Gå till innehåll

Bra program för att göra spännande musik till rysare?


jepser

Recommended Posts

Som rubriken, det har ju nämst en hel del olika program, men vad finns det för program som man kan göra spännande musik med?

Då trummor, synt, fiol, trumpet och mycket mer. (Det spelar ingen roll vad det kostar).

 

// jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

SÖK SÖK SÖK SÖK osv

 

Men när jag ändå gnäller: E-jay var populärt för några år sedan och kom i en mängd olika varianter (för olika stilar), den musiken du sätter ihop (från färdiga slingor) är dessutom royaltyfri. Kör du mac så är väl Sountrack helt ok.

Länk till kommentar
Share on other sites

SÖK SÖK SÖK SÖK osv

 

Men när jag ändå gnäller: E-jay var populärt för några år sedan och kom i en mängd olika varianter (för olika stilar), den musiken du sätter ihop (från färdiga slingor) är dessutom royaltyfri. Kör du mac så är väl Sountrack helt ok.

 

Skulle du kunna länka till deras hemsida, jag fatta inte vilken det var när jag sökte på google. Kan du det så är du jättesnäll;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det programmet kvar fortfarande? Googlar man på det tycker jag bara att jag hittar träffar från 2002 typ.

 

Inga program frösvinner väll heller :p

Hemsidan verkar aktiv. Vet ej när sedanste verisonen kom.

 

Jesper: Man plockar tex en takt, en rytm, eller en kort slinga och bygger ihop låtar av det, så man kan ju inte säga att man gör egen musik igentligen. Fast å andra sidan skulle du fråga en DJ eller x artist som spelas på RIX, NRJ osv skulle han envist hävda att så var fallet :)

 

Låtarna du bygger är royalty fria. Dvs du får använda dom som, din aegna.

 

Vill du göra helt egen musik så rek jag en tracker eller mjukvarusynth. Fast då kan du ju o andra sidan låna riktiga instrument och spela in med dv kameran :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har för mig att Sony har ett program för att sätta ihop just filmmusik av färdiga loopar i en massa olika genres. Kommer tyvärr inte

ihåg vad det heter, men googlar du så finner du nog något.

 

Sony ACID Loops. Sen finns det ju Smartsound SonicFire Pro som sätter ihop ett slags färdigkomponerade musikfragment och anpassar längden efter dina önskemål.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag vill hälst göra egen musik, alternativ två är att kontakta en kompositör men det är nog rätt så dyrt. Men vad finns det för program som man kan göra egen musik med. Till och med på min gamla mobil, en sony eriksson fannt där olika tonar av gitarr bas och synth samt trummor så man kunde göra en egen ringsignal. Det är ju ett sånt progam jag vill ha fast med ännu fler toner och fler instrument;) Hoppas ni kan hjälpa mig:)

 

// jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar rekommendera Reason eftersom det kommer med två stora ljudbanker och inte behöver något annat utöver detta för att komma igång. Det kanske är lite svårt att greppa programmet i början men man vänjer sig. Generellt handlar det om att koppla synthar och samplers till en mixer och därifrån eventuellt routa effekter och sedan plinka in noter i sequencerdelen, så det fungerar precis som en riktig hårdvarustudio, fast virtuellt.

 

För övrigt finns Fruity Loops som är några gånger billigare än Reason men då får man inte heller något att jobba med just. Man får då se till att skaffa synthar, samplers och ljudsamplingar från andra tillverkare. Bra eller dåligt? Det är upp till var och en.

 

Ableton Live är ett likvärdigt alternativ till Fruity Loops. Jag kan inte säga så mycket mer för jag har inte provat Live så mycket.

 

Till de mer avancerade programmen hör Cubase, Nuendo, Cakewalk och Pro Tools. Dessa behöver likt Fruity Loops och Live kompletteras med instrument eftersom de också bara är sequencers.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar rekommendera Reason eftersom det kommer med två stora ljudbanker och inte behöver något annat utöver detta för att komma igång. Det kanske är lite svårt att greppa programmet i början men man vänjer sig. Generellt handlar det om att koppla synthar och samplers till en mixer och därifrån eventuellt routa effekter och sedan plinka in noter i sequencerdelen, så det fungerar precis som en riktig hårdvarustudio, fast virtuellt.

 

För övrigt finns Fruity Loops som är några gånger billigare än Reason men då får man inte heller något att jobba med just. Man får då se till att skaffa synthar, samplers och ljudsamplingar från andra tillverkare. Bra eller dåligt? Det är upp till var och en.

 

Ableton Live är ett likvärdigt alternativ till Fruity Loops. Jag kan inte säga så mycket mer för jag har inte provat Live så mycket.

 

Till de mer avancerade programmen hör Cubase, Nuendo, Cakewalk och Pro Tools. Dessa behöver likt Fruity Loops och Live kompletteras med instrument eftersom de också bara är sequencers.

 

Lycka till!

 

Är detta progam där det finns olika toner osv, så att man kan göra en liten spännande melodi?

 

// jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Reason är rätt program för dig. Dock så kan man INTE spela in audio i det. Du kan alltså inte ta en mikrofon och spela in sång och grejer om du skulle vilja det. Då måste du ha ett annat program, t ex Cubase. Men Reason är bra eftersom det är lätt att använda och ljuden är helt ok. Sen kan man alltid skaffa bättre ljud från deras refills. Kostar pengar dock, men som du sa, det spelar ingen roll vad det kostar.. ;P

 

Edit: Man kan förresten "rewira" Reason i Cubase. Alltså kan du använda båda programmen på samma gång, typ använda ljuden från Reason men arbeta i Cubase där du kan spela in sång och sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...