video_sync Postad 16 maj 2007 Postad 16 maj 2007 Varför är dessa DV-bandare så fruktansvärt dyra ? Varför inte köpa en billig mini-dv kamera för överföring, för att istället slösa flera tusentals kronor på en bandare ? 0 Citera
Max_H Postad 16 maj 2007 Postad 16 maj 2007 - Bandaren håller längre (Sony's DSR-11 är ex otroligt slitstark om den sköts väl). - Reagerar MYCKET snabbare på start/stop - (att logga med en DV-kamera eller en Sony DSR-1500 är som dag och natt). - Bandaren tar oftast stora band (ett måste vid filmer längre än 60min) - Många kan ta emot extern tidskod (viktigt vid ex duplicering av originalband eller mastrar). - I många fall manuell inställning av tidkod. - Manuell inställning av volym inkl ljudmätare. - Vissa redigeringar måste fortfarande köra RS422-protokollet för styrning/tidskod. Priset... tja... mindre serier, dyrare mekanik plus att det är värt det för många (givetvis inte alla - jag har ingen men jag gör mest reklaminspelning till disk och mastrar från okomprimerad AVI/QT till Digibeta). /Max 0 Citera
Bleckert Postad 17 maj 2007 Postad 17 maj 2007 Blir det inte bättre kvalité med. om du har spelat in materialet på en bra kamera och för över det med en dålig så finns det väll riska att kvalitén sänks!?! Men jag håller med om att priset är extremt, går man dessutom över och ska ha en HDV bandare så får man fan råna en bank för att ha råd! 0 Citera
Team_fagott Postad 17 maj 2007 Postad 17 maj 2007 Jag känner proffesionella naturfilmare som använder en billig b-kamera som bandspelare. Kvalliten påverkas inte då man för över via firewire (dvs 1 or och 0 or), den enda kvalitets förändringen kan möjligen vara at störningar och andra problem kan uppstå som uppstår med lite sämre kameror, I övrigt så finns det mycket riktigt som Max_h säger fördelar naturligtvis. Jag hoppas ingen skäms för att rätta mig om jag är ute och cyklar :) 0 Citera
Bleckert Postad 17 maj 2007 Postad 17 maj 2007 Jag känner proffesionella naturfilmare som använder en billig b-kamera som bandspelare. Kvalliten påverkas inte då man för över via firewire (dvs 1 or och 0 or), den enda kvalitets förändringen kan möjligen vara at störningar och andra problem kan uppstå som uppstår med lite sämre kameror. ok, har inte stenkoll på den biten! 0 Citera
Dark_tree Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 men man kan använda en vanlig dv kamera om man nu ska koppla dne med en monitor och dator för att se hur bilden blir? 0 Citera
Team_fagott Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 men man kan använda en vanlig dv kamera om man nu ska koppla dne med en monitor och dator för att se hur bilden blir? jajamensan. Beror iof vad du menar med "vanlig" dv kamera 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 hmmm.. detta var intressant. Jag sitter just nu i valet och kvalet om jag ska investera i en DV-bandare eller inte (jag vill inte slita på XL2:an). Men då skulle jag ju kunna använda trv940 kameran istället (då får den ett nytt liv, den används ju inte så mycekt längre, bara vid "fyllefilmninig")... Team_fagott, så kameran överför inte de pixlar som den har (nä, förmodligen inte... det går ju inte via ccd)? detta måste jag testa... 0 Citera
Dark_tree Postad 22 maj 2007 Postad 22 maj 2007 jajamensan. Beror iof vad du menar med "vanlig" dv kamera Jag menar då typ ingne proffs kamera låt oss säga en kamera utan 3ccd o så...en hemmakamera...De pajar inte kvaliteten på bilden ju med tanke på att de e filmat med en annan kamera liksom.... 0 Citera
Team_fagott Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Jag menar då typ ingne proffs kamera låt oss säga en kamera utan 3ccd o så...en hemmakamera...De pajar inte kvaliteten på bilden ju med tanke på att de e filmat med en annan kamera liksom.... Om du överför via firewire så är ju överföringen digital 1100101001001 (dvs i princip för du över en fil). Så har jag fattat det. Så räcker det att det är DV och firewire. Jag skulle vara tacksam om någon demeterade eller bekräftade.:) 1 Citera
Vandraren Postad 23 maj 2007 Postad 23 maj 2007 Om du överför via firewire så är ju överföringen digital 1100101001001 (dvs i princip för du över en fil). Så har jag fattat det. Så räcker det att det är DV och firewire. Jag skulle vara tacksam om någon demeterade eller bekräftade.:) Det stämmer till 100 % 0 Citera
megawatti Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 Hddv band i en Sd-dv spelare då? Mycket intresant för mig som kanske kommer spela in mycke på hyrkameror! 0 Citera
yooonis Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Jag känner proffesionella naturfilmare som använder en billig b-kamera som bandspelare. Kvalliten påverkas inte då man för över via firewire (dvs 1 or och 0 or), den enda kvalitets förändringen kan möjligen vara at störningar och andra problem kan uppstå som uppstår med lite sämre kameror, I övrigt så finns det mycket riktigt som Max_h säger fördelar naturligtvis. Jag hoppas ingen skäms för att rätta mig om jag är ute och cyklar :) Kan jag använda min "vanliga" billiga DV kamera som bandare för en film som är inspelad i HDV läge? Och kan man skicka tillbaks filmen på bandet till DV kameran sen? Blir det någon sorts komprimering? tacksam för svar! ha det! 0 Citera
Vandraren Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Kan jag använda min "vanliga" billiga DV kamera som bandare för en film som är inspelad i HDV läge? tacksam för svar! ha det! Nej, det funkar inte. 0 Citera
Max_H Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Djungel... De flesta HDV 1080i kameror (Sony & Canon) kan spela upp HDV 1080i filmade med andra 1080i kameror. De kan också (alltid?) nedkonverera HDV > DV. Men Sony kan INTE spela upp Canons fejkprogressiva HDV 1080-format. Inte heller Sony's bandare kan det. Sony Z1 kan spela upp JVC's 720P band, men skickar signalen bara analogt om jag minns rätt. JVC's kamera och bandare kan bara spela upp 1080i analogt - ej digitalt. Och kan andra kameror spela upp Sony's 1080P format? Har aldrig testat men det lagras ju i en 1080i ström så det borde gå. /Max 0 Citera
yooonis Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Djungel... De flesta HDV 1080i kameror (Sony & Canon) kan spela upp HDV 1080i filmade med andra 1080i kameror. De kan också (alltid?) nedkonverera HDV > DV. Men Sony kan INTE spela upp Canons fejkprogressiva HDV 1080-format. Inte heller Sony's bandare kan det. Sony Z1 kan spela upp JVC's 720P band, men skickar signalen bara analogt om jag minns rätt. JVC's kamera och bandare kan bara spela upp 1080i analogt - ej digitalt. Och kan andra kameror spela upp Sony's 1080P format? Har aldrig testat men det lagras ju i en 1080i ström så det borde gå. /Max Vilken bandare/kamera kan spela upp JVCs 720p??? Kan canon HV10 användas som HDV bandare till JVC 720p??? Väldigt krångligt allt det här.... :( 0 Citera
Max_H Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Nope. Canon och Sony: HDV 1080i/f/p (med dom begränsningar jag nämnde) Jvc: Endast HDV 720P via firewire. 1080i via analog komponent. /Max 0 Citera
yooonis Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Nope. Canon och Sony: HDV 1080i/f/p (med dom begränsningar jag nämnde) Jvc: Endast HDV 720P via firewire. 1080i via analog komponent. /Max Nu verkar ja dum. Alltså bara JVC kan funka som bandare till JVC??? EDIT: nån som vet någon modell och var man kan köpa? 0 Citera
Max_H Postad 29 maj 2007 Postad 29 maj 2007 Jvc är dom enda som kör HDV 720P, så ja, vill du köra digitalt så är JVC's bandare dom enda som gäller. Återigen också Jvc's åf:ar som gäller - Scand Photo, Lrtv, Vidab, m fl. /Max 0 Citera
yooonis Postad 30 maj 2007 Postad 30 maj 2007 Jvc är dom enda som kör HDV 720P, så ja, vill du köra digitalt så är JVC's bandare dom enda som gäller. Återigen också Jvc's åf:ar som gäller - Scand Photo, Lrtv, Vidab, m fl. /Max Har letat runt på internet och fortfarande inte hittat någon JVC hdv bandare eller billig b-hdvkamera. Finns det inget annat val än att slita ut sin HD110? synd... 0 Citera
Max_H Postad 30 maj 2007 Postad 30 maj 2007 http://pro.jvc.com/prof/attributes/features.jsp?model_id=MDL101540 Lrtv hade en i lager igår i alla fall... /Max 0 Citera
yooonis Postad 30 maj 2007 Postad 30 maj 2007 http://pro.jvc.com/prof/attributes/features.jsp?model_id=MDL101540 Lrtv hade en i lager igår i alla fall... /Max Jag har vart inne på lrtv men länkarna funkar inte? Plus finns det ingen hdv kamera man kan använda som bandare? Bandare är ju väldigt dyra? tack för svaren iaf! EDIT: bandaren finns på scand. photo för 27 000! Det får man ju en en bra kamera för! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.