Jump to content

Transparent bakgrund och videoformat

krantzsimon

Recommended Posts

Hej,

Jag ät helt ny inom film men ska producera en liten reklambanner där en person ska filmas och klippas in mot bannerns mönstrade bakgrund, personen i fråga ska röra sig lite, med såväl kropp som händer.

Hur gör man enklast detta, genom transparent bakgrund i Premiere? Och framförallt; finns det något videoformat som stöder opacitet/transparent bakgrund (motsvarighet till bilders PNG eller GIF)?

Hur gör dom exempelvis på diverse spelprogram på TV där dom i själva verket står mot en duk medans en annan bakgrund visas i TV-apparaterna?

Mycket tacksam för hjälp!

Chromakey. Bluescreen/greenscreen. Du placerar en person eller ett föremål framför en grön, blå (eller wathever) bakgrund sedan keyar du bort den gröna/blåa färgen och ersätter den med något annat. premiere går det alldels utmärkt finns ett flertal funktioner under videoefects (chromake,bluescreen,greenscreen m,m) Det har ingen betydelse villket videoformat du använder. Leta runt i forumet, det finns hur mycket info som hellst.

Ska du göra en flashbanner bör du ju givetvis exportera filmklippet, med "borttagen" bakgrund, i FLV-formatet som från version 8 stöder alpha-kanal (dvs transparens). Då kan du ex streama FLV-klippet och ha ex en flashanimering i bakgrunden. Du kan också exportera ut videoklippet från ditt videoredigeringsprogram som ex QuickTime Animation som också stöder alpha och då i Flash (8 eller högre) importera det och vid importen koda till FLV med alpha kanal (kräver Flash Pro).

Om Blue screen hittar du massor av trådar längst upp i FAQ:n.

Edit: Ska du verkligen STREAMA flash kräver det iofs Flash streaming server (= inte gratis).

/Max

Jag känner att allt inte är tömt i denna fråga.

Om det nu inte är en web banner man ska göra utan att man vill spara sitt utkeyade, förlåt svengelskan, videoklipp med transparens.

Finns det något rörligt format för detta? (Om nu inte QuickTime Animation är ett video format?)

Jag kanske tänker fel men kan det inte vara önskvärt att spara ex en green screen sceen på detta sätt efter mycket colorkey arbete?

När jag sparat Maya renderingar i Maya IFF format med Alphakanal så blir allt som inte är modellen transparant. Sedan när man har lust så kan man lägga in sin IFF sequence i ex. AE och bara modellen sysns.

På detta sätt kan jag sitta på en plats på jorden och skicka IFF bilderna till någon annan och den kan compa i AE.

Man skulle kunna tänka sig att någon gör ett color key arbete av en green screen sceen, sparar med trasparence en video fil och någon annan importerar denna och gör comp arbetet eller?

Quicktime Animation är ett, okomprimerad avi med alphakanal är ett annat. Inget konstigt alltså.

/Jakob

Bara för att vara övertydlig för mig då, detta videoformat finns för både mac och pc?

Är det något som är standard exporteringsformat till AE eller Combustion?

Bara för att vara övertydlig för mig då, detta videoformat finns för både mac och pc?

Är det något som är standard exporteringsformat till AE eller Combustion?

Mac vet jag absolut ingenting om, så någon annan får hjälpa dig på den fronten.

/Jakob

• 2 weeks later...

Jag ska importera ett redigerat videoklipp med borttagen bakgrund (bluescreen) i Flash för att spela upp detta ovanpå en annan bakgrund i ett annan lager. Min fråga är om det finns något "genomskinligt" videoformat som man kan exportera till i exempelvis Premire? Jag söker alltså något liknande bilders PNG eller GIF-format.

Mycket tacksam för hjälp!

De som nämns i den gamla tråden är FLV, QuickTime Animation och okomprimerad AVI med alphakanal. Det gäller dock att se till att man har exportinställningarna så att alphakanalen följer med.

Själv har jag bara använt okomprimerad AVI för detta, och då har det fungerat utan problem, men jag vet inte vad Flash är villig att ta emot.

/Jakob

Okej.

När jag ändå pratar med dig kan jag passa på att ställa en bluscreen relaterad fråga; spelar det någon roll vilken nyans av blå man kör, ska den vara ljus eller mörk? Jag lyckas inte utan att jag får med en tunn "hinna" varför även den bakomliggande bakgruden blir mörkare och lite suddig.

Du snackar med fel snubbe, för jag kan verkligen inget om blue/greenscreen. Dock finns det massor av trådar i ämnet som säkerligen kan hjälpa dig.

Okej, rent kort kan jag säga att grönt är bättre än blått för DV, och det viktigaste är att bakgrundsfärgen skiljer sig från färgerna hos motivet. Och så skall man se till att ha bra mjukvara för keyandet. Och så skall man ha fin jämn ljussättning av screenen. Etc.

Men med tanke på att DV är så pass färgkomprimerat är det svårt att få till en snygg key med DV hur man än gör. Det är en hel vetenskap, och det är definitivt inte mitt område.

Lycka till!

/Jakob

Du kan exportera FLV med alpha i PPro 2.0 eller högre. Under Adobe Media Encoder där du väljer Flash som media format och sedan i Option > Advanced settings så kryssar du i "Encode alpha channel"-rutan.

Resultatet för green screen resultatet beror på MASSOR av olika saker, bättre att läsa ngn av dom andra 1000+ trådarna i ämnet.

/Max

Okej, nu är det så illa att jag inte har Pro versionen av Premiere, men behålls verkligen alpha-kanalen när man importerar ett avi-klipp eller en Quicktime Animation i Flash?

Är förresten Quicktime Animation och Apple Animation samma? Hittar nämligen inget annat än Apple Animation, sen när det gäller att exportera AVI så hittar jag inte heller vart jag väljer att behålla alphakanalen?