Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är väldigt Star Wars-inspirerad och planerar att göra en rymdfilm som mitt nästa projekt. Men det skulle bli väldigt svårt att hela tiden vara framför en greenscreen när karaktärerna är inne i ett ganska stort rymdskepp. Därför skulle jag vilja ha tips på var man borde spela in sådana scener för att det skall se ut som om man är inne i ett rymdskepp. Bakgrundsljudet från motorerna gör ju att man får en liten känsla av att vara inne i ett rymdskepp, men man skulle ju exempelvis inte kunna spela in i ett vardagsrum. Förslag uppskattas på inspelningsplatser!

Postad

Då gäller det att vara påhittig. En del köpcentra och hotell kan ju ha rätt spaceiga miljöer. Kulvertar och andra ställen med rör i taket kanske kan passera som inuti rymskepp? Lite modellbygge kanske kan klippas in som mellanscener?

Postad
Då gäller det att vara påhittig. En del köpcentra och hotell kan ju ha rätt spaceiga miljöer. Kulvertar och andra ställen med rör i taket kanske kan passera som inuti rymskepp? Lite modellbygge kanske kan klippas in som mellanscener?

Hur menar du med att klippa in lite modellbygge som mellanscener?

Postad

Du får nog kombinera allt vad du kan, om du har tillgång till ventilationsanläggningen på någon skola eller dylikt så är det mycket rör och folie.

http://www.starwreck.com/

Ta en kik där, de har använt mycket greenscreen i ett vardagsrum och gjort avstickare till köpcentran och dylikt. Tror filmen är helt fri att titta på, jag tycker den är rätt lattjo.

/j

Postad

Som mellanscener, jag menar att du tex filmar en gubbe som springer i korridor med mycket rör i taket. Sen är det en scen med tex en instrumentpanel. Sen springer gubben vidare. Scenen med instrumentpanelerna kan vara en modell.

Postad

En källare kanske kan fungera. Jag erinrar mig källargångarna i hyreslägenheterna där jag växte upp, med rör i taket. Det enda som kanske inte passar är om väggarna är gjutna i cement. Men annars är det säkert rätt spår. Här finns inga riktiga svar utan det är du själv som måste vara påhittig och avgöra om det är tillräckligt likt eller inte.

Med ett öppet öga kanske du kan se en detalj nånstans som ser rymdskepp ut, och då filmar du den i en vinkel så att det inte syns att tex luftslussen i ditt rymdskepp egentligen är svängdörrarna i parkeringsplanet i varuhuset där dina föräldrar handlar. På en del offentliga toaletter (i alla fall på en del ikeavaruhus) har toastolen i rostfritt stål. Det tycker jag ser späjsigt ut och jag är helt övertygad att man måste skita i rymden med.

Postad

Tack så mycket, gorse!

Jag skall kolla mig omkring och se om jag hittar några passande inspelningsplatser. :)

Men om man skulle vilja göra några scener där de står framför greenscreen och behöver en vettig bakgrund? Var skall man hitta den? Borde man modellera den?

Postad

Hej Carbe

vilken typ av rymdskepp tänker du på. Moderna eller gamla. Om du lärt dej att filma personer framför duk behöver du en bakgrund som kan kan vara ett foto eller en teckning. Vill du filma piloten enkelt skulla jag föredra ett pannrum, då blir det ett halvdåligt 60-tal skepp.

Lycka till.. ska bli roligt att se resultatet ;)

/nils

Postad

Då har du väl något utrymme någonstans att måla upp, bilder på dessa trånga utrymmen hittar du i massor på nätet. Om du ska spela in mycket inuti rymdskeppet är det nog enklast. Sen tycker jag piloternas rymdpromenad kan bli roligt. Filma dom med himlen som bakgrund hängande i rep. Blir i bluescreen, ta bort det blå. Sedan tar du en bild av natthimlen med stjärnor eller hittar på något som du tycker de ska färdas i. Två lager i AE blir det, som du kan göra mycket med.

Blir himla bra ska du se.

/nils

Postad
Sen tycker jag piloternas rymdpromenad kan bli roligt. Filma dom med himlen som bakgrund hängande i rep. Blir i bluescreen, ta bort det blå. Sedan tar du en bild av natthimlen med stjärnor eller hittar på något som du tycker de ska färdas i. Två lager i AE blir det, som du kan göra mycket med.

Blir himla bra ska du se.

/nils

Vilken otroligt bra idé! :D

Frågan är bara, kommer inte repen att synas då? :)

Annars är idén alldeles utmärkt. Jag kommer att använda den om jag får. :)

EDIT: Var skall repen hänga någonstans då, så att man inte ser det som de hänger på? :)

Postad

Du filmar ju personen liggande på rygg mot marken, kameran mot himlen och personen som rör på sej. Eventulla rep döljs ju av personen som sprattlar, annat får du key bort i AE.

Jag har tillgång till grannens lyft på landet. Hängde upp en tjej där med långt hår vänd mot kameran. En bit av lyften maskeras av blå duk. Jag ligger på marken och filmar mot flickan och himlen. Blir perfekt när flickan ska falla från hög höjd, baklänges. Oj, vad skrämmande det blir. Flygbild tagen av tjejen när vi flög på semestern.

Tänk till, du förstår nog. Himlen är bästa bluescreen, den finns ju där, kan inte köpas, ens på IKEA

/nils

Postad
Du filmar ju personen liggande på rygg mot marken, kameran mot himlen och personen som rör på sej. Eventulla rep döljs ju av personen som sprattlar, annat får du key bort i AE.

Jag har tillgång till grannens lyft på landet. Hängde upp en tjej där med långt hår vänd mot kameran. En bit av lyften maskeras av blå duk. Jag ligger på marken och filmar mot flickan och himlen. Blir perfekt när flickan ska falla från hög höjd, baklänges. Oj, vad skrämmande det blir. Flygbild tagen av tjejen när vi flög på semestern.

Tänk till, du förstår nog. Himlen är bästa bluescreen, den finns ju där, kan inte köpas, ens på IKEA

/nils

Menar du att jag skall hänga upp personen i rep ovanför kameran så att kameran filmar mot himlen med personen hängande över så att repen döljs av personen? Det låter mycket bra.

Postad

Just så,

Kom på att du kan använda ett järnrör eller en mattstång. Himlen bör ju vara mörkare en nu, hos mej iallafall. Maskera röret med en blå handduk t.e.x runt personen. Det viktiga med himlen är ju att den har jämn färg, behöver inte vara just blå, men en färg som INTE personen har.

/nils

PS. "med ett skysst järnrör slår man hela världen med häpnad" Joakim Pirinen

har du läst serien?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...