Morcavalin Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Skulle vilja göra lite reklam och ev få lite feedback på en lågbudget långfilm jag och en kompis gjort. Den är 72 min lång och är en slags kärlekshistoria mellan två outsiders, en lite töntig 18 årig prästdotter och en bråkig 40 årig blandmissbrukare. Det är väl en slags drama/komedi/kärleksfilm och lite av en parodi på tonårsfilmer och antidrogfilmer. Vi spelade in den på DVCAM under sommaren förra året i Stenungsund med våra kompisar som skådisar och är själva ganska nöjda med resultatet. Så om det är någon som känner sig nyfiken, eller rent allmänt tycker det är kul att kolla in svenska amatörfilmer så är det bara att ladda hem den. Filen är i Xvid (700Mb) och är en rip av DVD´n som går att beställa för 100kr från Brorsan.sosett@hotmail.com om man nu skulle vilja det. thepiratebay.org/tor/3640235/Brorsan_S__sett_-_En_k__rlekshistoria_(svensk_l__gbudget)_-_2006_-_ Eller som rar filer uppdelat på 3 här: http://www.sendspace.com/file/322sc4 http://www.sendspace.com/file/5cwb72 http://www.sendspace.com/file/vkefrv All form av feedback är jättevälkommen. Trailer: www.youtube.com/watch?v=OHUsvLNVxnk http://img147.imageshack.us/img147/1835/brorsanssettomslagqw1.jpg http://img147.imageshack.us/img147/1755/76927073gq6.jpg http://img402.imageshack.us/img402/9644/65694547xg3.jpg http://img402.imageshack.us/img402/6613/98664410eu6.jpg http://img402.imageshack.us/img402/9833/53770296vu8.jpg http://img402.imageshack.us/img402/2367/26839989se8.jpg 0 Citera
Mister Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 ser i trailern att den är gjord i stenungsund, kommer därifrån själv. ser även att mediacenter killarna skådespelar :P... Kan tyvärr inte se filmen, då jag inte använder mig utav några nedladdningsprogram eller har bandbredden för att göra det... 0 Citera
Morcavalin Postad 22 mars 2007 Författare Postad 22 mars 2007 Tjena, Ja, det är ett Stenungsundsprojekt. Fear and Loathing in Stenungsund, hehe Synd att du inte kan ladda ner filmen, men du kan ju alltid beställa ett ex på DVD för en hundring om du skulle vara sugen. 0 Citera
Anhool Postad 25 mars 2007 Postad 25 mars 2007 Ett dygns nerladdningstid kanske avskräcker många :D Kan du inte dela upp den i mindre delar? 0 Citera
Morcavalin Postad 25 mars 2007 Författare Postad 25 mars 2007 Ojdå, tar det så lång tid ? Borde inte ta mer än någon timme om man har mer än 1mbit ner. Men fördelen med bitorrent är ju annars att den fortsättar att tanka ner där man slutade förra gången annars nästa gång man sätter på datorn. Well, well,, jag får återkomma om jag kommer på någon annan lösning. Men som sagt det är många som seedar just nu så det borde rassla på rejält snabbt när man väl fått upp hastigheten. 0 Citera
afyra Postad 4 april 2007 Postad 4 april 2007 klart jag ska se denna. kul att du delar med dig. återkommer :) 0 Citera
Mr.Man Postad 5 april 2007 Postad 5 april 2007 Jag kan rekomendera denna film till alla (över 15)! En mycket underhållande film. 0 Citera
Morcavalin Postad 5 april 2007 Författare Postad 5 april 2007 TAck för att du laddar ner den Afyra. Började tro att folk här antingen var helt ointresserade eller kanske inte visste hur man använder ett Torrent program :P Återkom gärna när du sett den. Tack oxå till Mr Man! 0 Citera
Team_fagott Postad 5 april 2007 Postad 5 april 2007 Dela upp och lägg delarna på youtube så lovar jag kolla och ge ett referat. Independentfilm kan man inte få nog av . 0 Citera
Mr.Man Postad 5 april 2007 Postad 5 april 2007 Varför inte bara ladda ner den via bittorrent? Tog inte så lång tid för mej samt bättre kvalité än youtube. Jag hjälper även till att seeda den. 0 Citera
Team_fagott Postad 5 april 2007 Postad 5 april 2007 Varför inte bara ladda ner den via bittorrent? Tog inte så lång tid för mej samt bättre kvalité än youtube. Jag hjälper även till att seeda den. Vi har trådlöst näverk och det är ett jävla pillande med IP och brandväggar innan torent funkar som det ska. Kanske gör ett försök. Vill du ha få eller flera recentioner och tittare? Är den tillgänglig på flera en ett sätt så ser fler den. Ju fler ställen godiset står på dessto fler påsar säljs. Enkell marknadsföring. Valet är upp till dig ;) EDIT: Kör via torent nu, farten verkar väll ok än så länge. 0 Citera
Morcavalin Postad 5 april 2007 Författare Postad 5 april 2007 Klart jag vill att så många som möjligt skall se den, men bild kvaliten blir ju inte så superbra på YouTube. Men jag tar till mig önskemålet och gör lite tester för att se om det blir acceptabelt :) Återkommer. Edit: Har testat på Youtube nu. Känns väl inte 100 direkt. Får konferera med min partner om huruvida vi skall lägga upp filmen styckat i 7 smådelar i låg upplösning. 0 Citera
Team_fagott Postad 5 april 2007 Postad 5 april 2007 Näe du har rätt. Det blir inge vidare med youtube. Finns andra sidor med bättre komprimering tror jag (googel video?) För mindel är 42 % redan nerladdat :) så jag håller tumamrna här Edit Jösses, redan klart. aldrig varit med om liknande. Se fram emot en recention,... På tal om det fick jag en snilleblixt nyss .... 0 Citera
jbergman Postad 5 april 2007 Postad 5 april 2007 På plussidan kan man väl säga att det var en jävligt kul rulle med många sjysta scener och repliker, men på minussidan får väl nämnas att strukturen var sisådär... Filmen ledde inte riktigt fram till någonting, och lämnade efter sig en del lösa trådar, som t ex förhållandet mellan den straighta brorsan och hans hustru, vilket hade krävt någon slags avslutning. Och så var det synd att det syntes så tydligt att laddet var mjöl, men jag vet inte vad som hade funkat bättre. Hur som helst en film jag skall försöka sprida vidare. Och Mr.Mans 15-årsgräns, eller vad man nu skall kalla det, håller jag inte med om. Helt klart bara 11-årsgräns på den rullen. Lycka till i framtiden! /Jakob 0 Citera
Morcavalin Postad 5 april 2007 Författare Postad 5 april 2007 Tack för feedbacken Jacob, Håller absolut med om att manuset nog hade behövt ganska mycket mer bearbetning. Vi slarvade där, helt klart. Speciellt den delen av filmen som handlar om den straighta brorsan hade behövt mer arbete. Men just det där med att alla lösa trådar skall knytas ihop och att det måste leda någonstans vet jag inte om jag riktigt håller med om. Tvärtom är jag rätt trött på filmer som ägnar sista akten till att knyta ihop och reda ut konflikter. Jag vet att enligt alla så kallade dramaturgiska regler så är det så man skall göra. Men det är inte ristat i sten. Så vi är supernöjda med hur slutet är. Däremot kunde karaktärerna nog fördjupas och förklaras bättre i några fall. Kul att du verkade gilla den i varje fall! :) Sprid den gärna vidare så mycket du bara vill!! /Patrik 0 Citera
jbergman Postad 5 april 2007 Postad 5 april 2007 Jovisst gillade jag den, fast man blev ju grymt sugen på att tända en spliff av att se den... För att utveckla mina tankar om slutet en smula: det var en fin slutscen, inget snack om det, men det hade varit bättre om intrigen lett henne till att avslöja förhållandet mellan pastorn och brorsans hustru (eller nåt i den stilen), vilket hade fått henne att till fullo kunna skaka av sig sin förljugna uppväxt och gå vidare. Det skulle ha gett upphov till en mysig känsla som hade suttit i längre. Och vad tusan betyder egentligen "såsett"? Jag fattade aldrig. Har jag kanske ovanligt svårt att förstå göteborgska? /Jakob 0 Citera
Morcavalin Postad 5 april 2007 Författare Postad 5 april 2007 Jovisst gillade jag den, fast man blev ju grymt sugen på att tända en spliff av att se den... För att utveckla mina tankar om slutet en smula: det var en fin slutscen, inget snack om det, men det hade varit bättre om intrigen lett henne till att avslöja förhållandet mellan pastorn och brorsans hustru (eller nåt i den stilen), vilket hade fått henne att till fullo kunna skaka av sig sin förljugna uppväxt och gå vidare. Det skulle ha gett upphov till en mysig känsla som hade suttit i längre. Och vad tusan betyder egentligen "såsett"? Jag fattade aldrig. Har jag kanske ovanligt svårt att förstå göteborgska? /Jakob Jo det kan du absolut ha en poäng i, något åt det hållet hade säkert lyft filmen lite. Kanske inte just det exemplet du nämnde, men jag fattar vad du menar. Är bara ite allergisk åt när allting skall knytas ihop snyggt och prydlig. Blir för mycket färdigtuggat. Men lite mer hade nog inte skadat. Men som sagt vi var kåta på att köra igång och slarvade en del med manuset. Såsett är nån slags göteborgsk pundarslang, är väl lite samma typ av ord som liksom eller typ. Något som ofta slängs in i meningar som utfyllnad. 0 Citera
Team_fagott Postad 5 april 2007 Postad 5 april 2007 Jag tittar för fullt nu. Kommer en recention så småningom det jag reaagerat på hitills är att den absolut kunde varit hårdare klippt, 58 minuter är novellfilmstandard, kanske det vore ett mål att sikta på?, Vissa scener kunde lyftas helt. Ljudläggnigen kan också jobbas på (särskilt övergångar mellan klipp. mer precis senare..) Dom "kärlekscener" jag sett så här långt känns lite väl mkt porrfilms estetiska. Tror dom skulle må bra av att klippas ner och lämna lite mer åt fantasin (nu syftar jag inte på att bröst osv visas, det stör mig inte nämnvät, utan det är själva helheten som känns sådeer) Vissa karaktärere känns sådär. Stela i många fall. Tror dom skulle vunnit på att sluta spela en roll och istället försöka vara sig själva, det skulle ge en mer dokumentär och mindre stel kännsla. Andra karaktärer är otroligt klockrena Snubben med flygarbrillorna i pannan är klockren. Likaså EMO-14isen på festen som läser dikter är så jävla klockren (har träffat "henne" på massor av fester). Den felplacerade alkholiserade damen är klockren när hon stämmer upp i allsång. Men klipp hårdare.hårdare hååårdare. o lägg på ett skönt sorl eller bakgrundsmusik eller annan atmos så ökar festkännslan Scenen med katten är skön, men hade fått mer flyt och blivit roligare om den korsklipptes lite med scenen på barkbänken där han skryter om händelsen för polarna. Nå.. nu ska jag titta vidare. Klart underhållande.! 0 Citera
Morcavalin Postad 5 april 2007 Författare Postad 5 april 2007 Tack för synpunkterna så långt. Jag gillar din idé om att korsklippa Kattscenen och bänkscenen lite. Iofs för sent nu, men jag skall ta till mig det till framtida projekt. Sedan när det gäller porrfilmsestetiken i den scen som jag antar är scenen med den strippande tjejen och fönstertittandet. Så är ju det medvetet. Det är ju en fantasi där huvudpersonen efter att ha konsumerat porr i stora mångder samt tagit amfetamin ser sig själv som huvudpersonen i en porrfilm. Ser fram mot ytterligare kommentarer och kanske lite mer specifikt exakt vilka scener vi skulle lyft ut och/eller kortat. Har naturligtvis tänkt och funderat mycket på vad som kan kortas, men det känns som att om man tar bort precis allt som inte "tillför något" så är det risk för att det blir lite för stympat. Måste nog säga att jag allt som allt är nöjd med tempot i filmen. Tycker det verkar funka bra på folk som ser den oxå. Sedan är jag ju väl medveten om vissa brister och småfel. Grejer som vi inte tänkt på eller som inte blev riktigt som vi tänkt oss. Ljudet till exempel är det ju lite si och så med bitvis. Men vi hade ett inspelningsteam på 1 man och det var lite meckigt att sköta bommicken samtidigt som man filmade. Du får ju tänka på att det är den första filmen vi gjort och det första manuset vi har skrivit. Uppskattar din konstruktiva kritik. /Patrik 0 Citera
ofstudios Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Hejsan! Vilket program designade ni dvd menyn i? QuarkXpress ? Lite nyfiken bara :) 0 Citera
Team_fagott Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Hoppas att jag inte lät för negativ ;) jag gillade verkligen den, väldigt skön, väldigt annorlunda. För att vara första film är det verkligen bra. Bara grejen att genomföra ett sådant stort projekt från start till slut! Mycket bra musikval oftast också! Är det egenproducerat? fast på vissa ställen är kvaliten (subjektivt naturligtvis) inte riktigt lika hög. Stundtals är fototo helt otroligt bra. Jag gillar att tempot är lite "avslaget, avslappnat" det får absolut inte förloras, men hårdare klippning (utan att ta i för mkt) tror jag skulle verka possitvt på filmen ändå. Ett tips till nästa film är att jobba mer med skådisarna i god tid före inspelninges början. Så att vänner verkligen verkar känna varandra. Så att gifta par verkligen verkar vara gifta (om än olyckligt) lära känna övnigar helt enklet (Även om dom känner varandra i verkligheten så märks inte det alltid på film). lyft fram personernas riktiga karaktärsdrag och förstärk dem. Låt en ledsen skådis gråta på sitt sätt, skratta på sit eget vara arg som skådisen är arg på riktigt osv. Det kommer mer snart :) 0 Citera
afyra Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 aah alltid lika kul att bli glatt överraskad! ska väl försöka säga något utan att upprepa tidigare inlägg, men lyssna på faggot. Han verkar veta vad han pratar om :) Tycker nog också den skulle vinna på att klippas kortare, vissa scener stod och trampade vatten vilket leder till att filmen kommer ur rytm och tempo. Sen kan du kanske försöka tänka på i framtida projekt att miljön stämmer överrens med karraktärerna. Tänker mest på hemma hos Björn, känns bara inte helt rätt.. för rent och välstädat. Hade velat se honom bo i en liten nedsmutsad lägenhet, där han på sin höjd hade orkat plocka undan ölflaskorna och lagt dom i påsar i hallen bland pizzakartonger och gamla tidningar. Du förstår nog vad jag menar? Han är ett drägg, han måste bo som ett också. Skådespelarinsatsen höjdes ju längre filmen gick, det märktes att dom blev mer trygga i sina roller. Jag måste helt enkelt lyfta på hatten för vissa guldkorn i filmen. Fönstertittarscenen, när prästen ser sin dotter medans han får blowjob, kattscenen - när han förnekar att han har den och det hörs jamande. Och så några till. Bra jobbat, imponerad. Kan du inte berätta lite om hur lång tid det tog att göra filmen, hur långt efterarbetet var och vilka problem som dök upp. Har du några tips och råd för dom som vill ge sig in på något liknande? tumme upp 0 Citera
Morcavalin Postad 6 april 2007 Författare Postad 6 april 2007 Hej, Vi gjorde DVDmenyn i Adobe Encore 2.0 och Photoshop. 0 Citera
Morcavalin Postad 6 april 2007 Författare Postad 6 april 2007 aah alltid lika kul att bli glatt överraskad! ska väl försöka säga något utan att upprepa tidigare inlägg, men lyssna på faggot. Han verkar veta vad han pratar om :) Tycker nog också den skulle vinna på att klippas kortare, vissa scener stod och trampade vatten vilket leder till att filmen kommer ur rytm och tempo. Sen kan du kanske försöka tänka på i framtida projekt att miljön stämmer överrens med karraktärerna. Tänker mest på hemma hos Björn, känns bara inte helt rätt.. för rent och välstädat. Hade velat se honom bo i en liten nedsmutsad lägenhet, där han på sin höjd hade orkat plocka undan ölflaskorna och lagt dom i påsar i hallen bland pizzakartonger och gamla tidningar. Du förstår nog vad jag menar? Han är ett drägg, han måste bo som ett också. Skådespelarinsatsen höjdes ju längre filmen gick, det märktes att dom blev mer trygga i sina roller. Jag måste helt enkelt lyfta på hatten för vissa guldkorn i filmen. Fönstertittarscenen, när prästen ser sin dotter medans han får blowjob, kattscenen - när han förnekar att han har den och det hörs jamande. Och så några till. Bra jobbat, imponerad. Kan du inte berätta lite om hur lång tid det tog att göra filmen, hur långt efterarbetet var och vilka problem som dök upp. Har du några tips och råd för dom som vill ge sig in på något liknande? tumme upp TAck afyra! Jupp, det där med klippningen har du och Faggot säkert rätt i, och det är ändå något jag jobbade mycket med. Vissa scener var dubbelt så långa innan. Det är ibland svårt att veta exakt hur hårt man skall klippa, tycker jag. Men jag jobbar på att få mer erfarenhet inom det området vilket var en av anledningarna till att filmen gjordes. Sant även det där med miljöerna. Folk har en förmåga att städa när dom vet att man skall komma dit och filma :) Inspelningstiden var nog drygt 20 dagar varav 4-5 sommaren 2005 och resten sommaren 2006). Sedan satt jag och försökte pussla ihop det i ca 2-3 månader på kvällar och helger . Manus skrev vi på några dagar och gjorde bara ett första utkast, som vi sedan filmade efter. Det var dumt, vi skulle jobbat mer med det. Tips? Ja det är ju mycket av det som har sagts i den här tråden. Speciellt det där med skådisarna. Vi hade ju redan innan vi började räknat ut att bäst blir det nog om dom inte spelar teater utan försöker vara naturliga. Och så är det ju. I vissa fall hade vi tyvärr mindre tid med skådisarna. Tjejerna på cafet tex fick en lapp med sina repliker 20 minuter innan vi skulle börja spela in och vi var tvugna att bli klara innan det blev för mörkt eftersom vi inte hade någon ljussättning. Dom hade ingen aning om hur deras karaktärer skulle vara . För det mesta var det total kaos och vi blev ovänner varje dag, så det är nog bra med tydliga roller och ansvarsområden. Sedan var vi ju alldeles för få. han som regisserade skulle ju vara i bild 90% av filmen medan jag ensam skulle sköta all teknik. Sånt funkar ju inte. Samtidigt tror jag på något sätt att just det ändå på något sätt gjorde att vissa saker gick lite snabbare och att många scener fick en avslappnad och naturlig stämning. Det var liksom lite mer tuta och köra. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.