Karl Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Tjenare! Jag har nyss skaffat adobe premiere pro. Och förut har jag bara använt mig av program som t.ex. windows movie maker. Så nu har jag knappt aning om hur jag ska använda detta program. Jag har i alla fall kommit på hur jag importerar olika filer ;). Men jag vet inte ens hur jag ska klippa filmen. Kan någon hjälpa mig!? Det jag helst vill lära mig är först och främst hur jag bara ska klippa filmen. Tack på förhand. //Karl
Team_fagott Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Börja med att läsa manualen. Du lägger klippen på rad i tidslinjen. Videospåren på video timelinen och ljuden på ljudspåret/n. Att fråga hur man klipper film i premiere är som att fråga hur man kör bil. Svaret blir. Gasa, styr,bromsa. Meka dig fram. Men börja med att läsa manualen som följde med. Lycka till!
Karl Postad 27 april 2007 Författare Postad 27 april 2007 Börja med att läsa manualen. Du lägger klippen på rad i tidslinjen. Videospåren på video timelinen och ljuden på ljudspåret/n. Att fråga hur man klipper film i premiere är som att fråga hur man kör bil. Svaret blir. Gasa, styr,bromsa. Meka dig fram. Men börja med att läsa manualen som följde med. Lycka till! mm, okej. Men jag vet redan hur man lägger in klippen. Jag undrade hur man klipper upp klippen.
lilla_farbrorn Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Läs manualen som sagt. Finns ingen anledning att någon ska behöva skriva grundläggande grejer här när allt redan finns nära till hands.
lilla_farbrorn Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Rubrik ändrad från "Premiere Pro". Tänk på att alltid skriva tydliga rubriker.
Steffe Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Ehm.. Som Team Fagott sa så är det bara att prova att klicka lite varstans... Det var så jag lärde mig :)
Karl Postad 27 april 2007 Författare Postad 27 april 2007 Rubrik ändrad från "Premiere Pro". Tänk på att alltid skriva tydliga rubriker. mm, förlåt. Men får man verkligen posta dubbelinlägg?
Karl Postad 27 april 2007 Författare Postad 27 april 2007 Jag ser ingen dubbelpost? Kolla lillfarbrorns inlägg ;)
FarfarMOV99TD Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Du kanske ville ha svaret på din fråga? Tryck på "C" och sen tryck var du vill "klippa upp filmen", sen trycker du på "V" för att "Återställa funktionen". Denna funktion finns också i "Tools"
Karl Postad 27 april 2007 Författare Postad 27 april 2007 Du kanske ville ha svaret på din fråga? Tryck på "C" och sen tryck var du vill "klippa upp filmen", sen trycker du på "V" för att "Återställa funktionen". Denna funktion finns också i "Tools" tack så mycket! Äntligen kan någon svara på min fråga. Men det var inte riktigt det som du sa jag ville göra men nu har jag kommit på hur jag ska göra tack vare dig. Tack :D Förresten. Hur ska jag göra en video övergång som ska se ut som om det nya klippet liksom glider in från vänster och det gamla klippet puttas bort.
barnholdt Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 En polare till mig som köpte PPro sa att det var med lite filmer mm på DVD-skivor (precis som till FCP). Man kan ju undra två saker.... 1 Hur laglig är din PPro? 2 Hur seriös är du om du inte ens orkar kolla dessa filmer eller läsa manualen?
gorse Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 Jag har premiere elements och jag fick ingenting med mer än CD-skivan. Ingen bok och inga filmer. Förvisso är programmet bundlat med datorn jag köpt och någon support ville inte adobe ge, när det gäller medskickade program. "Ring datorleverantören" sa de, men de vet ingenting. Men längst upp till höger finns en helpmeny som inte går av för hackor. Med guidelines. Fast jag tycker det är rätt likt moviemaker i princip.
Vandraren Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 1. Du är nybörjare 2. Du har tankat ner en piratkopia av ett avancerat redigeringsprogram Det där är ingen bra kombination Gör så här istället. Släng ut programmet ur datorn skaffa dig det här programmet http://www.adobe.com/se/products/premiereel/newfeatures.html#nf4. Du kommer att lära dig allting väldigt fort plus att du har support och det är ovärdeligt. Programmet kostar under 1000 kr och är på svenska
Gustaf Lindborg Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 Funkar det att man går in på sidan ovan och köper Adobe Premiere Elements 3.0, eller måste man skaffa något annat program före? Jag har nämligen använt Magix tidigare. Sedan undrar jag om man får hem en CD-ROM eller om det är en nedladdning?
FarfarMOV99TD Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 tack så mycket! Äntligen kan någon svara på min fråga. Men det var inte riktigt det som du sa jag ville göra men nu har jag kommit på hur jag ska göra tack vare dig. Tack :D Förresten. Hur ska jag göra en video övergång som ska se ut som om det nya klippet liksom glider in från vänster och det gamla klippet puttas bort. det var la för fan visst det du var ute efter...eller?:S
FarfarMOV99TD Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 1. Du är nybörjare 2. Du har tankat ner en piratkopia av ett avancerat redigeringsprogram Det där är ingen bra kombination Gör så här istället. Släng ut programmet ur datorn skaffa dig det här programmet http://www.adobe.com/se/products/premiereel/newfeatures.html#nf4. Du kommer att lära dig allting väldigt fort plus att du har support och det är ovärdeligt. Programmet kostar under 1000 kr och är på svenska vad in i heliske har ni fått för er att han har laddat ner programmet?..(ursäkta spårket pace:D)
Karl Postad 29 april 2007 Författare Postad 29 april 2007 det var la för fan visst det du var ute efter...eller?:S jo, men jag ville göra det på ett annat sätt. men nu när du berättade hur jag skulle göra så kom jag på det andra sättet som jag ville använda. XD
barnholdt Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 vad in i heliske har ni fått för er att han har laddat ner programmet?..(ursäkta spårket pace:D) Ja det skulle man ju kunna fundera över i timmar.... :D En tanke kan ju vara att man köper ett program för 5-20 tusen och sen bara slänger övnigsdiscar och manualer till det. Ger bort produktnyckeln och sen frågar folk på forum om själva grunden i programet. En annan tanke är att ja..... vem vet...!? Får nog tänka lite till för att kunna klura ut det. ;)
megawatti Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 jo precis, man köper ett program för 7.000kr och sen vet man inte hur man läser handboken XD
lilla_farbrorn Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 mm, förlåt. Men får man verkligen posta dubbelinlägg? Jag brukar separera mina moderatorrelaterade inlägg med mina vanliga. För att det lätt ska gå att se när tråden är modererad. Vad gäller din nya fråga nu om wipes, kolla manualen. Det är svaret på trådens fråga. Jag tycker det verkar uppenbart att det är en piratkopia du använder och sådant stöds inte av Voodoo Film Forum. Tråd låst. Läs manualen.
Recommended Posts