Men jag undrar hur stor kvalitetsförsämringen blir om jag kollar filmerna en gång i vanlig super8 projektor innan de går till scanning, mest för att avgöra om det är värt att scanna överhuvudtaget. Jag bor i Uppsala så jag kanske kan åka ut med rullarna och lämna till dig direkt och slippa posttrassel, eller? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 7 november 2007 Postad 7 november 2007 Har du en fungerande projektor som inte äter upp film så ska det inte vara någon fara att se på filmerna en gång (så länge det inte är negativa filmer!) Du kan ju försöka öppna projektorn, rengöra och kanske rentav smörja alla delar som rör filmen med något, så att den glider fram lätt? Kan rekommendera XeKOTE II till det. Visst kan du komma ut med rullarna direkt, ring innan eller ta kontakt via email. :) 0 Citera
cheetah1 Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Om man nu, trots att det "inte går", skulle vilja framkalla själv, vad kan man prova med för vätska då? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Om man nu, trots att det "inte går", skulle vilja framkalla själv, vad kan man prova med för vätska då? För framkallning av Kodachrome? Antagligen vätskor som inte går att köpa hursomhelst. Ingen, ingen i världen alltså, har framkallat Kodachrome hemma (som jag vet om). 0 Citera
cheetah1 Postad 29 februari 2008 Postad 29 februari 2008 Oj, är det så illa.. Ja, iallafall, jag skickade iväg min rulle till dwaynes idag, får se hur det blir. Jag köpte en Elmo Super 106 på tradera (jisses vilken kvalitet det är på dessa kameror, dessutom verkar den vara i absolut toppskick), och det satt en rulle K40 i av någon anledning, oexponerad, så jag skjöt den i korridorerna här, bara på test. Ska väl testa lite seriösare sen med en ny rulle. 0 Citera
vilcans Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Jag har köpt två Super 8-kameror vid två olika tillfällen. Båda gångerna har det suttit en K40 i kameran. Det verkar vara standard. :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.