Gå till innehåll

R.I.P. Ingmar Bergman


EvilElvis

Recommended Posts

Hmpf. Låt oss inte glömma giganter som Viktor Sjöström och Mauritz Stiller. Vad är Åsa-Nisse mot Körkarlen?

 

Word! Speciellt Viktor Sjöström var ju lite av en Bergman på sin tid + att han var en enormt duktig skådespelare. Ett universal-geni utan tvekan.

Länk till kommentar
Share on other sites

nja, kanske inte som den största men enligt en tidning i usa, med bilder så var han den största postern på film museumet i New York (tror det var New York) som regisör. Det visar bara hans storhet. Och om någon säger vem som rankas som den störste film skaparen anser jag att den är en sak man måste bedömma själv. Vem har rätt till att bedömma vem som är den störste?

 

 

Nu väntar jag bara att någon dramatisk filmregisör i hollywood ska göra en hyllnings film för bergman, och den ska jag gå på bio. tror det blir Woody Allen. Dom kände ju varandra någorlunda. och Woody sa till aftonbladet att han var den största film regisören i hans levnadstid. hmmm.. vilka regisörer fanns innan Woody var född som höll samma klass som bergman, jo, det fanns några. Men inte i riktigt samma klass. Men nära. Enligt Woody är bergman störst. Om han nu inte är ett fan av stumfilm och har någon inom den katagorin som värderas högre. Skriver bara en sak till R.I.P ingmar.

 

 

 

Sjunde Inseglet e bara na grymt brilljant och rolig.

 

Verkligen synd att han gick bort nu, men for mig sa har han alltid varit "gammal" sa det e ingen chock.

 

Han raknas inte som den storsta filmskaparen, sakert raknas han sa av manga men knappast att kollektivet ser honom sa. Dock sa raknas han som verkligen en av de stora moderna regissorerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

nja, kanske inte som den största men enligt en tidning i usa, med bilder så var han den största postern på film museumet i New York (tror det var New York) som regisör. Det visar bara hans storhet. Och om någon säger vem som rankas som den störste film skaparen anser jag att den är en sak man måste bedömma själv. Vem har rätt till att bedömma vem som är den störste?

 

 

Nu väntar jag bara att någon dramatisk filmregisör i hollywood ska göra en hyllnings film för bergman, och den ska jag gå på bio. tror det blir Woody Allen. Dom kände ju varandra någorlunda. och Woody sa till aftonbladet att han var den största film regisören i hans levnadstid. hmmm.. vilka regisörer fanns innan Woody var född som höll samma klass som bergman, jo, det fanns några. Men inte i riktigt samma klass. Men nära. Enligt Woody är bergman störst. Om han nu inte är ett fan av stumfilm och har någon inom den katagorin som värderas högre. Skriver bara en sak till R.I.P ingmar.

 

Du har ratt. Inte for att vara en skitstovel men du saerskriver valdigt mycket, ska vara filmmuseum, hyllningsfilm och filmregissoren.

 

For att svara pa fragan om Bergman var bast, Bergman tillhor det mera Avant-Garde-stilen och darmed formalistiska stilen for film och pa det omradet sa kan man nog argumentera att han e den "storsta/basta".

 

Det finns gott om folk som anser Orson Welles var den basta, andra kommer saga Stanley Kubrick (en annan regissor som aldrig fick en regi-oscar), Francis Ford Coppola ligger ocksa bra till. Scorsese raknas nog som den mest influensrika regissor sen 70-talet i USA. Men som sagt smaken e som baken, delad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har ratt. Inte for att vara en skitstovel men du saerskriver valdigt mycket, ska vara filmmuseum, hyllningsfilm och filmregissoren.

 

For att svara pa fragan om Bergman var bast, Bergman tillhor det mera Avant-Garde-stilen och darmed formalistiska stilen for film och pa det omradet sa kan man nog argumentera att han e den "storsta/basta".

 

Det finns gott om folk som anser Orson Welles var den basta, andra kommer saga Stanley Kubrick (en annan regissor som aldrig fick en regi-oscar), Francis Ford Coppola ligger ocksa bra till. Scorsese raknas nog som den mest influensrika regissor sen 70-talet i USA. Men som sagt smaken e som baken, delad.

 

Du har med rätt.

hyllnings film var ju bara en teori. men ändå så tror jag att det är en egen åsikt som avgör vem som är bäst. men Orson Welles är väll okej, och Stanly Kubrick är väll bra också men om man frågar personligen vem som är det största, skulle jag själv sagt Steven Spielberg för det är min åsikt, och sen kom Scorsese, men enligt Woody allen var Bergman den största. Enligt mig kan jag inte anse att han är störst av alla, men inom hans katagori av typ ut av filmer var han den defenitiva geniet.

 

Men jag gillar Spielberg bäst, även Scorsese (som har gjort en av de få bra Biljard filmer, som jag är tokig i).

Men att jämföra regissörer och säga vem som är bäst måste man nog träffa alla personligen och se dom jobba under filmen och se hur duktiga dom är under arbetet. Det är nog bara en skåderspelare, regisör eller någon Producent som skulle kunna bedömma vem som var den bäste regissören. Annars får man nog bara ha sinna egna personliga avsikter.

 

mm, jag särskriver mycket....

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har med rätt.

hyllnings film var ju bara en teori. men ändå så tror jag att det är en egen åsikt som avgör vem som är bäst. men Orson Welles är väll okej, och Stanly Kubrick är väll bra också men om man frågar personligen vem som är det största, skulle jag själv sagt Steven Spielberg för det är min åsikt, och sen kom Scorsese, men enligt Woody allen var Bergman den största. Enligt mig kan jag inte anse att han är störst av alla, men inom hans katagori av typ ut av filmer var han den defenitiva geniet.

 

Men jag gillar Spielberg bäst, även Scorsese (som har gjort en av de få bra Biljard filmer, som jag är tokig i).

Men att jämföra regissörer och säga vem som är bäst måste man nog träffa alla personligen och se dom jobba under filmen och se hur duktiga dom är under arbetet. Det är nog bara en skåderspelare, regisör eller någon Producent som skulle kunna bedömma vem som var den bäste regissören. Annars får man nog bara ha sinna egna personliga avsikter.

 

mm, jag särskriver mycket....

 

Woody Allan har ju valdigt manga referenser till Bergman i sina filmer. Annie Hall sa snackar Woody om Bergman o hur bra han ar om jag inte minns fel (plus de gar pa en Bergmanfilm pa bio), sen e Woodys karaktar helt besatt med doden...

Länk till kommentar
Share on other sites

Saxar helt fräckt från min egen Blogg:

 

Hyllningskörer överallt. En av mina favoritregissörer har gått ur tiden.

 

Överallt beskrivs Bergman som den store mästaren och mästerregissören. Bergman var ingenting sånt för mig. För mig var han ett filmiskt geni och en oerhört egensinnig filmskapare med ett alldeles eget uttryck och känsla. En unik konstnär hyllad över hela världen. Med rätta.

 

Men för mig representerar en mästare någonting annat. Söker lite snabbt i min dators inbyggda uppslagsbok och får följande beskrivning:

 

"having or showing very great skill or proficiency : a master painter. • denoting a person skilled in a particular trade and able to teach others"

 

När Ingmar Bergman en gång själv startade sin regibana var det mer eller mindre som ett fiasko med filmen "Kris". Mästaren (i ordets rätta bemärkelse) Victor Sjöström var konstnärlig ledare för SF i Solnas Filmstad och var den som fick ta tag i nybörjaren och lära honom allt det där viktiga som är helt avgörande för den fortsatta karriären. Hur man förhåller sig proffesionell. Hur man hanterar sina medarbetare. Hur man som regissör för det man söker av de begåvningar man arbetar med. Sjöström hade en lång och mycket framgångrik karriär bakom sig. När Bergman ändå färdigställde sin första flopp (vilket resulterade i att Bergman åkte ut ur filmfabriken i Solna) klev en annan Mästare (i ordets rätta bemärkelse) in på arénan och gav Bergman en andra chans med ett lågbudgetprojekt. Lorens Marmstedt (med sitt Terrafilm som bl a huserade Hasse Ekman och Hampe Faustman) var rak och ärlig och brutal i sin kritik och i sitt sätt att samarbeta - sådär som man föreställer sig en mästare. Han var en sån där personlighet som gör fyra år i filmskola värdelös på fem minuter.

 

Marmstedt är den enskilda individ som betytt mest för svensk filmhistoria i mina ögon. En makalös begåvning, spelare och producent. Sinnebilden för en storslagen kulturentreprenör.

 

Bergman gick vidare och ur Sjöströms och Marmstedts händer föddes till slut det geni hela världen känner idag. Bergman har njutit av total kreativ kontroll i nästan hela sitt liv. Ensam på tronen. Utan lärjungar och utan att någonsin egentligen uttala sig om bristerna i det system han verkat i (förutom i den där skattesmällen -76 då sossarna och nationalikonen kraschade rejält). Trots att några väl valda ord skulle få ALLA i filmsverige att lyssna. Bergman visste hur genier odlas men behöll kunskaperna för sig själv. De riktiga kunskaperna. De som skulle kunnat transporteras vidare till nya filmare. I arv från Marmsted och Sjöström. Men Bergman behöll det där viktigaste för sig själv. Det engagemang Sjöström och Marmsted gav ville han inte ge. Dra era egna slutsatser.

 

Att han inte delat med sig på det yrkesmässiga planet är såklart inte enbart hans eget fel. Studiosystemet och det klassiska mästar/lärling-förhållandet som förädlat alla konstformer sedan människans gryning upphörde i o m Harry Schein. SFI satte stopp för den "community" som är så viktig för att film ska kunna växa.

 

Tänk om vi hade haft människor som Sjöström och Marmstedt idag. Vad mycket bra film vi skulle gjort!

 

För mig är Bergman en så motsägelsefull kraft. Dels är han allt det som skulle kunna vara rätt med svensk film - men han är också allt det som är fel med svensk film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom kommer nog att försöka luta sig mot skuggan ett tag...

 

Men att luta sig mot skugga är inte det som att lägga sig mot marken där skuggan hamnat och se upp emot solen som är långt därifrån. Vi kommer helt enkelt behöva arbeta oss uppåt ifrån botten.

 

Filmskapare, vi har jobb att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...