ThirddOracle Postad 30 juni 2007 Postad 30 juni 2007 Jag har Premiere Pro och After Effects när jag gör film. Jag undrar till vilka saker jag kan använda maya för att lägga in i min film? Om jag typ vill spränga ett hus i min film, kan jag då tex bygga huset i maya och sedan få det att explodera? Och sedan lägga in den i After Effects och byta ut CG huset mot mitt egna hus precis på framen då det ska sprängas, så hinner man inte märka att det ser lite annorlunda ut. Kan jag bygga en CGI människa som en kopia av mig typ och sedan typ byta ut den mot mig för en kort stund när någon skuter mig så att det ser ut som att jag går sönder? Kan man göra sådana saker? Någon som vet hur man gör en scen i maya så att den passar perfekt när man lägger in i after effects senare? 0 Citera
Mega99 Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Hus-delen skulle nog inte vara helt omöjlig att göra utan svårigheter, men en riktig kopia av dig själv är svårare. I filmer scannar de skådespelarna med någon lasergrej för att få en exakt kopia. 0 Citera
ShaGGie Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 Hahaha vi vet alla vad han menar... men klart att man inte kan låta bli eller hur;)? 0 Citera
mawi Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 combustion o maya runkar bättre ihop Iom att de flesta av din inlägg är kryptiska one-liners a´la posthoreri så är det ibland svårt att fatta vad du menar. Om jag förstår ditt inlägg rätt så menar du att Combustion och maya passar bättre än AE och maya. Detta får du nog motivera och förklara lite bättre. Vad i maya -> combustion funkar bättre än maya ->AE? 0 Citera
ThirddOracle Postad 1 juli 2007 Författare Postad 1 juli 2007 combustion och maya är båda från autodesk, vilket antagligen gör det lättare? 0 Citera
H.S Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 shit oj jag redigerar nu!!!hehe sorry jag råkade komma åt knappen;) bättre sammarbete lättare att skifta program.plus att combustion är compositing program.precis som thirddoracle sa. 0 Citera
mawi Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 combustion och maya är båda från autodesk, vilket antagligen gör det lättare? bättre sammarbete lättare att skifta program.plus att combustion är compositing program.precis som thirddoracle sa. Vilken funktion i combustion eller maya har jag nytta av att dom ägs av samma företag? Det va väldigt länge sedan jag använde combustion och på den tiden använde jag dessutom inte maya så jag har ingen aning om hur det funkar nu. 0 Citera
H.S Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 egentligen så är 3ds max o combustion det egentliga sammarbetet det står på deras hemsida.http://www.autodesk.com men jag tror att combustion sammarbetar med maya också eftersom det är samma ägare.men jag e inte säker kolla på hemsidan.du kan göra samma sak i combustion som ae bara så du vet det är därför och för att det är lättare att composita i.(med maya) 0 Citera
mawi Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 combustion o maya funkar bättre ihop men jag tror att combustion sammarbetar med maya också eftersom det är samma ägare.men jag e inte säker kolla på hemsidan. Eftersom detta är ett diskussionsforum och jag tycker om att diskutera så undrar jag naturligtvis hur du ena stunden kan säga att maya och combustion funkar bättre ihop för att i nästa inte veta hur och hänvisa till autodesks hemsida. Sedan fortsätter du tom i samma inlägg propagera för att combustion och maya är lättare att jobba i än maya och AE. Trots att du på raden ovanför sagt att du inte vet om så är fallet. du kan göra samma sak i combustion som ae bara så du vet det är därför och för att det är lättare att composita i.(med maya) Ja, jag vet vad man kan göra i AE och jag vet vad combustion är. Men jag har otroligt svårt att motivera ett programbyte från AE till combustion bara för att det är samma ägare som maya eller för att du tycker combustion är bättre. Det måste finnas någon teknisk tidssparande funktion med det, och en sådan har jag ännu inte funnit. Edit... Sorry för allt OT snack här. Kanske vi ska gå tillbaka till grundfrågan? 0 Citera
H.S Postad 1 juli 2007 Postad 1 juli 2007 hehe blev du förvirrad?sorry jag kanske ska förklara.maya o combustion funkar bättre ihop än maya o ae för att combustion och maya har samma ägare o för att dom sparar i samma fil vilket gör att man kan skifta program aslätt.O combustion kan göra samma saker som after effects kan bara det att combustion är det såååå mycke lättare att Compositera i med maya.så om man använder maya o combustion blir det lättare och man får bättre resultat. han behöver ju inte köpa combustion bara installera 30-dagars trial o göra det han ska.jag vet det.inte TROR!! 0 Citera
Stefan_holst Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 hehe blev du förvirrad?sorry jag kanske ska förklara.maya o combustion funkar bättre ihop än maya o ae för att combustion och maya har samma ägare o för att dom sparar i samma fil vilket gör att man kan skifta program aslätt. Du får gärna tycka saker hit och dit men du kan inte fortsätta att ge råd till andra när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om!! 1. Maya mb filer kan varken öppnas av Combustion eller After Effects och det finns ingen anledning att det skulle gå. Det är ingen som vill öppna en 3d sceen i ett composit program! 2. Utrenderade bildsekvenser från Maya i Maya IFF med Alfa ochZ-buffer format fungerar aldeles utmärkt att importera i Adobe After Effects. Som kort svar till ThirddOracle, ja det går aldeles utmärkt att skapa detta i Maya eller annat liknande 3d paket. Det tar dock många manmånader att skapa sådant. Kanske år om man startar från 0 dvs ingen 3d kunskap. 0 Citera
H.S Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 Du får gärna tycka saker hit och dit men du kan inte fortsätta att ge råd till andra när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om!! 1. Maya mb filer kan varken öppnas av Combustion eller After Effects och det finns ingen anledning att det skulle gå. Det är ingen som vill öppna en 3d sceen i ett composit program! 2. Utrenderade bildsekvenser från Maya i Maya IFF med Alfa ochZ-buffer format fungerar aldeles utmärkt att importera i Adobe After Effects. Som kort svar till ThirddOracle, ja det går aldeles utmärkt att skapa detta i Maya eller annat liknande 3d paket. Det tar dock många manmånader att skapa sådant. Kanske år om man startar från 0 dvs ingen 3d kunskap. det stog att det gick på deras hemsida.iallafall det var därför jag sa det.jag antog att det gick eftersom det stog där men jag hadde väl fel då. 0 Citera
Jawo Postad 3 juli 2007 Postad 3 juli 2007 det stog att det gick på deras hemsida.iallafall det var därför jag sa det.jag antog att det gick eftersom det stog där men jag hadde väl fel då. Jag kan lova dig att det inte står. Du måste ha läst fel. 0 Citera
Munthe Postad 5 juli 2007 Postad 5 juli 2007 Det är väl så att 3D Studio Max och Combustion har en del smarta integreringsfunktioner. Inte bara för g-buffer utan även för post compositing av ljussättning och i viss mån texturering. Det förutsätter såklart att man preppar den rendera filen korrekt i 3DMax. Annars har Cinema 4D och After Effects en del sköna integreringsfeatures. Som exportering av kameror, g-buffer, texturer och lights. 0 Citera
ThirddOracle Postad 5 juli 2007 Författare Postad 5 juli 2007 Du får gärna tycka saker hit och dit men du kan inte fortsätta att ge råd till andra när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om!! 1. Maya mb filer kan varken öppnas av Combustion eller After Effects och det finns ingen anledning att det skulle gå. Det är ingen som vill öppna en 3d sceen i ett composit program! 2. Utrenderade bildsekvenser från Maya i Maya IFF med Alfa ochZ-buffer format fungerar aldeles utmärkt att importera i Adobe After Effects. Som kort svar till ThirddOracle, ja det går aldeles utmärkt att skapa detta i Maya eller annat liknande 3d paket. Det tar dock många manmånader att skapa sådant. Kanske år om man startar från 0 dvs ingen 3d kunskap. precis man måste använda match moving, (att tillägga på nr.1) 0 Citera
Stefan_holst Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 Det är väl så att 3D Studio Max och Combustion har en del smarta integreringsfunktioner. Inte bara för g-buffer utan även för post compositing av ljussättning och i viss mån texturering. Det förutsätter såklart att man preppar den rendera filen korrekt i 3DMax. Annars har Cinema 4D och After Effects en del sköna integreringsfeatures. Som exportering av kameror, g-buffer, texturer och lights. Ja du har rätt, men det måste väl finnas grader i helvetet hur man får uttrycka sig. Inte du Munthe, du uttrycker dig korrekt!! Frågan var enkel från början, kan man använda after effects för att lägga in renderingar som är gjorda i Maya. Ja så är det! Att sedan blanda in Combustion, som i sig är kanonbra, ihop med Maya rör till allt! Har man en pipeline med Maya till AE till Premiere så är det utmärkt. Om någon sedan vill blanda in och byta ut till andra program varsågod men det funkar redan lika bra som det var. 0 Citera
MartinL Postad 11 juli 2007 Postad 11 juli 2007 Jag har Premiere Pro och After Effects när jag gör film. Jag undrar till vilka saker jag kan använda maya för att lägga in i min film? Om jag typ vill spränga ett hus i min film, kan jag då tex bygga huset i maya och sedan få det att explodera? Och sedan lägga in den i After Effects och byta ut CG huset mot mitt egna hus precis på framen då det ska sprängas, så hinner man inte märka att det ser lite annorlunda ut. Kan jag bygga en CGI människa som en kopia av mig typ och sedan typ byta ut den mot mig för en kort stund när någon skuter mig så att det ser ut som att jag går sönder? Kan man göra sådana saker? Någon som vet hur man gör en scen i maya så att den passar perfekt när man lägger in i after effects senare? Maya är nog lite overkill. Dessutom ganska dyrt. Tex Lightwave skulle nog passa dig mkt bättre. http://www.newtek.com/lightwave/ 0 Citera
Munthe Postad 11 juli 2007 Postad 11 juli 2007 Maya är nog lite overkill. Dessutom ganska dyrt. Tex Lightwave skulle nog passa dig mkt bättre. http://www.newtek.com/lightwave/ Är Maya overkill jämfört med LightWave? 1. LightWave är dyrare än Maya. 2. LightWave är lika väletablerat som Maya i filmvärlden. I princip hela 300 är LightWave. Titanic är LightWave. LightWave används dock mer sällan i spelproduktion än Maya. 3. LightWave är garanterat svårare att lära sig än Maya. Inlärningströskeln för LightWave är väldigt hög. 0 Citera
Jawo Postad 11 juli 2007 Postad 11 juli 2007 Är Maya overkill jämfört med LightWave? 1. LightWave är dyrare än Maya. 2. LightWave är lika väletablerat som Maya i filmvärlden. I princip hela 300 är LightWave. Titanic är LightWave. LightWave används dock mer sällan i spelproduktion än Maya. 3. LightWave är garanterat svårare att lära sig än Maya. Inlärningströskeln för LightWave är väldigt hög. Rätta mig om jag har fel, men Lightwave kostar väl runt 10.000 medans maya kostar runt 20.000 för den billigaste versionen och 70.000 för den dyraste. Angående inlärningströskeln så har jag visserligen aldrig använt Lightwave och inte suttit med maya i mer än 15min, men jag har för skojsskull kollat igenom alla 3dbuzz videotutorials för båda programen och Lightwave verkade inte mer komplicerat än Maya. 0 Citera
MartinL Postad 11 juli 2007 Postad 11 juli 2007 Är Maya overkill jämfört med LightWave? 1. LightWave är dyrare än Maya. 2. LightWave är lika väletablerat som Maya i filmvärlden. I princip hela 300 är LightWave. Titanic är LightWave. LightWave används dock mer sällan i spelproduktion än Maya. 3. LightWave är garanterat svårare att lära sig än Maya. Inlärningströskeln för LightWave är väldigt hög. Men du... Jag har aldrig sagt att Lightwave inte används i film industrin. Klart det gör det. Och det används av många också. Jag sa bara att det nog är ett bättre alternativ för honom än Maya. Tyckte det verkade som att han alldrig har använt ett 3d program i hela sitt liv. Och då kan ju Maya vara lite overkill att slänga sig in i:) Föressten. Sen när är Lightwave dyrare än Maya?!;) Maya Complete: ca 20 000kr (Unlimited går väll loss på runt strax över 70k) Lightwave: Ca 7900kr 0 Citera
Munthe Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Jag glömde bort att Autodesk höjde priset på Maya när dom köpte det från Alias/Wavefront. En licens ligger väl på ca 14 000 kr nu. Den var nere i 9 000 ett tag. Och jag hade missat att LightWave är nere i 8 500 kr. Den har legat fast på 17 000 kr i så många versioner nu. Men jag håller verkligen inte med om att LightWave är bättre för en novis. Tvärtom. Maya är en promenad i parken jämfört med LightWave. Lagerfunktionerna och alla kortkommandon som är helt nödvändiga för att kunna använda programmet brukar få dom flesta nybörjare att klia sig i huvudet och ge upp efter några dagar. Dom flesta nybörjaere blir också djupt förvirrade av att LightWave är två program. I Maya är ju allt "på plats" från början. Jag skulle däremot säga (utan att själv ha använt det särskilt mycket) att XSI är väldigt lättbegripligt redan från början. Det interfacet är klart och tydligt från början och det finns väldigt få dolda delar och funktioner. Annars tycker jag att Blender är ett bra alternativ. Det är både kraftfullt och gratis. Men då får man vara beredd på ett krångligt (och LightWave-influerat) interface. 0 Citera
ludde Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 maya är ett 3dprogram som används flitigt till typ allt. Maya studentlicenser är förövrigt ganska billiga. Kommersiella licenser kostar skjortan. 0 Citera
MartinL Postad 12 juli 2007 Postad 12 juli 2007 Jag glömde bort att Autodesk höjde priset på Maya när dom köpte det från Alias/Wavefront. En licens ligger väl på ca 14 000 kr nu. Den var nere i 9 000 ett tag. Och jag hade missat att LightWave är nere i 8 500 kr. Den har legat fast på 17 000 kr i så många versioner nu. Men jag håller verkligen inte med om att LightWave är bättre för en novis. Tvärtom. Maya är en promenad i parken jämfört med LightWave. Lagerfunktionerna och alla kortkommandon som är helt nödvändiga för att kunna använda programmet brukar få dom flesta nybörjare att klia sig i huvudet och ge upp efter några dagar. Dom flesta nybörjaere blir också djupt förvirrade av att LightWave är två program. I Maya är ju allt "på plats" från början. Jag skulle däremot säga (utan att själv ha använt det särskilt mycket) att XSI är väldigt lättbegripligt redan från början. Det interfacet är klart och tydligt från början och det finns väldigt få dolda delar och funktioner. Annars tycker jag att Blender är ett bra alternativ. Det är både kraftfullt och gratis. Men då får man vara beredd på ett krångligt (och LightWave-influerat) interface. Jag tycker faktiskt Blender har ett väldigt användar vänligt interface. Jag har alldrig varit mkt av en 3d snubbe. Men jag gör lite enklare 3d saker med Blender. Och jag tycker det flyter på väldigt bra. Jag personligen kan rekommendera Blender väldigt mkt ifall man inte har någon tidigare erfarenhet av 3D. Det saknar ganska mkt saker. Men hey, det är gratis:D [EDIT] Någon som vet vad Student licenserna för Maya / Lightwave ligger på? Hittar inte några priser någonstans. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.