Gå till innehåll

Önskelista så här inför CS4...


Max_H

Recommended Posts

Bra rubrik va?

 

Snart kommer Adobe Production Premium CS3 ut, inkl alla sk point-products. Så internt har vi redan lämnat den därhän och är i full färd med planeringen inför nästa version. Så här kommer frågan:

 

- Vad skulle ni vilja se i CS4?

 

Och det gäller samtliga program, så jag slipper starta en massa trådar. Jag vet att ingen har testat annat än beta-versioner ännu (utom vissa på forumet förstås... ;) ) men jag antar att de flesta åtminstone läst lite och vi kommer att ha möten INNAN leveranserna startar så spruta lite idéer nu (gärna mer utvecklade beskrivningar än "Premiere suger fett").

 

Mera av typen:

"Jag vill gärna ha OMF-stöd så jag kan exportera till Pro-tools för ljudläggning".

 

eller

 

"Jag skulle vilja ha bättre blabla i After Effects för det skulle underlätta när jag gör si eller så".

 

Shoot!

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle villja ha mer kontroll, vart fan rederingsfilerna lägger sig, hur mycket som anväds osv. Såg att jag hade 56gb nu när jag avinstallerade cs2. I "prewivematreial".

 

Sen skulle jag villja ha snabbswitchar mellan AE och Premire. Det som skulle vara guld är även att ha som i FL studio, att du kan spara dit projekt till en zip fil. Då samlar den ihop allt du anväder och packar ner till zip. Riktigtsmidigt ifall du byter dator ofta!

Länk till kommentar
Share on other sites

    Snabbare Dynamic Link. Dvs, snabbare att importera, snabbare att öppna Projects som innehåller DL's om inte AE är igång i bakgrunden. I dag tar det för lång tid och gör att jag tjänar mycket mer tid på att rendera ut Compositions direkt ur AE. Paradoxalt nog var ju ett av försäljningsargumenten något i stil med: Spara tid på att använda Dynamic Link. Jag skulle vilja säga att man sparar tid på att inte använda det då man slipper långa importtider och slipper dubbelkolla att det foto man har verkligen skall se ut som det gör pga Dynamik Link ibland gör som det vill, tex byter field order. Hur mycket tid sparade man på det...? Iden bakom Dynamic Link är brilljant, men realiteten ser annorlunda ut.

 

    Se till att interlacead video kommer över som interlacead när man tar in en Composition från AE till Encore. Pinsamt att problemet öht släpptes i AE7/Encore DVD 2.0, än mer pinsamt om felet är kvar i CS3.

 

    Framförallt, se till att Dynamic Link fungerar och respekterar field orders, mm.

 

    Här tänkte jag föreslå att jag vill kunna öppna upp Timelines skapade i PPro direkt i Encore, men med tanke på vad jag skrivit ovan så vet jag inte...

 

    Se till att föra in i PPro Preferences om man vill att "rubber bands" skall synas på Timeline eller inte. Det första jag gör är att välja Hide Keyframes på både video och audio efterssom dom är för lätta att ändra av misstag på Timeline. Och att behöva göra det för varje spår och för varje nytt spår man skapar är rena pesten. Idag syns dom ju per default, jag vill att det skall vara som förr, dvs att man får själv ta fram dom om man behöver dom. Prova att höja eller sänka ljudet direkt på ljudspåret på Timeline med hjälp av musen, släpp musen och försök att sätta tillbaks det till 0.0 dB utan att trycka Ctrl+Z. (Lycka till!) Ändra man ljudet av misstag vilket är ganska lätt så krävs det lite pill för att lägga sig på 0.0 dB igen.

 

    Render Que i PPro

 

    Stöd för tex P2, XDCAM, mm. Det är pinsamt (för Adobe) att FCP och Avid har stöd för så mycket mer vilket gör att många bara därför väljer bort PPro.

 

    När nu CS3 finns tillgängligt på Mac borde Adobe göra som Avid, dvs låta användaren kunna installera sitt köpta program både på PC och Mac utan att som i Adobes fall vara tvungen att köpa en helt ny licens med nya installationsskivor.

 

    Att man behöver rendera om effecter som redan är renderade i originalsequencen i Nested Sequences i PPro borde vara borta och borde aldrig ha funnits. Dom har iofs kommit halvvägs då man i CS3 slipper rendera ljudet.

 

    Det skulle vara underbart att kunna importera PPro Projects in i AE och att AE kan använda sig av den/dom plug-ins som finns installerad i PPro, men som inte finns installerad i AE.

 

    Tänk om man som användare kunde få förtroendet att kunna ändra Project Settings i redan befintliga Projects i PPro. (Ctrl+K i AE är ju riktigt underbar...)

 

    Tangentbordsnörd som jag är, jag skulle vilja kunna välja klipp med tangentbordet i PPro. Tex, video ligger på Video 1 som är Targeted: Sätt en In Point någonstans över klippet och tryck på den/dom tangenter du vill ska välja videon. Det går ju att "deselecta" klipp med Ctrl+Shift+A.

 

    Keyboard Customization till Encore

 

    Keyboard Customization till AE

 

Förutom detta kommer jag inte nu på något mer just nu och känner mig (iaf) för tillfället nöjd och måste passa på att ge credit för det multiprocessorstöd som finns i CS3. Att slå på Render Multiple Frames Simultaneously i AE CS3 är helt fantastiskt. Att rendera ut från Adobe Media Encoder i PPro går fantastiskt fort det med. Det knepiga är att man vänjer sig och inte tycker det går lika fort längre, trots att det ju gör det... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle villja ha mer kontroll, vart fan rederingsfilerna lägger sig, hur mycket som anväds osv. Såg att jag hade 56gb nu när jag avinstallerade cs2. I "prewivematreial".

Edit > Preferences > Scratch Disks

 

Ändra Video Previews och Audio Previews dit du vill ha dom. Då kan du lägga allt i en enda mapp. Då har du total kontroll över var filerna ligger och hur stor plats dom tar upp. Inställningen gäller sedan i alla nya Projects du skapar så du behöver bara ställa in det en gång. Du kan alltså ha 100 Projects och ha alla previews till dom 100 Projecten i undermappar till en enda mapp. Flytta också Media Cahce och DVD Encoding när du ändå håller på! :)

 

Sen skulle jag villja ha snabbswitchar mellan AE och Premire.

Hur menar du? Jag tänker på Alt+TAB men du kanske vill något annat? Snabbstartfältet i Windows är ett annat bra sätt att med bara ett klick snabbt starta tex AE.

 

Det som skulle vara guld är även att ha som i FL studio, att du kan spara dit projekt till en zip fil. Då samlar den ihop allt du anväder och packar ner till zip. Riktigtsmidigt ifall du byter dator ofta!

I PPro: Project > Project Manager

 

Det sparar inte till en .zip-fil, men lägger ditt färdiga Project och alla filer det använder på ett ställe. Prefekt för arkivering. Det enda du då behöver göra är att packa ner det i ett zip-arkiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Adobe Encore:

Det hade varit bra om man kunde spara ett projekt i en enda fil där allt finns med. Om man t ex har en maskin med Encore nyinstallerat hade det varit bekvämt att åter kunna öppna ett projekt för att t ex göra ändringar i meny struktur eller byta ut någon av ingående assets.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag vet inte om det här går i nuvarande versioner men att man kan exportera alla sina klipp från timelinen så dom hamnar i separata mappar i tex tiff-sekvenser och bli döpta till typ namn_scen_01 namn_scen_02 osv så man lätt kan plocka in sina klipp i fusion sen, göra sina effekter exportera tillbaks i mappen och sen automatiskt uppdateras i premiere. senast fick jag exportera hela filmen och sen sitta manuellt och dela upp alla klipp för att kunna få nån ordning - det tog tid!

 

ja just det, sen vill jag gärna ha OMF-stöd så jag kan exportera till Pro-tools för ljudläggning med:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Max, vad har du för relation till Adobe? Jobbar du där?

 

Jag använder inte Premiere (än), men att det saknar stöd för P2-kort är riktigt uselt. Det måste väl ändå komma?

 

Jobbar där som ansvarig för allt som har med rörlig media att göra (försöker hålla relativt låg profil...).

 

Om jag säger som så att P2 är PRIORITET 1 för tillfället (med STORA bokstäver) så överdriver jag inte... Problemet är att det inte finns någon Windows codec för P2 och ska vi supportera det så ska det vara på bägge plattformarna.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Hördu Max H, du jobbar alltså på Adobe. Du ska lägga ut en bild på dej själv här, där man blir förbannad. Att följa med deras ständiga uppgraderingar som inte behövs har fått mej inse vad som behövs och som enbart är att försörja ett multinationellt företag. Filmmakare har roligare saker lägga sina pengar på.

/nils

Var tvungen redigera här, förlåt Max H, om då läst orginalbrevet. Du hjälper till oerhört bra.

Blev oerhört förbannad och stressad idag, Har tre datorer, varav en har kraschat. Upplevde Adobe som en snårskog efter att betalat en himla massa under alla år.

Länk till kommentar
Share on other sites

OT från CS4: Kan OFTA hålla med om snårskogen. Den är dessutom tät och kräver röjsåg modell STÖRRE. Och efter ett tag stöter man på berg. Dessvärre är det ofta så hos börsnoterade företag - helt andra nivåer, lagar och regler gäller.

 

En överraskning även för undertecknad (som åtminstone försöker hålla mitt deltagande på filmnivå - eftersom jag faktiskt filmar också. Mycket för att jag själv saknar att programvaruföretag ALDRIG själva håller koll på forumen)...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ber en en gång om ursäkt. Du tillför detta forum mycket kunskap, den enda som kan och man kan lita på. Tack ;) Svarar på tekniska frågor om t.e.x AE. Hoppas du fortsätter med det, mycket värt för oss, framförallt till nybörjare.

 

Jag kan bli en ilsken jävel, ursäkta, när man sitter på landet och gör en ny kortfilm, inte bredband, inte ens 3G uppkoppling med nya tele-2 modem och telias för bärbara. Vanligt knaster när man ska prata med Adobe-supporten, samtidigt bli hänvisad till support.microsoft/kb..siffror, clean up, som inte fungerar ta bort all gammal smörja, saker som ska vara borta men inte är det, windows-intaller filer, när jag ska installera om Adobe-programmen i mina datorer. Datorn säger nej till photoshop men ja till AE, o.s.v

 

Min ilska ska ju inte gå ut över dej, men jag tror du varit i samma situation nångång.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår dig till fullo. Har varit i samma sits MÅNGA ggr och senaste med Cineforms j***a aktivering (om du läser detta Munthe - jag förstår dig nu...). Adobe håller precis på att organisera om hela supporten så jag hoppas att det kan komma att bli bättre snart.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett revolutionerande rotoskopverktyg i AE som är blixsnabbt...

 

...undrar varför just jag önskar mig det (fortsätter dra i maskpunkter på klipp nummer 5 123)...

 

Jag vill se Autotrace på steroider i nästa släpp.

 

Och jag vill ha en Adobe Intermediatecodec som gör att jag slipper trassla med tredjepartscodecs för HD-material. Nu finns ju de okomprimerade 8/10-bitarscodecarna men jag vill se en lossless codec med små filstorlekar snyggt integrerad i suiten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet att det är fler i Europa som har problem med Adobe. Dags att stämma skiten ur företaget. Dom gör bra program men dyra. Supporten var förr kopplad till en enskild person, nu ger de totalt fel uppgifter. Skrämmande.

Köp inget nytt därifrån. Har alltid stött dom mot piratkopiering, men det vet i fasen.............

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle jag ha anledning att sitta knäpp tyst när Adobe säljer program som inte fungerar och ger fel instruktioner av supporten vid överflyttning till annan dator med samma användare. Alldeles fel.

Du kan man säga vad man vill. Detta är ju rätt dyra grejer.

/nils

Jag kanske är lite väl överförbannad :) beroende på att projekt avbryts

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, ge oss en intermediate som går att köra från vanlig IDE-disk och som fixar iallafall 4:2:2 8-bit, som är optimerad för AE och Premiere Pros renderingsmotorer och som har overlay funktion för att få ut det hela via DVI ut på monitor. Det vore smaskens och en rejäl life saver.

 

Adobe kan ju alltid köpa nåt och modifiera/optimera det. Canopus är väl konkursfärdigt och deras lossless-codec är inte fy skam (tyvärr funkar den mest i Canopussystemen).

 

Eller köp Sheer. Det finns ju en AVI-version i betastadie. Om inte annat skulle det ju reta Apple nåt fruktansvärt eftersom Sheer är bättre än allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

    Att Adobe Media Encoder (AME) i Premiere Pro tar uppgifter från Project Settings när man exporterar så att man inte alltid blir "erbjuden" att exportera NTSC ur ett PAL Project. Det stör mig att vad man än exporterar ur ett PAL Project så är alltid NTSC Presets valda första gången man gör export ur AME eller när man byter från tex Quicktime till MPEG2-DVD. Jag tycker att man själv måste göra ett aktivt val om man vill exportera NTSC ur ett PAL Project, inte att AME gör det pga av dålig programmering. Kanske tom en ruta som poppar upp och varnar för vad man gör och upplyser om dom nackdelar det för med sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

8 sidigt fullskrivet dokument framfört till samtliga berörda produktchefer inom Adobe. Många Feature Requests blev det...

 

Men det bara att fortsätta tänka!

 

Edit: Tack till alla!

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

En liiiten...liiten sak till Max. Från första boxen jag köpte från Adobe, länge sen, fick jag 3 lösenord ,Adobe ID, lösen och hint. De skulle fungera även till Macromedias studio MX, vilket de naturligtvis inte gjorde. När jag frågade Adobesupporten om hint trodde de nog jag var från medeltiden eller 400 år efter kristi födelse.Helt nya lösen alltså, utan att bli underrättad. Vilken samordning. Kan du skriva nåt om det i dokumentet till Adobe. ;) Hur har Adobe tänkt nu?

kul att du tar dig tid med detta

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...