rockin_john Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 Hur för jag över VHS till .avi eller .mpg med BRA kvalitet? Windows moviemaker gör jobbet, men med så dålig kvalitet!! Finns det något bättre program?? 0 Citera
Team_fagott Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 Jag tror faktiskt inte att det finns något *sämmre* program än moviemaker:) Bättre program t.ex: Premiere elements Premiere pro Pinnacle studio Vegas Avid Avid free Sedan finns det säkert särskilda prog bara för VHS rip. Fyll på listan gott folk :) 0 Citera
Mr.Man Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 Problemet är väl inte programmet utan på vilket sätt man får in det i datorn med "bra" kvalitet, men det kanske du redan har löst.. 0 Citera
Team_fagott Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 Problemet är väll hur programmet komprimerar. Till datorn förs det ju över med ettor och nollor 0 Citera
rockin_john Postad 22 mars 2007 Författare Postad 22 mars 2007 Nåt gratisprogram? Jag har Pinnacle Studio 10 Plus, men får inte videon till att fungera i det programmet... :-( 0 Citera
Team_fagott Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 Pinnacla är ett virus :P. Jag tror att man måste ha någon spciell Pinacle mokajäng-hårdvara för att logga analogt med det programmet. Har jag för mig. Några fira vhs-rip känenr jagg inte till. Det får andra svara på i den här tråden. Jag är säker på att det finns. 0 Citera
Anders_H Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 Hej Om du har DV-kamera kan du ju först spela in via kamerans line-in (om den har en sådan) och därefter via firewire dra in det i datorn. Vissa kameramodeller tror jag även kan ha funktionen att agera som A/D omvandlare i realtid, men är osäker pga att jag inte testat det själv. Anders 0 Citera
Mr.Man Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 Problemet är väll hur programmet komprimerar. Till datorn förs det ju över med ettor och nollor Nej du måtse göra om den från analogt till digitalt. men du måste ha någon slags capture kort om du redan fått in det i datorn. 0 Citera
Team_fagott Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 Nej du måtse göra om den från analogt till digitalt. men du måste ha någon slags capture kort om du redan fått in det i datorn. *generad* Såklart. Jag skyller på trötthet.:) 0 Citera
rockin_john Postad 23 mars 2007 Författare Postad 23 mars 2007 Har ingen DV-kamera... Men någon måste ju ha ett bra tips på bättre program än moviemaker, som inte kostar skjortan?? 0 Citera
Team_fagott Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Premiere elemnts kostar 695 kr, kan säker hitta ännu billigare på tradera 0 Citera
Rogge Postad 23 mars 2007 Postad 23 mars 2007 Har ingen DV-kamera... Men någon måste ju ha ett bra tips på bättre program än moviemaker, som inte kostar skjortan?? Adobe Premiere Elements 3.0 0 Citera
rockin_john Postad 5 april 2007 Författare Postad 5 april 2007 Så jag måste alltså köpa ännu ett program för att fixa detta? Då är det väl lika bra att köpa en kombinerad VHS-DVD-brännare till tv:n och först bränna över till DVD och sen in i datorn. Om jag har förstått rätt så är den kvaliten oslagbar? 0 Citera
Rogge Postad 5 april 2007 Postad 5 april 2007 Så jag måste alltså köpa ännu ett program för att fixa detta? Nej, du bör i första hand skaffa något som gör om din VHS-signal till något som programmen klarar av att fånga och redigera. Canopus ADVC-110 tillexempel. Hur gör du idag? Då är det väl lika bra att köpa en kombinerad VHS-DVD-brännare till tv:n och först bränna över till DVD och sen in i datorn. Om jag har förstått rätt så är den kvaliten oslagbar? Ja, det sättet är oslagbart, dvs oslagbart dåligt om du vill redigera det du för över från VHS då materialet på DVD är hårt komprimerat. Så för att föra över från VHS behöver du hårdvara, tex Canopus ADVC-110. Har du det är det bara att koppla in VHS-bandaren, starta redigeringsprogrammet och fånga in materialet, redigera, exportera eller bränna en DVD. 0 Citera
rockin_john Postad 7 april 2007 Författare Postad 7 april 2007 Idag kör jag med Pinnacle Studio 10 plus som redigeringsprogram och är faktiskt nöjd (!) med det. Dock kan jag inte fånga video i det programmet av någon anledning, så jag har fångat med Windows Movie Maker tidigare... Men då kostar det helt plötsligt en hel del? Canopus ADVC-110 ligger på minst ett par tusen kronor? GLAD PÅSK! 0 Citera
Rogge Postad 7 april 2007 Postad 7 april 2007 Idag kör jag med Pinnacle Studio 10 plus som redigeringsprogram och är faktiskt nöjd (!) med det. Bra, fortsätt att använda det program du är nöjd med och satsa istället på att få över den analoga VHS-signalen till digital signal som du kan jobba vidare med i Pinnacle Studio 10 Plus. :) Men då kostar det helt plötsligt en hel del? Ja, då kostar det en del. Har du en kamera som har analoga videoingångar och en Firewireutgång? Precis som Anders_H nämner i denna tråd så kan du använda din kamera istället för att köpa ny utrustning. Då kan du mata kameran med analog videosignal som du sedan antingen spelar in på kameran och fångar i datorn sedan eller fångar i datorn på en gång. Canopus ADVC-110 ligger på minst ett par tusen kronor? Ja, den kostar 2.995 på Scandinavian Photo. Dom har även billigare varianter, tex Canopus ADVC-50 eller ADVC-55 GLAD PÅSK! Tack detsamma! :) 0 Citera
Freddeme Postad 16 september 2008 Postad 16 september 2008 Hej! Jag funderar på att köpa en helt ny dator, och har några frågor: 1, ska jag lägga mer pengar på minne, processor, grafikkort eller minne ? Vad kan ni rekommendera för komponenter som gör det hela kul att redigera stora videofilmer i datorn ? 2, Vad rekommenderar ni för videoredigeringskomponent, jag har för 2-3 år sedan provat Pinnacles Moviebox USB, men den var skit. Jag funderar på Canopus 50 för den kan man ha inne i datorn (ingen separat box), eller finns det bättre i samma prisklass ? 3, När jag använde Movieboxen så blev kvaliten jättedålig, jag redigerade i Pinnacle Studio 9, finns det bättre program som Capture filmerna i bättre kvalité, eller är Studio programmen bra ? Det kan ju bero på Movieboxen att jag fick dålig kvalité eller programmet eller båda två, är inte säker. Tack på förhand! MVH Freddeme 0 Citera
Eibon Postad 16 september 2008 Postad 16 september 2008 Jag rekommenderar att du skapar en ny tråd för att få mer svar 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.