pld Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Hej! Har importerat in bilderna till min stop-motionfilm i redigeringsprogramet. Har laggt ut alla bilderna på timelinen och klippt ner dem till en frame var men när man ska se filmen går den jäkligt snabbt. Vad har jag gjort för fel? Har tagit 163 bilder och filmen är nu ca 6 sekunder. /Jesper 0 Citera
Team_fagott Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Det låter väll ganska normalt när jag räknar på det i huvudet iaf. 30x6=180 0 Citera
pld Postad 23 maj 2007 Författare Postad 23 maj 2007 Hur ska man göra får att få det att inte få det att se snabbspolat ut? Är det något fel man gör när man tar korten? 0 Citera
Team_fagott Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Hur ska man göra får att få det att inte få det att se snabbspolat ut? Är det något fel man gör när man tar korten? Alltså det brukar ju vara minst 25-30 bilder per sekund. Ju mindre variation mellan varje bild dessto mjukare kommer ju rörelsen att bli. Så svaret är helt enkelt att du får flytta det som ska röra sig mindre mellan varje bild helt enkelt, och ha fler bilder. 0 Citera
Joel.N Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Hur ska man göra får att få det att inte få det att se snabbspolat ut? Är det något fel man gör när man tar korten? Beroende på vilket redigeringsprogram du har finns det olika möjligheter. Ett kan vara att markera tiden som varje bild ska visas. ett annat kan vara att köra hela filmen i slowmotion med önskad hastighetsminskning. Annars ska din film vara just 6,52sek, då varje sekund film innehåller 25 bildrutor... lycka till Mvh Joel.N 0 Citera
pld Postad 23 maj 2007 Författare Postad 23 maj 2007 Så då ska jag röra min figur mindre för varje bild för att få figuren att röra sig långsammare och få ett mer "normal rörelse"? /Jesper 0 Citera
Team_fagott Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Så då ska jag röra min figur mindre för varje bild för att få figuren att röra sig långsammare och få ett mer "normal rörelse"? /Jesper Exakt. :bire 0 Citera
pld Postad 23 maj 2007 Författare Postad 23 maj 2007 Jaha, då gör jag om skiten då så får vi se hur det blir! Tackar för alla snabba svar! /Jesper 0 Citera
jonkanon Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Ett tips som jag sett i en tutorial var att alla bilder ska vara i två bildrutor, alltså att de dubbleras. Det torde dra ner tempot en aning. Det funkade för mig i alla fall, jon 0 Citera
Anhool Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Innan du sätter igång måste du bestämma dig för hur du ska animera. 15x2, 12.5x2, 24, 25 fps. Sen ställer du in programmet efter det du animerat efter. Blir sällan bra att bara flytta gubbarna och hoppas på det bästa. 0 Citera
megawatti Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 du behöver ju inte 25 rutor för att få en bra film. 15 räcker got och väl, under det så kommer det nog se hackit ut. Men 15 räcker för "amatörer" utan problem tycker jag iaf. 0 Citera
jmalmsten Postad 24 maj 2007 Postad 24 maj 2007 film = 24fps, pal = 25fps (50fps interlaced), ntsc 30fps (60fps interlaced)... Men att halvera fps'en går ganska bra... har för mig att hastigheten fastställdes pga att ljudet blev för dåligt om man gjorde film för en saktigare hastighet (finns det ett legitimt ord för saktigare?). jag brukar tänka att där runt 8fps går bra det med... men där går yttersta gränsen, och många tycker att allt under 12 är för hackigt. Enligt boken How To Make Anime, som jag köpte under min japannördhetstid;), så kör anime ofta "on thirds" och amerikanarna kör "on two's", vilket bara betyder att man tar varje bild tre eller två gånger. thirds blir då 8fps och twos blir 12, räknat på standard 24fps-film... Men som Anhool säger... att bara ta bilder och hoppas på det bästa blir aldrig bra... bestäm dig för en hastiget beroende dels på hur hackigt du vill ha det och dels hur lång tid du har på dig... (det tar ju dubbelt så lång tid att animera 12fps än 24,,, även om 24 blir oslagbart mjukare)... En annan grej med budgetanimering jag lärt mig av jappsarna är just att så lite som möjligt behöver animeras... och det som behöver animeras kan då göras mjukare (eftersom man redan sparat tid på killen som sitter still vid ett bord;)) ... jag kan inte räkna alla gånger jag suttit och tittat på anime och insett att jag suttit och tittat på stillbilder och en röst eller bakgrundsljud i flera minuter;) men framför allt, som vi fick höra när vi lärde oss om komposition... "BESTÄM DIG!" ;) 0 Citera
jbergman Postad 24 maj 2007 Postad 24 maj 2007 film = 24fps Ja, eller 25 fps om vi befinner oss i Europa. (Jag kan aldrig låta bli att hugga på dessa spridda missuppfattningar som återkommer gång efter gång efter gång...) (finns det ett legitimt ord för saktigare?). Det heter "lägre" respektive "högre" hastighet. /Jakob 0 Citera
megawatti Postad 24 maj 2007 Postad 24 maj 2007 Programet VideoMach, som dock kostar pengar gör detta väldigt smidigt, ändast att droppa bilderna så frågar de efter Duration eller hur många Fps du vill ha. 0 Citera
jmalmsten Postad 27 maj 2007 Postad 27 maj 2007 Ja, eller 25 fps om vi befinner oss i Europa. (Jag kan aldrig låta bli att hugga på dessa spridda missuppfattningar som återkommer gång efter gång efter gång...) Det heter "lägre" respektive "högre" hastighet. /Jakob 25fps... Ja ja glömde av den... en sån där regional variation bara för oss Pal-folk för vi ska slippa "4%pal-speedup" vid våra videolanseringar(eller finns det annan anledning att öka hastigheten med 1-fps?);)... men nu är jag på väg lite off topic. Förresten är jag europe och gör min senaste animerade film i 24fps så det så:p Hur gick det förresten med omstarten? (jobbigt med omtagningar på animationer eller hur?;)) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.