Gå till innehåll

EJ original batteri till kameran


kalle112

Recommended Posts

Jag har en nvgs-180 videokamera just nu och tyvärr har jag endast ett batteri. Batteritiden är inte heller särkilt lång (ca 50 min). Jag funderar därför på att köpa några batterier till så att jag kan använda kameran under längre tid på de ställen där det inte finns vägguttag!

 

Jag har hittat batterier som säljs ute på blocket till ett väldigt bra pris men däremot är dessa inte original. Min fråga är:

 

Bör jag eller bör jag inte köpa sådana här typer av batterier (d.v.s. ej original)? De är ju billigare men sen vill jag inte förstöra kameran så klart. Kommer det hända något med kameran kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur det är med kamerabatterier vet jag inte, men till datorer räknar man med två års livslängd på uppladdningsbara batterier. Sen kasseras de och man köper nya. Piratbatterier har antagligen kortare livslängd än så. Köper man märkesbatterier håller de längre. Köper man piratbatterier så håller de kortare. Men att man skadar kameran är nog ett påhitt av säljaren.

 

Edit: Min gamla sony digitalkamera med disketter hade batterier för ca 800 spänn. Jag köpte original och de höll ungefär 2 år. Samma piratbatteri höll drygt hälften men kostade däremot ungefär hälften.

Länk till kommentar
Share on other sites

gorse: Piratbatterier? Menar du då förfalskade märkesbatterier? För det jag antar att trådskaparen åsyftar helt enkelt är batterier av annan tillverkare, och det är definitivt inget "pirat" över dem. Mitt hähnelbatteri kostade bra mycket mindre än ett canondito, och det har funkat alldeles utmärkt. "Vägra betala för märket", är ett av mina motton. Att köpa förfalskningar (de finns) bör man förstås undvika. No-name-batterier har jag inte stött på, så de vet jag varken om de finns eller hur de är.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tycks vara idel no-name-grejer, men jag skulle ha köpt dem i alla fall eftersom de är så mycket billigare. I värsta fall är hållbarheten dålig, och då vet du det till nästa gång. De kommer inte att förstöra kameran i alla fall.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt hähnelbatteri kostade bra mycket mindre än ett canondito, och det har funkat alldeles utmärkt. "Vägra betala för märket", är ett av mina motton.

 

Jag köpte hähnel istället för canon original till min Canon MV5i och det var ett misstag. Efter bara ett par veckor så var det helt värdelöst. Jag tror att risken med icke original är att man har större spridning i kvalitet, dvs. chansen att man får en bra produkt är större med originalprylar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...