Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har skrivit ett utkast till ett manus och undrar om det är en kortfilm eller en novellfilm och vad den egentliga skillnaden är.Tacksam för all möjliga tips,råd och synpunkter.

Sökte på lite av varje men fann inget svar på frågan.

Jag är så ny så tala gärna om ifall jag är på fel forum.

Tunnelseende.txt

Postad

Snabbt räknat verkar ditt manus vara på 4 sidor = 4 minuter färdig film - alltså en kortfilm. Novellfilmer brukar väl vara lite längre, kanske runt 30 minuter. Långfilmer börjar först vid 72 minuter i Sverige.

Postad

Man får tacka. Så oavsett om jag drar ut på scenerna så blir det ingen novellfilm förrän vid 30 minuter. Har jag fattat det hela rätt om jag tror att det är endast längden som avgör.

Postad

28 minuter = 28 sidor manus ska en novellfilm vara om man ska vara strikt. Vad en film över 28 men under 72 minuter ska kallas har jag ingen aning om.

Postad
28 minuter = 28 sidor manus ska en novellfilm vara om man ska vara strikt. Vad en film över 28 men under 72 minuter ska kallas har jag ingen aning om.

Lång novellfilm eller kort långfilm kanske ;)

Postad
asså bara för att man skrivit en sida så betyder inte det att det är en minut. Var har ni fått det ifrån?

Vsst betyder inte det, men min lärare har sagt att så uppskattar alla som jobbar inom filmbranchen, dessutom är han själv regissör ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...