Jump to content

Forum tävling?

Jawo

Recommended Posts

Det är ganska vanligt att forumet av den här typen har tävlingar av olika slag, både med och utan priser. Tänkte att det kunde vara en rolig idé att ha det även på det här forumet.

Har egentligen inte funderat på det så noga, men tänkte att någon (kanske vinnaren av förra tävlingen) varje månad lägger upp ett klipp eller, om den ska vara helt gjord i datorn en förklaring på en effekt som alla som är med och deltar ska göra.

Vid månadens slut så utses en en vinnare av antingen en jury, eller av förra månadens vinnare. Det enda priset är äran.

Tror att detta kan vara ett bra sätt att dels lära sig mer om digitala effekter, men även ett bra tillfälle att utöka sin eventuella showreel (något som jag behöver :) ).

Tävlingen kan naturligtvis vara kortare.

Är detta något som ni skulle tycka vara kul att genomföra?

Mycket mysig idé. En annan idé kanske vore att någon(moderator?) kommer på nån liten utmaning då och då och sen ska vi försöka fixa det så bra som möjligt? Sen är moderatorn domare också. Behöver ju inte vara några komplicerade grejer.

Edit: Kan ju lika gärna vara den förra vinnaren som kommer på utmaningarna och sen väljer en vinnare.

Halloj

om varje som lägger upp en filmsnutt ger 300 kr blir det av 50 st 15.000 kr. Sist får en trisslott.

1000kr av 100st blir 100.000 kr. Vad säger Pace?

/nils

Den idén gillar jag inte, onödigt att dra in pengar i tävlingen.

Angående din film så kanske jag missförstår ditt syfte med den, men tanken var att någon laddar upp ett klipp och säger vad man ska göra med klippet (spränga ett hus tex). Därefter tävlar alla som vill om att göra det så snyggt som möjligt under en månads tid eller så.

Ett slags turorials alltså under filmcafé. Tanken var att min film 4min kunde se alla fel jag gör AE.

Hundratals fel som man kan få kommentarer till, helst under rätt del av forumet. Hjälper det inte mej så kanske

det hjälper någon annan.

Pengar kan vi ju glömma, bara en dum idé kanske.

/nils

Inte tutorial... Liknande det system dom har på t.ex cgtalk, där moderatorerna/några andra bestämmer ett ämne att skapa efter.

Till exempel har dom nyligen kört en modelleringstävling där du ska skapa en karaktär som härstammar från någon slags uråldrig civilisation, med inslag av modern teknik. Man ska uppvisa skisser, modellera och texturera den och varje person som vill vara med och tävla startar en egen tråd där man kan följa utvecklingen, och kommentera.

Vinsten är nog ren och skär ära.

Mycket intressant koncept faktiskt.

Men om man inte använder digitala effekter då? :P

Nu var det väl lite det tävlingen gick ut på :D

Men jag vet inte riktigt, det måste nog vara något som de flesta klarar av. Alltså så att man inte behöver Maya för att vinna. Det skulle kunna vara något där man kunde välja på att göra animationer i datorn eller på papper eller stop motion. Fler kan nog vara med då. Inte så roligt för dom flesta med en tävling som går ut på att göra den mest fotorealistiska bävern.

Hahaha, det är ett kort på en riktig bäver. Känn dig blåst.

Men för att inte bli anklagad för spam så kan jag ju även säga detta:

Skulle vara kul med någon slags tävling. Men jag tror nog att Pace får ta tag i det. Det blir nog inte av annars.

Njae, men funderingen ligger på i stil med att göra en remake på en filmtrailer eller nåt liknande. På så sätt får man fria händer att teckna, låta grannens barn kludda, animera, filma, eller på valfritt sätt skapa den.

Hmm, tycker att en sådan tävling är lite väl "avancerad" eller vad man ska kalla det.

Min ursprungliga tanke var att man kanske skulle producera ett 10sek klipp eller så.

Finns/fanns (adressen verkar inte funka längre) en sida kallad 10secondclub där det varje månad läggs upp ett ljudklipp som man sedan ska animera till. Jag hade alltså mer tänkt mig något sådant, fast för effekter.

Dock så kanske det är lite väl få som håller på med effekter på detta forumet, som dessutom skulle kunna tänka sig att lägga tid på något sådant, och då är det ju bra att det är en lite mer "öppen" tävling. Där man kan delta på många olika sätt.