Max_H Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 ah billigare än en flame i alla fall. funkar dom lika bra för fusion mån tro? Troligen. Fusion 5 funkar rätt bra på min gamla 3.2Ghz P4 hemma med 2Gb ram. /Max 0 Citera
Munthe Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 Rabies: Nej, dom funkar inte med Fusion. Fusion kräver max 450Mhz-processor och absolut inte mer än 128MB-ram, annars rullar det inte. ;) (skojar bara med dig) copaman: Jag menar att du frågar efter high end-mjukvaror så då borde du rimligtvis vara på jakt efter high end-hårdvara att rulla dina program på. För du tänker väl inte sitta med Boujou på en multimedia-PC för hemmabruk? Igen; vad behöver du alla program till? Vad är det du ska göra? Max: Har du sett Autodesks Toxik i aktion? Något på NAB? Den ligger ju ganska vettigt i pris nu. 40-50 per säte tror jag. Ett alternativ till Fusion m a o. Jag såg att Boxx samarbetat lite med Autodesk just för Toxik. 0 Citera
Rabies Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 Max_H det funkar okey på min nya dual core 3.2ghz med 4 gig i ram med;) men inte så bra som det skulle funkat med en raid och ett grymt grafikkort. jag täntke mer om det är optimerat till att köra realtidsjusteringar i det och ifall det verkligen är värt att slänga 500 lökar på typ elelr om jag klarar mej på en vanlig pc för 40 papp och nån schysst fiber-raid:p 0 Citera
Max_H Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 Munthe: Hann aldrig se det på NAB. Men det var faktiskt ovanligt tomt i deras monter. Har sett Toxic tidigare och det var rätt imponerande - men det var då den kostade $$$$$$$. Rabies: Vet inte hur det är med Fusion men AE börjar snabbt närma sig gränsen då snabbare CPU inte gör så mycket. Diskarnas snabbhet betyder mer och mer - framför allt om det är "snabba" men långa compar i en burk med en multicore-burk. Definitivt i AE CS3 då den (i vissa fall) renderar 1 frame per CPU Core. Hinner inte disken med då så blir det märkbart slöare. (Vi har en 16-core burk på kontoret i USA med 24 (!) diskars fiber raid - den skulle man ha hemma :) ) /Max 0 Citera
Rabies Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 grymt:) det betyder alltså att det är mer värt att satsa pengarna på raid och ett bra grafikkort för 3d-hanteringen än på en dator. jag har hört nåt om att win xp inte stödjer fler processorer än 1, jag vet inte hur pass riktiga dom uppgifterna är men krävs det win vista för att få ut all kapacitet ur en sån burk elelr hur funkar det? 0 Citera
Max_H Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 XP Pro stöder upp till fyra separata processorer (med X kärnor). Mycket trassligare med Vista som känner av och begränsar användandet av antalet CPU cores också. Men det är även skillnad på hur mycket minne som stöds. XP Pro klarar 3.7Gb ram för hela burken med högst 3Gb per 32-bitars applikation. Vista 64 klarar (har jag för mig) 64 Gb ram och 3.5 Gb per 32-bitars process. Mao har man en Core 2 Quadro burk vill man ha Vista 64 (när det är stabilt nog) med ca 3.5Gb ram per CPU core (usch vad dyrt...;) ). Men det finns inte så många 64-bitars apps ännu så man får ingen tok-nytta av 64-bit annat än mängden ram som varje program kan utnyttja. /Max 0 Citera
Munthe Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 copaman: Om det är för lite eller för mycket kan inte jag avgöra. Det kan bara du avgöra eftersom det bara är du som vet vad du har behov av. Men du kan ju helt klart klippa DV och färgkorrigera lite med den maskinen. ;) Vad jobbar du med för material? DV, HDV? 0 Citera
Anhool Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 copaman, ledsen men jag tror dig inte. Men om detta är sant, varför slänger du bort pengar på saker du inte ens vet varför du har? 0 Citera
Double Trouble Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 Ladde hem det istället och lägg pengarna på svenskastudier! 0 Citera
Munthe Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Ja, din dator är för liten. Du kan bara klippa små, små filmer i frimärksstorlek med en 3GHz quad core Mac Pro. För att klippa DV och tracka lite filmklipp behöver du betydligt snabbare maskiner. Räkna med minst 32 CPUer för vanlig DV. Och för att kunna använda Maya måste du ha ett Quadro FX 4500-grafikkort för 60 000 kr. Men det visste du kanske redan? Tyvärr fungerar inte dom korten i en Mac. Boxx har någon agent i Sverige. Kontakta Boxxtech.com så skickar dom en limousine som tar dig till återförsäljarens dörr. Det ingår säkert i köpet av en Apexx 8. 0 Citera
Anhool Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Ja Munthe, tycker du inte att kanske Maya kanske funkar kanske jättebra? Svara grabben nu. 0 Citera
Team_fagott Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 När kan man börja nominera årtes roligaste trådar? 0 Citera
Jawo Postad 27 april 2007 Postad 27 april 2007 Är det på riktigt? Så här ska det väl ändå stå? er det på riktigt? 0 Citera
Munthe Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 Man blir ju helt paranoid av voodoofilm nu mera. Först Sam o Rai och sedan den här tråden. Nej, copaman. Det är helt omöjligt att använda Maya på din dator. Om du skulle skapa en 3D-kloss och sedan försöka snurra på den skulle det ta ett år innan datorn hunnit räkna ut vad du ville göra och kunna visa det för dig. Det är såklart inte helt omöjligt men om du vill skapa 3D-klossar får du börja planera i januari och räkna med att vara klar i januari året efter. Med en Boxx tar det bara några månader att skapa en 3D-kloss. 0 Citera
Team_fagott Postad 28 april 2007 Postad 28 april 2007 Munthe, får jag anställa dig som datorkonsult? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.