Gå till innehåll

Den Officiella 'Vet ni vilken film jag söker?' - tråden

Recommended Posts

Postad

För flera år sedan såg jag en gammal svensk film, troligen gjord emellan 1945 och 1965, svart/vit. Jag skulle vilja hitta den nu men jag minns inte vad den heter eller handlar om. Det enda jag minns är en replik...

Scenen är ett stort och flådigt gammalt hus. En välklädd man, arg och högljudd, säger bestämt till sin motspelerska/motspelare:

"Nej! Nej! Om det så ska vara mitt sista ord... Nej!"

(dramatiska pauser mellan "nej"-en)

Vet att chansen är liten men råkar någon av er känna till denna?

Postad

Mannen bar svart kostym har jag för mig. Festklädd. Han var normalbyggd och 30-40 år gammal. En proper ung man med andra ord.

Är det så illa, Insaniac? Bara att börja plöja igenom filmer då i sånt fall...

Postad

Hanzon, det blir nog så. Och inte för att verka elak, men din beskrivning stämmer också in på varje manlig huvudrollsinnehavare i svensk film på 30-60-talet.

Kostym, runt 40 år och slickat brunt hår.

Jag vet hur jävligt det är när man riktigt vill ha en film, men kommer bara ihåg en detalj och tyvärr är den detaljen omöjlig att ha som hjälp. Så är det med maj också.

Jag kommer ihåg en film. Det var en skräckfilm som handla om ungar som föddes de fick typ konstiga ögon (antingen var de helt svarta, helt vita, eller himmelsblåa) och de hade vitt hår. Typ filmen slutar med att hela stadens ungar kommer gåendes och med tankekraft kunde de typ få någon o brinna m.m. kommer inte ihåg mer än det.

Postad
Jag kommer ihåg en film. Det var en skräckfilm som handla om ungar som föddes de fick typ konstiga ögon (antingen var de helt svarta, helt vita, eller himmelsblåa) och de hade vitt hår. Typ filmen slutar med att hela stadens ungar kommer gåendes och med tankekraft kunde de typ få någon o brinna m.m. kommer inte ihåg mer än det.

Village of the Damned från 1995.

http://imdb.com/title/tt0114852/

Postad

Oh! Jag har en:

En gammal film, samma bildkvalité som typ Ronja Rövardotter. Utspelar sig i Alperna under 1700-talet har jag för mig. Involverar ett slott som ska infiltreras och en drottning eller prins som inte gör som hon/han bör.

Sista scenen utspelar sig i en droska; två män sitter och "uppfinner" rysk roulette. Ett skott går av, varvid den ena mannen säger skräckslaget något i stil med "You could have killed me!" Den andre mannen säger då "That's the point".

Någon?

Postad
För flera år sedan såg jag en gammal svensk film, troligen gjord emellan 1945 och 1965, svart/vit. Jag skulle vilja hitta den nu men jag minns inte vad den heter eller handlar om. Det enda jag minns är en replik...

Scenen är ett stort och flådigt gammalt hus. En välklädd man, arg och högljudd, säger bestämt till sin motspelerska/motspelare:

"Nej! Nej! Om det så ska vara mitt sista ord... Nej!"

(dramatiska pauser mellan "nej"-en)

Vet att chansen är liten men råkar någon av er känna till denna?

har forskat runt lite samt frågat folk som kan ha koll, men beskrivningen är alldels för vag tyvärr.

Postad

Jag söker en film, som jag inte sett på många år. Handligen är lite dimmig i mitt huvud så att säga.

Men det är något om en man som hade en väldigt känsligt skelett (någon sorts sjukdom antar jag). Han ramlade i tunnelbanan, bröt väl ett gäng ben och satt i rullstol senare om jag inte minns fel. In mot slutet var det även något om att han försökte vara någon sorts skurk mot sin motspelare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...