Gå till innehåll

Mobiltelefons display


Maverick

Recommended Posts

Jo det är så att jag tänkte göra en animerad mobiltelefons display för att sedan klistra in i en film.

Jag tänkte då att jag använder flash, men sen gick det ju inte att importera filen jag gjort i premiere...

Nån som vet något alternativ för att göra detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

apropå detta.. varför lägga in en mobildisplay i efterarbetet? Varför inte bara filma detta direkt?

 

Jag såg en film när de hade lagt till efteråt och det såg ju enbart fult ut. Varför gör man så?

 

Jag vet att det går att filma displayer.. för jag har gjort det förut.

 

?

Länk till kommentar
Share on other sites

Flash

För att få sin animering till .avi så går man till Export Movie och väljer i "Filformat" Windows AVI.

 

AfterEffects

För att göra en mobildisplay i AE så är det "bara" att göra bakgrunds bilden i det ritprogramet man använder och sedan leka med keyframes och maska lite här och där för att få sakerna att röra på sig på displayen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle du kunna utveckla det där lite orange? :D

 

Jag ska alltså först måla displayen och allt som står på den?

Sen leka med keyframes och maska lite här och där?

Låter lite komplicerat...

Om jag t.ex. vill ha in några nya tecken som inte var med från början, hur gör jag då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan förklara utförligare, jag vara bara osäker i vilket program du menade :)

 

Alltså, du bör först göra telefondisplayen (grunden) och eventuella symboler som alltid ska synas eller som "sitter fast". De kan du göra som en egen bild som blir bakgrunden till displayen. Sedan får du göra alla andra ord och symboler som du ska ha med i ditt ritprogram (tror inte AE:s textverktyg kan göra det tillräckligt snygg).

 

När du importerat allt in i en comp med grund bilden som bakgrund så är det bara att lägga till alla de andra symbolerna och texterna och animera dem med keyframes så de rör sig (om det är det du vill). Du väljer ju längden på en layer genom att dra i ändarna av layern.

Länk till kommentar
Share on other sites

Liten varning, och ett tips.

 

Flash som exporteras till videofil har egenheten att få timing-fel (olika saker håller olika framerate) om inte ALLT görs direkt i huvudtimelinen. Det finns en utmärkt litet program som inte kostar mycket som exporterar swf filer till video utan detta fel. Det heter 'Flash2Video' och är shareware om jag minns rätt.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag faktiskt nu gjort en display i flash och exporterat den som avi.

 

Men jag funderar på om man kan göra utan bluescreen på mobil displayen. För jag tänker endå frysa bilden i det ögonblicket fast bakgrundsljudet fortsätter så det ser lite realistikare ut...

Kan jag inte då bara maska ut displayen så displayen jag gjort syns igenom?

 

Sen är ju inte mobilen exakt i centrum...

Hur får jag den displayen jag gjort lika stor och på det exakta stället som den riktiga displayen befinner sig på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är såklart du kan maska bort den displayen som syns, bara och maska i AE ;) Du behöver egentligen inte maska utan du kan ju bara lägga över (och då skära till den gjorda displayen med en mask).

 

För att få bilden att passa kan du använda Transform reglagen som finns (om du gör objektet till "3D layer") men använd effekten "Coner Pin" för att passa in displayen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...
  • 4 veckor senare...

[citat=Hane]Har inte med att få displayen att röra sig att göra men hittade denna tutorialen någonstans och kom att tänka på denna tråden om mobildisplayen.

 

http://www.totaltraining.com/prod/videos/clips/TAE65_Ball_Action.html

 

Ger lite skön displaykänsla eller??[/citat]

 

Sjuukt soft!

Är den där effekten någon plugin eller finns de med i senaste AE?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte AE själv men vad jag har läst så verkar det som den plugin:en ingår gratis (Cycore FX bjuder):

 

"Please note that "Ball Action" is one of the Cycore FX that are included free with AE 6.5. They are a separate installer on the CD."

 

Bara jag som kommer att tänka på nån "White Stripes" video??

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...