movielover13 Postad 11 april 2007 Postad 11 april 2007 The Old Farmer (9.58 min) Den gamle bonden Nosaj försvann spårlöst från sin gård för 20 år sedan, hans kropp hittades aldrig. Men nu har en släkting bestämt sig för att ta reda på vad som egentligen hände... Detta är min första film som jag och en kompis har gjort. Filmen är gjord utan någon som helst budget. Vi har (hade) inga förkunskaper om filmning eller redigering utan vi är endast självlärda. Med stort intresse kan man komma långt... Jag blir aldrig riktigt nöjd så jag lägger upp den här för kommentarer. Jag vill lära mig nåt inför nästa film så kritik skadar aldrig. Finns det nåt du tycker är bra får du gärna säga det också. Ljudet i början är rent slarv som gjordes på 5min bara för att ha nåt..har man sett filmen 100 gånger börjar man tappa greppet :) När du kommenterar filmen vill jag veta VARFÖR du tycker... Jag har försökt att få samma ljus på alla scener men inte lyckats, någon som har nåt bra tips? Länk till filmen:http://www.youtube.com/watch?v=wAomgfNNo1I http://img134.imagevenue.com/loc585/th_07174__0001_0001_122_585lo.jpghttp://img19.imagevenue.com/loc572/th_07178__0001_0002_122_572lo.jpghttp://img135.imagevenue.com/loc596/th_07189__0001_0006_122_596lo.jpg Format: .wmv Längd: 9 min, 58 sek Storlek: 100 MB Utrustning: JVC GR-D270E Redigeringsprogram: Sony Vegas 6.0 Arbetstid ca: 70h Budget: 0 kr 0 Citera
movielover13 Postad 13 april 2007 Författare Postad 13 april 2007 Inte en enda kommentar? Är det ingen som tycker nåt om min film? Jag vill veta allt som du tycker och tänker! /movielover13 0 Citera
kling Postad 13 april 2007 Postad 13 april 2007 jag tycker den var så där,kanske bra eftersom det var din första film 0 Citera
kling Postad 13 april 2007 Postad 13 april 2007 du skulle kunna ha den på svenska eller förbättra ljudet man hörde inte nått 0 Citera
barnholdt Postad 13 april 2007 Postad 13 april 2007 Tyckte du hade bra klipp och tempo i början av filmen. Efter ett tag tappa du mig helt och jag stängde av. Var det kanske så att du ville för mycket? 70 timmar är ändå bra jobbat, du skulle kanske tagit om en del av klippen så de blivit mer logiska och följsamma. Kanske lagt ett par timmar till? Lycka till fram över. 0 Citera
movielover13 Postad 13 april 2007 Författare Postad 13 april 2007 Tyckte du hade bra klipp och tempo i början av filmen. Efter ett tag tappa du mig helt och jag stängde av. Var det kanske så att du ville för mycket? 70 timmar är ändå bra jobbat, du skulle kanske tagit om en del av klippen så de blivit mer logiska och följsamma. Kanske lagt ett par timmar till? Lycka till fram över. Hej barnholdt, vart tappade jag dig? Vilka klipp kändes inte så logiska/följsamma? Jag vill ha massor med kommentarer, tack! 0 Citera
movielover13 Postad 13 april 2007 Författare Postad 13 april 2007 du skulle kunna ha den på svenska eller förbättra ljudet man hörde inte nått Jag spelade in ljudet i efterhand vilket jag inte borde gjort... 0 Citera
Team_fagott Postad 13 april 2007 Postad 13 april 2007 Jag spelade in ljudet i efterhand vilket jag inte borde gjort... Det kan man mycket väl göra. Men glöm då inte att spela in atmosljud (brus) från varje fysisk plats som ligger på hela tiden på ett eget spår utan avbrott. ALLA platser har ett eget ljud. Man tänker bara inte på det föän dom saknas ;) t.ex nu. Många kul knep och trick med kameran. Kanon. Ser massa berättar och skapar glädje!!! Musiken förstör filmen. Ta bort den. Ägna en dag eller två till att leta ljud med din dv kamera (använd den som bandspelae), använd inga efectskivor sådana ljud är oftast väldigt dåliga och svåra att passa till din egen situation. Logga in banden med ljud och sätt dig och exprimentera fram en känsla. Filmen är för lång. Klipp ner. klipp ner igen. och sedan en gång till tänk:Villka bilder är dödsnödvändiga? Ta bort resen;) Roligt klaffel: När han går förbi med stegen ser dörren öppen ut :) Kling: Förlåt att jag är rabiat men, när du vill tillägga något tryck på REDIGERA knappen istället föär att skriva flera inlägg efter varandra. 0 Citera
Tomtebo Postad 13 april 2007 Postad 13 april 2007 Filmen var helt okej tills han kom in i ladan. Sedan var det jobbigt att se på det. varför? Ljudet, det var inte alls bra. Mitt tips skulle va, fixa med ljudet, redigera filmen så att du får in stämningen. Ljussättning, lägg på ett "färgfilter" eller liknande. Ibörjan av filmen tyckte jag att klippningarna var helt okej faktiskt. Ps: texten ibörjan kanske du kan sänka ner farten lite bara. Alla kanske inte hinner med att läsa vad det står. 0 Citera
Mega99 Postad 13 april 2007 Postad 13 april 2007 Intressanta vinklar måste jag säga.. Plus på det :p Jag fann detta komiskt, just när alla snackar om för långa scener... Jag upplevde att du klippt scener som borde vara lite långa och låtit bli att klippa sånt som borde varit korta klipp. En annan grej du borde tänka på är ljuset, i ena klippet ser vi allt i blåaktig färg och i nästa scen har det "naturliga ljuset" gjort att bilden är sepia-lik. Lite fler närbilder skulle inte vara fel... kände att man inte fick någon riktig "känsla" ur karaktären. En sista grej: Spela hellre svåra klipp i slowmotion är i högre fart. Hög fart på klipp ger en komisk känsla. 0 Citera
movielover13 Postad 13 april 2007 Författare Postad 13 april 2007 Det kan man mycket väl göra. Men glöm då inte att spela in atmosljud (brus) från varje fysisk plats som ligger på hela tiden på ett eget spår utan avbrott. ALLA platser har ett eget ljud. Man tänker bara inte på det föän dom saknas ;) t.ex nu. Många kul knep och trick med kameran. Kanon. Ser massa berättar och skapar glädje!!! Musiken förstör filmen. Ta bort den. Ägna en dag eller två till att leta ljud med din dv kamera (använd den som bandspelae), använd inga efectskivor sådana ljud är oftast väldigt dåliga och svåra att passa till din egen situation. Logga in banden med ljud och sätt dig och exprimentera fram en känsla. Filmen är för lång. Klipp ner. klipp ner igen. och sedan en gång till tänk:Villka bilder är dödsnödvändiga? Ta bort resen;) Roligt klaffel: När han går förbi med stegen ser dörren öppen ut :) Kling: Förlåt att jag är rabiat men, när du vill tillägga något tryck på REDIGERA knappen istället föär att skriva flera inlägg efter varandra. Filmen borde klippas ner, med hur mycket tycker du? Är inte risken att allt går för snabbt? Kan hålla med om att det känns lite som en resa, borde det ha varit mer prat, mer skådespelare? Ingen musik alls? 0 Citera
movielover13 Postad 13 april 2007 Författare Postad 13 april 2007 Intressanta vinklar måste jag säga.. Plus på det :p Jag fann detta komiskt, just när alla snackar om för långa scener... Jag upplevde att du klippt scener som borde vara lite långa och låtit bli att klippa sånt som borde varit korta klipp. En annan grej du borde tänka på är ljuset, i ena klippet ser vi allt i blåaktig färg och i nästa scen har det "naturliga ljuset" gjort att bilden är sepia-lik. Lite fler närbilder skulle inte vara fel... kände att man inte fick någon riktig "känsla" ur karaktären. En sista grej: Spela hellre svåra klipp i slowmotion är i högre fart. Hög fart på klipp ger en komisk känsla. Jag hade lite problem med att det var sol vissa dagar och mulet andra dagar och har man inte världens bästa kamera då så blir det som det blir. Vi sa det från början att vi skiter i ljuset och bara kör på... Vilka scener borde vara längre/kortare tycker du? 0 Citera
ls2sb Postad 13 april 2007 Postad 13 april 2007 tramsigt, men ge aldrig upp kampen om att nå toppen. Det är svårt att ta sig dit men när man väl har kommit upp så är det en underbar utsikt... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.